کد خبر: 1032451
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
محققان سوئیسی اخیرا سیمی نازک‌تر از موی انسان طراحی کرده‌اند که می‌تواند در رگ‌های خونی کوچک در مغز قرار بگیرد و به پزشکان در درمان بیماری‌های عصبی کمک کند.
سرویس دانش جوان آنلاین: این ابزار به پزشکان امکان می‌دهد به قسمت‌هایی از بدن دسترسی پیدا کنند که روش‌های موجود از آنجا که مویرگ‌ها خیلی باریک هستند نمی‌توانند به آن مناطق برسند.

محققان سوئیسی ابزاری را ایجاد کردند که با استفاده از جریان خون بیمار مسیر صافی را از طریق رگ‌های پر پیچ و خم ایجاد می‌کند و فشار بر دیواره‌های رگ‌های خونی و خطر سوراخ شدن را کاهش می‌دهد.

امید است که این روش بتواند راه جدیدی در زمینه درمان‌های عصبی ایجاد کند، زیرا توسط آن پزشکان می‌توانند بیش از هر زمان دیگری به مغز و سیستم عصبی دسترسی داشته باشند.

ابزار‌های تشخیصی فعلی شامل استفاده از کاتتر برای ورود به شریان، اغلب شریان ریوی یا سرخرگ رانی است که سیم پس از ورود فشرده شده و در اطراف بدن حرکت می‌کند. این امر می‌تواند منجر به گیر کردن سیم، سوراخ شدن و پاره شدن رگ شود و در نهایت این امر به خونریزی داخلی منجر می‌شود و دسترسی به اطراف دستگاه گردش خون را غیرممکن می‌سازد.

محققان این مطالعه که یافته‌های آن در مجله Nature Communications منتشر شده است، گفتند: دسترسی به اکثر مناطق مغز همچنان غیرممکن است، زیرا ابزار‌های موجود بزرگ هستند و حرکت در رگ‌های عروقی کوچک و پر پیچ و خم مغز بدون ایجاد آسیب به دیگر بافت‌ها بسیار چالش برانگیز است؛ بنابراین محققان تصور کردند که با بررسی خونی که از داخل رگ‌ها عبور می‌کند، می‌توان این فرآیند را آسان‌تر کرد و در نهایت نمونه اولیه‌ای ساختند که به اندازه کافی سفت و قادر به حفظ شکل خود است، اما در صورت نیاز نیز می‌تواند انعطاف پذیر باشد و در پیخ و خم رگ‌های خونی خم شود.

این روش کاملاً به جریان خون متکی است و هنگامی که پمپاژ خون در آزمایشگاه خاموش شد، سیم مذکور نرم شد. در ویدئویی که همراه با این خبر منتشر شده، محققان نشان می‌دهند که چگونه دستگاه جدید در آزمایشگاه از طریق لوله‌های ریزی که شبکه رگ‌های خونی بدن را کنترل می‌کند، جریان می‌یابد.

محققان افزودند: همچنین می‌توان با استفاده از آهن ربا دستگاه را هدایت کرد تا به مقصد مورد نظر برسد.

آن‌ها می‌توانند به جای اینکه سیم را به صورت دستی بچرخانند، یک میدان مغناطیسی کوچک از خارج بدن را اعمال کنند و نیروی مغناطیسی را به سر سیم ۰.۰۴ میلی متری وارد کنند تا سیم در جهت درست و به سمت محل مورد نظر حرکت کند.

محققان این روش را آزمایش کردند تا دریابند آیا می‌تواند در رگ‌های خونی کوچک گوش خرگوش حرکت کند یا خیر. گوش ۹ خرگوش مورد بررسی قرار گرفت و رگ‌هایی که از گوش عبور می‌کردند حاوی جوهر بودند تا محققان بتوانند حرکت محل سیم را ردیابی کنند.

نویسندگان گفتند: نیرو‌های هیدرودینامیکی کاتتر انعطاف پذیر را به داخل عروق خونی گوش خرگوش منتقل می‌کنند و هدایت مغناطیسی به دستگاه اجازه می‌دهد تا از طریق رگ‌ها حرکت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار