کد خبر: 1022466
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
امسال راه اربعین بسته شد، اما عشق آن را گشود. هدف از زیارت خودسازی زایر و توسل او به محبوب است چنین هدفی بعد مسافت نمی‌شناسد. زیارت از بعید می‌تواند زایر را بسازد و حب محبوب را در دلش فروزان‌تر کند
محمدصادق فقفوری
سرویس جامعه جوان آنلاین: زیارت با دل شکسته و بغض در گلو، به اجابت نزدیک‌تر است. حکایت اربعین امسال، حکایت همین دلشکستگی بغض‌آلود است. درست است که مشایه امسال برای ایرانیان میسور نشد، اما مگر هدف اولی زیارت خودسازی و اعتلای معنوی است؛ این مهم از همین راه دور هم ممکن می‌شود. درست است که زیارت از بعید، نمود بیرونی حماسه اربعین را کم‌جلوه‌تر می‌کند، اما حماسه همیشه جوشان حسین، ذاتاً نه خاموش‌شدنی است و نه کم جلوه شدنی.

از درون خانه‌ها هم فوران می‌کند و اثر وضعی خودش را می‌گذارد. سال دیگر معلوم می‌شود که وقفه یک ساله در مشایه چیزی از جریان ابدی حسین (ع) کم نکرده که هیچ، بر آن افزوده است. حماسه اربعین تا ظهور استمرار دارد، حتی اگر ایرانیان امسال از درون خانه‌های‌شان زیارتنامه اربعین بخوانند.

هنوز محرم نشده بود، بغض اربعین نمایان شده بود. انگار ایرانی‌ها پذیرفته بودند محرم را نمی‌توانند مثل سال‌های پیش برگزار کنند، اما دل خوش داشتند که اربعین با حضور در نجف و کربلا جان تازه‌ای بگیرند. روز‌ها که به پیش رفت، زمزمه‌های بسته بودن مرز‌ها برای حضور در اربعین قوی‌تر شد و بغض‌ها هم سنگین‌تر. خبر که قطعی و حضور در اربعین امسال برای ایرانی‌ها غیرممکن شد، جان شیفتگان دوباره پر ملال شد. به راستی این چه شور و حبّی است که این‌چنین همه را شیفته کرده است؟ اربعین رفته‌ها بغض امسال را جوری می‌فهمند و اربعین نرفته‌ها جور دیگر؛ اما شاید دلشکستگی این اربعین حکمتی هم دارد.

توسل همان توسل است، هرچند از راه دور

«برسان سلام ما را» این روز‌ها همه جا، روی در و دیوار شهر و در فضای مجازی، به چشم می‌خورد. خیلی جا‌ها هم این مصرع با عکس حاج قاسم شهید آراسته شده است. هر سال یک رهرو اربعین قدم‌هایش را به نیابت از یک شهید برمی‌داشت، اما امسال شهدا نایب زیارت اربعین ایرانی‌ها خواهند بود. چه بسا چنین زیارتی مقبول‌تر هم افتد.

هدف از زیارت هم خودسازی زایر و توسل او به محبوب است. چنین هدفی بعد مسافت نمی‌شناسد. زیارت از بعید هم می‌تواند زایر را بسازد و حب محبوب را در دلش فروزان‌تر کند.

«روز اربعین همه در منازل، دو سه زیارت مهم را که وارد است، بخوانند و نزد امام حسین (ع) شکوه کنند که ما دلمان می‌خواست بیاییم، ولی نشد، تا ایشان نظری بکنند». این گفته رهبر معظم انقلاب بر همین اساس است. توسل از خانه و با دل شکسته، به نظر کردن محبوب نزدیک‌تر است. شکوه زایر با قرائت زیارتنامه، همان راه توسل و خودسازی از راه دور است؛ کلید گشایش امور با نظر حسین (ع)
 
حماسه خاموش‌ناشدنی است

ایرانی‌ها امسال در عراق حضور ندارند، چون کشور عراق با ملاحظات بهداشتی امسال پذیرای هیچ زائر خارجی‌ای نیست. این چیزی از حماسه اربعین کم نمی‌کند. همان‌طور که تصاویر و فیلم‌ها نشان می‌دهد، حماسه اربعین با حضور خود عراقی‌ها پا برجاست.

علاوه بر این، حماسه اربعین از عاشورای سال ۶۱ هجری شروع شده و به ظهور حضرت مهدی (عج) منتهی می‌شود. چنین حماسه‌ای با چنین ابتدا و انتهایی خاموش‌شدنی که نیست هیچ، حتی کم‌فروغ هم نمی‌شود. حالا که ویروسی منحوس مانع حضور خیل مشتاقان در عراق شده است، اثرات وضعی زیارتنامه‌های اربعین از درون خانه‌های تک تک شیعیان عالم، بدون هیچ مانعی منتشر خواهد شد. ذات حماسه حسینی این است که هر روز پرفروغ‌تر از پیش به پیش برود. همین بغض‌ها و دل‌های شکسته، اثر زیارت‌های از راه دور را مضاعف می‌کند. اربعین سال دیگر که ان‌شاءالله بدون محدودیت حضور برگزار خواهد شد، شور مشعر و فروزان‌تر شده حسینی بیشتر از همه اربعین‌ها خلق خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار