کد خبر: 1032034
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
وزارت بازرگانی دولت آمریکا با صدور بیانیه‌ای صادرات تکنولوژی و فناوری را به تعدادی از شرکت‌های چینی ممنوع کرده است که یکی از آن‌ها شرکت چینی دی‌جی‌آی "DJI" بزرگ‌ترین تولید‌کننده هواپیما‌های بدون سرنشین در جهان است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: وزارت بازرگانی آمریکا ده‌ها شرکت چینی را که احتمال می‌رود تکنولوژی‌های جدید و به‌روز را از شرکت‌های ایالات متحده آمریکا بدون مجوز از مقامات فدرال خریداری کنند را به لیست سیاه خود اضافه کرده است.

در لیست جدید، شرکت چینی دی‌جی‌آی "DJI" بزرگ‌ترین تولید‌کننده هواپیما‌های بدون سرنشین در جهان نیز دیده می‌شود، همچنین در این لیست شرکت مطرح اس‌ام‌آی‌سی "SMIC" نیز دیده می‌شود که یک شرکت بین‌المللی چینی ساخت نیمه‌رسانا است که با کوالکام و سایر شرکت‌های غربی تجارت کرده است.

شرکت چینی دی‌جی‌آی "DJI" یا شرکت نوآوری‌های علم و فناوری یک شرکت فناورانه چینی مستقر در شهر شنژن گوانگ‌دونگ است؛ این شرکت به تولید وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین برای عکاسی و فیلمبرداری هوایی می‌پردازد و در صنعت تصویربرداری هوایی و هواپیما‌های بدون سرنشین غیرنظامی در جهان پیش‌گام است.

این یکی از سلاح‌های قانونی است که دولت ترامپ چند سال پیش علیه سازندگان گوشی‌های هوشمند هوآوی و ZTE نیز استفاده کرد و ممنوعیت صادرات علیه این دو شرکت، تاثیر مخربی بر این شرکت‌ها داشت، زیرا آن‌ها نمی‌توانستند به نرم‌افزار گوگل، تراشه‌های کوالکام و سایر فناوری‌های غربی دسترسی پیدا کنند.

اما این امر مشخص نیست که آیا ممنوعیت صادرات، به اندازه آسیب رساندن به هوآوی و ZTE برای شرکت دی جی آی"DJI" نیز آسیب‌پذیر باشد؛ شرکت دی جی آی "DJI" سال‌هاست که بر تجارت هواپیما‌های بدون سرنشین تسلط دارد، اما از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های چینی بر قسمت‌های قابل توجهی از زنجیره تامین هواپیما‌های بدون سرنشین تسلط دارند بنابراین ممکن است این شرکت در تهیه قطعاتی از زنجیره‌های تامین داخلی مشکل چندانی نداشته باشد، اما اعلام شرکت دی جی آی "DJI" مبنی بر حفظ سلطه خود در تجارت هواپیما‌های بدون سرنشین در خارج از چین دشوار است.

یکی از اهداف اصلی دولت ترامپ در این اعلام محدودیت، شرکت اس‌ام‌آی‌سی "SMIC" در شانگ‌های چین است که یک شرکت ریخته‌گری نیمه‌هادی است؛ در گذشته شرکت‌های آمریکایی "کوالکام"، "برودکام" و "تگزاس اینسترومنتز" از جمله مشتریان اصلی شرکت چینی اس‌ام‌آی‌سی "SMIC" محسوب می‌شدند، اما از چند ماه پیش که شایعات در مورد ممنوعیت صادرات "SMIC" مطرح شد، کوالکام شروع به برنامه‌ریزی برای تغییر تجارت نیمه‌هادی خود از "SMIC" کرد.

تمرکز دولت آمریکا در لیست جدید جلوگیری از دسترسی شرکت چینی به جدیدترین نسل فناوری‌های ساخت نیمه‌هادی است؛ دولت آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام محدودیت‌های جدید نوشت: دولت آمریکا نگران است، مواردی که برای تولید نیمه‌هادی‌ها در گره‌های فناوری پیشرفته برای ۱۰ نانومتر یا پایین‌تر مورد نیاز است و فروش تجهیزات نیمه‌هادی پیشرفته به "SMIC"، اجازه بدهد که این فناوری ایالات متحده آمریکا به دست ارتش چین بی‌افتد.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار