کد خبر: 1032930
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
بر اساس کارنامه تجارت کشورمان در ۹ ماه سال جاری، حجم تجارت غیر نفتی ۱۱۰ میلیون و ۲۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۱‌میلیارد‌و‌۹۷۰ میلیون دلار بوده‌است. عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: ارقام تجارت خارجی حاکی از کاهش ۱۷ تا ۲۰ درصدی واردات و صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، بنابراین با توجه به وضعیت تجاری کشور در سال‌های قبل این رقم چندان قابل‌قبول نیست.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: تحریم و کرونا و سوء‌مدیریت از جمله عواملی هستند که تجارت خارجی ایران را به سمت کوچک‌شدن هدایت کرد، هر چند که از نیمه دوم سال جاری تا کنون وضعیت تجارت خارجی ایران نسبت به نیمه ابتدایی سال بهبود یافته است، اما اگر وضعیت تجارت خارجی در ماه‌های سپری شده از سال جاری با سال گذشته مقایسه شود نتیجه چندان رضایتبخش نیست.

سخنگوی گمرک در مورد عملکرد تجارت خارجی کشور در آذر ماه گفت: تجارت خارجی کشور در آذر ماه، رشد ۶۳۴ میلیون دلاری در واردات و ۴۳۴ میلیون دلاری در صادرات را نسبت به آبان ماه تجربه کرده‌است.

سید روح‌الله لطیفی ادامه داد: در آبان ماه عملکرد تجارت خارجی کشور ۶ میلیارد و ۳۰۲‌میلیون دلار بود که سهم صادرات ۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و سهم واردات ۳ میلیارد و ۹۲ میلیون دلار بوده‌است، اما در آذر ماه، تجارت خارجی به ۷ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار رسید که نسبت به آبان ماه، یک میلیارد و ۶۸ میلیون دلار افزایش تجارت را با ۱۷ درصد رشد، شاهد بودیم که در این میان صادرات با رشد ۵ /۱۳ درصدی به سه میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار و واردات با رشد ۵/۲۰ درصدی به ۳ میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار رسید. وی افزود: چین با ۲ میلیون و ۴۶۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن به ارزش ۵۶۸ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۵۰۳ هزار تن به ارزش ۵۶۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۳۳ هزار تن به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار و افغانستان با ۵۲۶ هزار تن به ارزش ۱۹۹ میلیون دلار، جمعاً با ۶ میلیون و ۳۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادراتی کشورمان بودند که ۶۷ درصد کل وزن و ۵ /۷۲ درصد ارزش کالا‌های صادراتی کشورمان در آذرماه را به خود اختصاص دادند. لطیفی تصریح کرد: چین با ۳۵۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳ میلیون دلار، امارات با ۵۰۶ هزار تن به ارزش ۸۵۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۱۶ هزار تن به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار، هند با ۲۱۲ هزار تن به ارزش ۲۲۹ میلیون دلار و آلمان با ۲۷ هزار تن به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار، به ترتیب پنج کشور طرف معامله برای واردات کالا به کشورمان بودند که ۴۵ درصد وزن و ۷۰‌درصد ارزش واردات در آذرماه به این پنج کشور اختصاص داشته‌است.

سخنگوی گمرک بیان داشت: از مجموع ۲۵ میلیون تن کالای واردشده به کشور، ۱۷ میلیون و ۴۶۰ هزارتن کالای اساسی بوده که در آذر ماه سهم این کالا‌ها ۲‌میلیون و ۱۳۶‌هزار و ۱۷۵ تن بوده‌است.

حجم تجارت خارجی به ۵۲ میلیارد دلار رسید

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه اقتصاد کشور در حال کمر راست کردن زیر‌بار فشار تحریم‌ها است، گفت: با توجه به وضعیت تجاری کشور در ۹ ماه ابتدای امسال بعید است که به میزان صادرات در سال گذشته دست یابیم.

سید حمید حسینی در گفتگو با فارس در مورد وضعیت تجارت خارجی کشورمان در ۹ ماهه ابتدای امسال گفت: در مجموع تجارت خارجی کشور ۵۲ میلیارد دلار بوده که ۲۵ میلیارد دلار از این رقم میزان صادرات کشور و حدود ۲۷ میلیارد دلار نیز میزان واردات به کشور را تشکیل می‌دهد. عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: این ارقام حاکی از کاهش ۱۷ تا ۲۰ درصدی واردات و صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، بنابراین با توجه به وضعیت تجاری کشور در سال‌های قبل این رقم چندان قابل‌قبول نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار