کد خبر: 1030501
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
خودباوری، سازندگی و کارآفرینی از آموزه‌های ارزشمند فرهنگ بسیجی است که تمسک به آن‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی، می‌تواند موتور محرک کسب و کار باشد و ما را به تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی» نزدیک کند. بر همین اساس، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی در استان‌های مختلف کشور، گامی بلند به سوی رونق تولید و اشتغالزایی است و کار‌هایی مثل پرورش شتر در آذربایجان غربی و زنبورداری در کرمانشاه به همت بسیجیان و جهادگران عرصه اقتصاد مقاومتی به اشتغالزایی منتهی شده است.
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: تفکر بسیجی همواره با انقلابی‌گری، کارآفرینی و سازندگی گره خورده است. آموزه‌هایی که تحقق آن‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند یاری‌رسان اجرای «اقتصاد مقاومتی» مورد نظر رهبر معظم انقلاب باشد. از این‌رو، از رهگذار فرهنگ و تفکر بسیجی می‌توان به اشتغالزایی، بهبود و توسعه فضای کسب و کار کشور امیدوار بود. فرهنگی که بی‌شک تسری آن در شاهراه‌های اصلی اقتصاد، گامی مهم در مسیر رفع چالش‌های اقتصادی جامعه است.

پرورش شتر یکی از سودآورترین کار‌هایی است که فعالان این عرصه از آن راضی هستند و حتی جوانان را به ورود به این کار تشویق می‌کنند.

گروهی فکر می‌کنند پرورش شتر مختص مناطق گرمسیری است، اما یک بسیجی با نگهداری و افزایش تعداد شترهایش در آذربایجان غربی ثابت کرد می‌توان این کار سودآور را در همه استان‌های ایران انجام داد.
بعد از شیوع ویروس کرونا و به دلیل اینکه عنوان شد بدن باید گرم نگه داشته شود تا در مقابل این بیماری مقاوم باشد، مصرف گوشت شتر نیز افزایش یافت.

محمد اکرمیان کارآفرین نمونه و فعال در زمینه پرورش شتر است که از سال ۸۹ فعالیت در زمینه پرورش دام و طیور را در آذربایجان غربی آغاز کرد و علاوه بر شتر، شترمرغ نیز پرورش می‌داد، اما حالا تمام تمرکزش روی پرورش شتر است.

این بسیجی کارآفرین می‌گوید: «فعالیت اولیه را با ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان و با دو نفر شتر آغاز کردم، ولی در حال حاضر ۵۰ نفر شتر دارم و علاوه بر پرورش، در زمینه کشتار و تهیه محصولات یعنی گوشت، شیر و دوغ نیز فعالیت می‌کنیم.»

وی یکی از مزیت‌های شتر را عمر طولانی آن عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «فعالیت در این زمینه نه‌تن‌ها منافع مادی دارد، بلکه می‌توانم سرمایه‌ام را برای فرزندانم به ارث بگذارم، چراکه شتر به دلیل مقاومت بالا، عمر طولانی داشته و بین فعالان این عرصه می‌بینم که شتر‌ها را از پدرشان به ارث برده و شغل‌شان را ادامه داده‌اند.»

این بسیجی جهادگر با بیان اینکه علاوه بر خودم برای چهار نفر در مرکز عرضه و فروش همچنین دو نفر در دامداری اشتغال ایجاد کرده‌ام، تصریح می‌کند: «بین ۳ تا ۸ میلیون تومان به کارگران حقوق پرداخت می‌کنم که اخیراً نیز یکی از چهره‌های سرشناس شهر فعالیت در این زمینه را آغاز کرده است که به وی مشاوره می‌دهم.»

این کارآفرین و فعال اقتصاد مقاومتی، اعلام آمادگی می‌کند برای ترویج این حرفه در سطح شهر علاقه‌مند بوده است، چراکه به نوعی یک زنجیره در این صنف شکل می‌گیرد و در صورت شکل‌گیری این فعالیت در استان برای تهیه شتر و متعلقات آن مجبور نخواهند بود به سایر استان‌ها و شهر‌ها سفر کنند.

وی ضمن تقدیر از رئیس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان غربی برای حمایت‌های انجام گرفته، می‌گوید: «تیم رسانه‌ای این سازمان برای تهیه فیلم به محل فعالیت ما مراجعه کردند که در نهایت فیلم ضبط شده در صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی پخش شد و در فروش ما و جلب اعتماد مردم تأثیر مثبتی داشت. همچنین بستر‌های لازم را برای حضور ما در نمایشگاه‌ها و معرفی صنف‌مان فراهم کرده‌اند.»

اکرمیان قیمت هر شتر را بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: «به رغم اینکه این گوشت دارای طبع گرم بوده و به عنوان عامل مؤثر در دفع ویروس کرونا شناخته می‌شود و در طب سنتی نیز مورد توصیه قرار گرفته است، فقط ۱۰، ۱۵ هزار تومان از گوشت گوساله گران‌تر است.»

وی در ارتباط با تأثیر کرونا در کسب و کار خود نیز می‌گوید: «در سه ماه نخست شیوع کرونا مانند سایر کسبه ما نیز از قانون تبعیت و کارمان را تعطیل کردیم، ولی بعد از آن به دلیل اینکه برای پیشگیری و درمان کرونا از مواد غذایی طبع گرم استفاده می‌شود با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شدیم.»

این جهادگر عرصه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه یک باور نادرست وجود دارد که شتر فقط در مناطق گرمسیری می‌تواند رشد و نمو کند، در حالی که چنین نیست و آذربایجان غربی به ویژه حومه دریاچه ارومیه، طبیعت و آب و هوای مناسبی برای فعالیت دارد، ادامه می‌دهد: «به دلیل تراکم اندک این حیوان و عدم ابتلای آن به بیماری شایع تب برفکی، فعالیت در این زمینه را به افراد علاقه‌مند توصیه می‌کنم. ضمن اینکه مهم‌ترین مشکل دامداران تهیه علوفه به قیمت گزاف است، ولی این دشواری درباره شتر وجود ندارد و هزینه نگهداری و تلفات بسیار کم است.»

این کارآفرین یکی از درخواست‌های خود را از نهاد‌های متولی تأمین سرمایه در گردش عنوان می‌کند و با بیان اینکه از سازمان بسیج سازندگی استان درخواست وام کرده‌ایم، می‌گوید: «بسیج همیشه یاری رسانمان بوده و در صورت تأمین نقدینگی، نژاد شیری را اضافه و برای نفرات بیشتری اشتغالزایی می‌کنیم.»

تحقق اقتصاد مقاومتی با زنبورداری در پاوه

پرورش زنبورعسل یکی از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در زمینه ترویج اقتصاد مقاومتی است که یکی از شهروندان پاوه‌ای با راه‌اندازی آن برای خود و خانواده‌اش شغل ایجاد کرده است.

در سال‌های اخیر به زنبورداری به عنوان یک فرصت برای ایجاد اشتغال نگاه شده است و در بسیاری از استان‌های نیز با توجه به فواید و سود سرشار حاصل از این کار، اشتغال به این حرفه رواج یافته و زنبورداری با هدف توسعه اقتصاد مقاومتی مورد حمایت سازمان‌های مرتبط قرار گرفته است.

اسعد احمدی از بسیجیان شهر پاوه در استان کرمانشاه است که در کار‌های جهادی هم شرکت می‌کند و توانسته است با زنبورداری در این منطقه از کشور به اقتصاد مقاومتی روی آورد و شغلی برای خود ایجاد کند.
کسی که به گفته خودش، با راهنمایی و مشاوره بسیج سازندگی یک واحد زنبورداری را که قبلاً کوچک‌تر بود توسعه داد و از این راه علاوه بر خانواده‌اش، برای چندین نفر هم درآمدزایی کرد.

احمدی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۵۰ کندو زنبورعسل دارم که در فصل سرما آن‌ها را به مناطق گرمسیری و با فرا رسیدن فصل گرما آن‌ها را به ارتفاعات شاهو انتقال می‌دهم، می‌گوید: «چند سالی است به پرورش زنبورعسل در پاوه مشغول هستم و در این زمینه تجربیات لازم را در چگونگی پرورش آن‌ها فرا گرفته‌ام، اما وقتی مساعدت‌های بسیج سازندگی و چند نفر از دوستانم که در گروه‌های جهادی با هم هستیم، به کمکم آمدند، توانستم یکباره جهش خوبی در کارهایم داشته باشم و حتی اشتغالزایی هم کنم.»

وی ادامه می‌دهد: «در برخی موارد که زنبور به اصطلاح ضعیف یا بیمار باشد باید مواد مغذی همچون خمیر و شکر برای مصرف آن‌ها آماده شود. موضوعی که کارشناسان بسیجی به من یاد دادند و قبل از آن به دلیل ندانستن این موضوع تلفات زیادی می‌دادم، ولی الان بهره‌وری هم بالا رفته است.»

این بسیجی با اشاره به اینکه کمک‌های بسیج سازندگی موجب شد کارش را توسعه دهد و برای نفرات بیشتری اشتغالزایی کند، می‌گوید: «میزان درآمد سالانه این زنبور‌ها خیلی خوب شده و اگر بتوانیم محیط بهتری برای نگهداری‌شان پیدا کنیم، باز هم می‌توان تعداد کندو‌ها را افزایش داد.»

احمدی می‌گوید: «بازار فروش عسل هم در شهرستان و هم در شهرستان‌های اطراف در حد مطلوبی قرار دارد.»
 
با مسئولان
 
هدف طرح «شهید سلیمانی» قطع زنجیره انتقال بیماری است
 
هدف اصلی اجرای طرح شهید سلیمانی قطع زنجیره انتقال بیماری است تا فردی که در منزل قرنطینه شده است از منزل بیرون نرود تا به بهبودی کامل برسد. این طرح که نتیجه تفاهمنامه بین سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت است، در استان یزد نیز در حال اجراست. طبق این طرح، برای اینکه زنجیره انتقال ویروس قطع شود، محله‌های مختلف در شهرستان‌های استان، اکیپ‌بندی می‌شوند و با شناسایی کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام شده است آن دسته از افرادی که نیاز به بستری در بیمارستان ندارند و باید در منزل قرنطینه شوند، مورد حمایت و مساعدت قرار می‌گیرند. به عنوان مثال بیمار کرونایی که در منزل قرنطینه است، ممکن است نیاز به پزشک داشته باشد که در این صورت پزشک به او مراجعه می‌کند یا اگر نیاز به دارو داشته باشد پزشک برای او دارو تجویز می‌کند و داروی او را نیز فعالان بسیجی تهیه می‌کنند تا او مجبور به خروج از منزل نشود. همچنین اگر فردی از نظر مادی و اقتصادی مشکل و به کمک نیاز داشته باشد مورد حمایت و کمک قرار می‌گیرد.

این طرح از ابتدای آذرماه در استان یزد آغاز و طبق آنچه اعلام شده است تا چهار ماه دیگر ادامه خواهد داشت. هرچند با توجه به اینکه هدفگذاری طرح بر قطع زنجیره بیماری است، پیش‌بینی می‌شود این طرح تا ریشه‌کن شدن بیماری ادامه داشته باشد.
 
سعید ذاکری
مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان یزد
 
مأموریت بسیج اصناف البرز برای کنترل قیمت‌ها
 
با توجه به افزایش قیمت بسیاری از اقلام، بسیج اصناف استان البرز برای نظارت و کنترل گرانفروشی برنامه‌های مدونی را اجرا می‌کند. اصناف و بازاریان استان البرز در مواقع و بحران‌های مختلف در کنار مردم بوده و برای رفع آن فعالیت داشته‌اند. در جریان شیوع بیماری کرونا اصناف استان به رغم آسیب‌های اقتصادی که به آن‌ها وارد شد در رزمایش مواسات و همدلی در لبیک به فرامین مقام معظم رهبری شرکت کردند و کمک‌های خوبی از سوی آنان به نیازمندان شد. ۶۵ صنف در استان البرز فعال هستند که تمامی این صنوف عضو بسیج اصناف هستند. در حال حاضر با افزایش قیمت‌ها در بسیاری از اقلام روبه‌رو هستیم و به همین دلیل بسیج اصناف در کمیسیون تنظیم بازار استان عضو است و تلاش می‌کند با کمک به تصمیم‌گیری‌ها بتواند تا حد زیادی از گرانفروشی پیشگیری کند. بسیج اصناف استان البرز برای کنترل گرانفروشی به میدان آمده است و در این راستا نظارت‌های مختلفی بر بازار انجام می‌شود. البته مردم هم در صورت مشاهده گرانفروشی تخلفات را به ما اطلاع دهند. در زمینه مقابله با کرونا هم روزانه بیش از یک میلیون ماسک در استان البرز توسط اصناف تولید و تولیدات ملزومات مبارزه با ویروس کرونا کمتر از مبلغ مصوب توزیع می‌شود. بازاریان خوب می‌دانند شرایط مردم چطور است و به همین دلیل همراهی و کمک آن‌ها می‌تواند مرهمی بر درد‌های نیازمندان باشد.
 
علی ترکاشوند
رئیس بسیج اصناف استان البرز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار