کد خبر: 1023497
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
نتایج نظرسنجی‌ها از پیروزی احتمالی بایدن و شکست ترامپ حکایت دارد
کمتر از ۲۰ روز به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و با شروع رأی‌گیری زودهنگام در برخی ایالت‌ها، بازار نظرسنجی‌ها هم در این کشور به شدت داغ است و بسیاری از آن‌ها همچنان از پیشتازی نامزد دموکرات‌ها حکایت دارد. نظرسنجی‌هایی که چهار سال پیش برخلاف تصورات عمومی، پیروزی دونالد ترامپ را پیش‌بینی کرده بودند، اکنون به نتایج دیگری دست یافته‌اند که شکست احتمالی رئیس‌جمهور امریکا در این دور از انتخابات را نشان می‌دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از تریبون‌های مختلف بهره می‌گیرد تا به افکار عمومی این کشور القا کند که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری از زوال عقل رنج می‌برد و شایسته ریاست جمهوری نیست، نظرسنجی‌هایی که این روز‌ها از سوی مؤسسات و رسانه‌ها منتشر می‌شود، حاکی از این است که این لفاظی‌ها تأثیر چندانی بر نظر رأی‌دهندگان نداشته است. بر مبنای نظرسنجی‌های انجام شده در امریکا، به طور میانگین جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها ۱۰ درصد از دونالد ترامپ پیش است. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، طبق نظرسنجی اخیر اینوسترز بیزینس دیلی/ تکنومتریکا ترامپ با فاصله ۵/ ۸ درصدی از بایدن شکست می‌خورد. نظرسنجی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز نشان می‌دهد که بایدن با فاصله ۱۳ درصدی از دونالد ترامپ پیش است. این مؤسسات و رسانه‌ها، در سال ۲۰۱۶ هر دو پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بودند که محقق شد. بر مبنای نظرسنجی‌های ایالتی، ترامپ تاکنون توانسته ۶۳ الکترال را تقریباً به طور قطعی به‌خود اختصاص دهد، ۲۹ رأی الکترال دیگر به احتمال بالا تاکنون از آن ترامپ شده و ۳۳ الکترال دیگر نیز برای وی محتمل است. بر مبنای ذکر شده، تا اینجا ترامپ می‌تواند به کسب ۱۲۵ رأی الکترال امیدوار باشد. بر همین اساس، جو بایدن تاکنون تقریباً به طور قطعی می‌تواند به ۱۱۸ رأی الکترال امید داشته باشد، ۵۱ رأی الکترال را با احتمال بالا کسب کند و ۵۷ الکترال دیگر را احتمالاً به دست آورد. برمبنای نظرسنجی‌های ایالتی، بایدن سه هفته باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، امیدوار به کسب ۲۲۶ رأی الکترال است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تکلیف ۱۸۷ الکترال هنوز مشخص نیست، هرچند که ۳۸ الکترال از این جمع به ایالت تگزاس اختصاص دارد که به طور سنتی جمهوریخواهان در آن صاحب اکثریت هستند و احتمالاً این تعداد به ترامپ خواهد رسید. در انتخابات امریکا ایالت‌هایی وجود دارند که نمی‌توان از قبل آن‌ها را با احتمال بالا متمایل به دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان دانست. به این ایالت‌ها اصطلاحاً «میدان‌های نبرد یا ایالت‌های کلیدی» گفته می‌شود. بر اساس نظر برخی منابع امریکایی، ۱۷ ایالت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، ایالت کلیدی محسوب می‌شوند. در دو ایالت تگزاس و جورجیا ترامپ از بایدن پیش است، ولی در ۱۵ ایالت دیگر، بایدن در میانگین نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش است، در برخی با اعداد بالای ۵ درصد و در برخی دیگر با اعداد کمتر از ۵ درصد. از سوی دیگر، طبق نظرسنجی مؤسسه پیو، «لاتین‌تبار‌های کاتولیک، ملحدان، سیاهپوستان پروتستان و آن دسته از رأی‌دهندگانی که وابستگی خاصی به دین مشخصی ندارند، نیز بیشتر به سمت بایدن گرایش داشتند». هرچند ترامپ حامی اصلی رژیم صهیونیستی است، اما بر اساس این نظرسنجی، تنها ۲۷ درصد از یهودیان امریکایی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، از ترامپ حمایت کردند.

اگرچه نظرسنجی‌ها در مجموع از احتمال بالاتر برد نامزد دموکرات‌ها خبر می‌دهند، اما این امر قطعی نیست و نمونه بارز آن نیز نتایج انتخابات ۲۰۱۶ بود که هیلاری کلینتون تا روز آخر با اختلاف ۳ درصدی پیش بود، ولی در نهایت ترامپ برنده انتخابات شد. همچنین، تازه‌ترین بررسی‌های روزنامه گاردین حاکی از آن است که با ورود رقابت‌های انتخاباتی امریکا به فاز نهایی، جو بایدن با اختلاف ۱۷ درصد از ترامپ پیشی گرفته است.

امیدواری بایدن به پیروزی

انتشار پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها، سبب شده خود او هم به پیروزی‌اش در انتخابات نوامبر امید زیادی داشته باشد. در همین راستا، نامزد دموکرات‌ها در ادامه تلاش برای جلب حمایت بیشتر در ایالت فلوریدا گفت: «از نظر دونالد ترامپ رأی‌دهندگان سالمند بی‌مصرف و فراموش شدنی هستند». به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بایدن در سخنرانی خود در این ایالت تأکید کرد: «دونالد ترامپ با بی ملاحظگی تهدیدی را که ویروس کرونا برای جمعیت در خطر ایجاد می‌کند، کم اهمیت شمرد». بایدن خطاب به هوادارانش گفت: «از نظر دونالد ترامپ شما بی‌مصرف هستید، شما فراموش‌شدنی هستید. شما عملاً هیچ کس نیستید. او سالمندان را اینگونه می‌بیند. او شما را اینگونه می‌بیند.» بایدن تأکید کرد: «هر چه طولانی‌تر ترامپ رئیس‌جمهور باشد، به نظر می‌رسد که بی‌ملاحظه‌تر هم می‌شود. خدا رو شکر تنها سه هفته دیگر تا رفتن او زمان مانده است.»

باتوجه به جنگ لفظی ترامپ و بایدن در ماه‌های اخیر که فضای جامعه امریکایی را به شدت دوقطبی کرده، مردم این کشور تمایل بیشتری به رأی دادن در این دور از خود نشان می‌دهند. میزان شرکت رأی‌دهندگان امریکایی در رأی‌گیری زودهنگام برای انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر در حال رکورد زدن در سراسر امریکا بوده و تاکنون در این رأی‌گیری حدود ۱۲ میلیون رأی انداخته شده که ۶/ ۱ میلیون رأی آن مربوط به فلوریدا است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار