کد خبر: 1029199
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
روایت هیسپان تی وی از فاشیسم آموزشی در اسرائیل
برنامه «داخل اسرائیل» شبکه هیسپان تی وی نیز در یکی از جدیدترین قسمت‌های خود با همین رویکرد و نگرش تلاش کرد تا نظام آموزشی اسرائیل را نه لزوما از منظر آموزشی و تربیتی که از حیث سیاسی و ایدئولوژیک مورد نقد و خوانش قرار داده و نظام تعلیم و تربیت صهیونیستی را به عنوان یکی از ایدئولوژیک‌ترین نظام‌های آموزشی از حیث سیاسی و تبلیغاتی مورد کند و کاو قرار دهد.
سید رضا صائمی
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: در رشته علوم تربیتی یک واحد درسی مهمی به اسم «آموزش و پرورش تطبیقی» قرار دارد که در آن تلاش می‌شود تا با بررسی مقایسه‌ای سیستم‌ها و نظام‌های آموزشی کشور‌های مختلف، نقاط ضعف و قوت آن‌ها بازشناسی شود و در واقع نوعی نقد نظام آموزشی صورت بگیرد.
 
در مباحث این درس گاهی نقش و تاثیر سیاست یا ایدئولوژی‌ها بر کارکرد‌های نظام آموزشی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد مثلا در بررسی نظام آموزشی شوروی که در آن تاثیرات ایدئولوژی کمونیسم بر شیوه‌های تعلیم و تربیت و پرورش یک کمونیست وفادار به عنوان هدف نظام آموزشی در کتاب‌های درسی و محتوایی آن یا انتخاب معلمان و مدیران آموزشی و به طور کلی همه عناصر و مولفه‌های مربوط به درس و مدرسه که می‌تواند نظام آموزشی را مطابق با خواسته‌ها و آرمان‌های سیاسی، جهت ببخشد مورد بازخوانی قرار می‌گیرد که از این طریق می‌توان نسبت بین ایدئولوژی‌های سیاسی و شیوه‌های آموزشی را مورد بررسی قرار دارد.
 
برنامه «داخل اسرائیل» شبکه هیسپان تی وی نیز در یکی از جدیدترین قسمت‌های خود با همین رویکرد و نگرش تلاش کرد تا نظام آموزشی اسرائیل را نه لزوما از منظر آموزشی و تربیتی که از حیث سیاسی و ایدئولوژیک مورد نقد و خوانش قرار داده و نظام تعلیم و تربیت صهیونیستی را به عنوان یکی از ایدئولوژیک‌ترین نظام‌های آموزشی از حیث سیاسی و تبلیغاتی مورد کند و کاو قرار دهد.
 
این برنامه علاوه بر اینکه برای مخاطبان اهل سیاست و آن‌هایی که به فهم مسائل داخلی اسرائیل قرار دارند جذاب بود بلکه برای همه متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان آموزشی، همچنین دانشجویان رشته‌های مختلف تعلیم تربیت هم حاوی نکات ارزشمند و قابل تاملی بود که کمتر به آن پرداخت شده بود. نه فقط درباره اسرائیل که اساسا درباره نظام آموزشی و سیستم‌های تعلیم و تربیت کشور‌های مختلف، برنامه سازی تلویزیونی کمی انجام شده و جای آن به شدت خالی است. نه لزوما نقد نظام‌های آموزشی رژیم‌هایی مثل اسرائیل و آمریکا که به عنوان دشمنان سیاسی شناخته می‌شوند که اساسا بررسی نظام آموزشی کشور‌های مختلف از حیث تعلیم و تربیتی، تا بتوان در یک مطالعه تطبیقی از نتایج آن برای کارآمدتر کردن نظام آموزشی خودمان بهره ببریم.

آنچه در این قسمت از برنامه «داخل اسرائیل» شاهد بودیم پرداخت به این مسئله بود که فاشیسم در حال خزیدن به داخل نظام آموزشی اسرائیل از طریق القای آموزش‌های سنتی و دستور کار سیاسی از سوی رژیم آن است. در واقع استفاده از ظرفیت نظام آموزشی برای تلقین و تحکیم نگاه صهیونیسمی به دانش آموزان که می‌توان آن را مصداقی از شستشوی مغزی از طریق نظام آموزشی دانست. آموزش در اسرائیل بر وطن، ملت، امنیت و... به عنوان ارزش‌های عالی تأکید می‌کند و می‌گوید وفاداری بدون قید و شرط به آن ارزش‌ها یک وظیفه مطلق و مقدس است.
 
در واقع کارکرد این شیوه‌های آموزشی، تقدس بخشی و تبدیل یک ایده سیاسی به باوری سیاسی و حتی اعتقادی است. بهره گیری ایدئولوژیک از دین یهود و سوءاستفاده سیاسی از آموزه‌های آن در محتوایی نظام آموزشی و درسی تلفیق شده و حاصلش در واقع نوعی «سربازپروری» است. به عبارت دیگر در اینجا انگار نظام آموزشی به آموزش نظامی شبیه می‌شود که آموزه‌های و اهداف سیاسی را به مثابه یک دستور نظامی به «دانش آموز-سربازان» ابلاغ و حاکم می‌کند.

در بخشی دیگر از این برنامه با ارجاع به برخی اسناد آماری، نشان داده می‌شود که رژیم صهیونیستی برای پیاده کردن این طرح و ایده در نظام آموزشی خود چقدر پول هزینه می‌کند. بر این اساس برنامه بین المللی (OECD PISA) که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای ارزیابی دانش آموزان و بررسی مهارت‌های آن‌ها برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که درصد فارغ التحصیلان دبیرستان‌های اسرائیلی که برای همراهی با جامعه و اقتصاد خود مشکل خواهند داشت، زیاد است و اسرائیل از این لحاظ در میان بیش از ۷۰ کشور در رتبه بالایی قرار دارد. بودجه آموزش و پرورش اسرائیل ۳۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار یعنی حدود ۷۰۰۰ میلیون دلار بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ افزایش یافته است و از آن زمان تاکنون ادامه دارد. در نهایت آنچه که به مثابه مهمترین پیام این برنامه قابل تامل است این است که برای بسیاری در اسرائیل، فاشیسم از آغاز زندگی و از طریق آموزش تحت حمایت رژیم آغاز می‌شود که ملی گرایی را در تلاش برای توجیه سیاست‌های اسرائیل چه داخلی و چه بیرونی علیه ملت‌ها آموزش می‌دهد.

اگر اسپانیایی زبان‌ها علاقه‌مند یا کنجکاوند که بدانند چگونه فاشسیسم توانسته وارد سیستم آموزشی اسرائیل شود و آن‌ها در عملی ساختن این شیوه با چه چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستند، می‌توانند این قسمت از برنامه «داخل اسرائیل» را تماشا کنند. هیسپان تی وی با پخش این برنامه (داخل اسرائیل) یک اقدام رسانه‌ای بدیع انجام داده که در هیچ شبکه اسپانیایی زبان دنیا نظیر ندارد و اسرائیل شناسی را با مستنداتی از داخل این رژیم به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار