کد خبر: 1026516
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
یادکردی از ۲ برادر شهید عملیات محرم
حسین متولد فروردین ماه ۱۳۴۴ هفت سال از برادرش حسن کوچک‌تر بود، اما دست تقدیر الهی اینطور رقم خورد که او یک روز زودتر از حسن به شهادت برسد
غلامحسین بهبودی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: حسن و حسین غفوری دو برادری بودند که با هم در عملیات محرم شرکت کردند و به فاصله یک روز به شهادت رسیدند. حسین روز دهم آبان ماه ۱۳۶۱ در اولین روز از شروع عملیات به شهادت رسید و روز بعد در یازدهم آبان ماه نیز حسن به قافله عاشورائیان پیوست و همسفر برادر شهیدش شد. یادکرد این دو برادر شهید سرافراز عملیات محرم را پیش‌رو دارید.

حسین غفوری اولین شهید

حسین متولد فروردین ماه ۱۳۴۴ هفت سال از برادرش حسن کوچک‌تر بود، اما دست تقدیر الهی اینطور رقم خورد که او یک روز زودتر از حسن به شهادت برسد. حسین که در زمان شهادت تنها ۱۷ سال داشت، نوجوانی از استان سمنان (شهر شاهرود) بود که راه و رسم جهاد را از برادرش حسن آموخت و با آنکه نوجوانی کم سن و سال بود، بار‌ها و بار‌ها در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کرد.

فاطمه غفوری خواهر شهید می‌گوید: «نوع تربیت خانوادگی‌مان، حسین را ولایی و خادم امام حسین (ع) بار آورده بود. در مجالس سرور و سالار شهیدان رشد کرده بود. حسین بعد از گذراندن دوران دبستان در مدرسه راهنمایی شهید میرغفوریان به تحصیل ادامه داد. در زمان طاغوت و همراه همکلاسی‌هایش به مبارزه مشغول شد. حسین تا اول دبیرستان ادامه تحصیل داد. مهرماه سال ۱۳۵۹ چند روز بعد از شروع جنگ، عازم جبهه شد و هرازگاهی برای دیدن خانواده به شاهرود می‌آمد. هر بار هم که به مرخصی می‌آمد به کمک جهادگران می‌رفت. خوب یادم است در آن گرمای تابستان با دوستان خود به روستا‌های اطراف می‌رفت و به کشاورزان در برداشت گندم کمک می‌کرد. بعد از فراغت از کار جهاد سازندگی به مساجد می‌رفت و به کار‌های جبهه و جنگ می‌پرداخت. او تا زمان شهادتش در آبان ماه ۱۳۶۱ چندین بار در جبهه‌ها حضور پیدا کرد. نهایتاً وقتی در ۱۷ سالگی به شهادت رسید، با همان سن کمش یک رزمنده باتجربه بود.»

حسن برادر بزرگ‌تر

شهید حسن غفوری سال ۱۳۳۷ در یک خانواده مذهبی در شاهرود متولد شد. او که هنگام انقلاب ۲۰ سال داشت، در تظاهرات انقلابی شرکت می‌کرد و اولین بار فعالیت‌های او بود که باعث شد جریان انقلاب در خانواده غفوری با جدیت دنبال شود. آنطور که خواهرش روایت می‌کند، حسن از اولین روز‌های شروع دفاع مقدس به جبهه‌های جنگ رفت و سپس برای خدمت سربازی اقدام کرد.

خواهر شهید می‌گوید: «برادرم از خدمت سربازی معاف شده بود. وقتی فهمیدیم می‌خواهد به سربازی برود گفتیم تو که معاف شده بودی؟! حسن در پاسخ گفت معاف شدنم به خاطر این بود که نمی‌خواستم زمان طاغوت خدمت سربازی بروم، اما الان به من نیاز دارند و باید بروم. حسن رفت و خودش را معرفی کرد و این بار در لباس سربازی در جبهه حضور یافت و این حضور را تا لحظه شهادت حفظ کرد.»

۲ روز ۲ شهید

عملیات محرم روز دهم آبان ماه ۱۳۶۱ آغاز شد. در مرحله و روز اول این عملیات حسین غفوری در منطقه عین خوش به شهادت رسید. در لحظه شهادت او حسن در منطقه دیگری حضور داشت. روز بعد در یازدهم آبان ماه حسن نیز شهید محرم شد و به این ترتیب، به فاصله تنها ۲۴ ساعت، خانواده غفوری دو شهید تقدیم کشور و اسلام کردند.

فاطمه غفوری خواهر شهیدان می‌گوید: «خبر شهادت دو برادر شوکه آور بود، اما خدا را شکر کردیم که هر دو عزیزمان در راه اسلام به شهادت رسیده‌اند. قبل از اینکه پیکر شهدایمان را برایمان بیاورند و مراسم تشییع برایشان برگزار کنیم، برادر دیگرم خوابی دیده بود. ایشان در خواب دیده بود که حسن و حسین سوار موتور بزرگی به خانه می‌آیند و کنار مادر می‌نشینند. بعد رو به مادر می‌گویند ما می‌خواستیم به کربلا برویم، اما به ما گفته‌اند رضایت مادرتان را بیاورید. برگه‌ای دست حسین بود که به مادرم داده و گفته بود این را انگشت بزن. خود حسین دست مادرم را گرفته و برگه را انگشت زده بود. حسن و حسین کاغذ رضایت مادر را برداشته و سوار موتور شده و رفته بودند. بعد که پیکر شهدا را آوردند مادرم بالای سر هر دو شهید رفت و گفت من از شما راضی هستم و شما را به علی‌اکبر امام حسین (ع) بخشیده‌ام.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار