کد خبر: 1020745
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
گفت‌وگوی «جوان» با سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه
ما امروز خودمان بخش اعظمی از نیازمندی‌های تجهیزاتی و مهمات‌مان را خصوصاً در حوزه رزم نیروی زمینی تولید می‌کنیم. ما صددرصد مهمات مورد نیاز حوزه رزم زمینی، صددرصد تولید سلاح و بخشی از امکانات‌مان را باز‌سازی، نگهداری و حفظ می‌کنیم. همانطور که می‌دانید با توجه به تغییرات و به روز شدن تجهیزات جدید، نیاز‌های جدیدی در دستور کار تولید قرار می‌گیرد
صغری خیل فرهنگ
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: علی‌اکبر پورجمشیدیان برادر دو شهید به نام‌های مهدی و جلال پورجمشیدیان است که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند. پورجمشیدیان از دوران دانش‌آموزی در حرکت‌های انقلابی فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و جهاد خود را از کردستان و مبارزه علیه ضد انقلاب شروع کرد و با شهید مهدی باکری آشنا و همرزم شد و تا امروز در کسوت یک رزمنده مجاهد باقی مانده است. به مناسبت چهلمین سالروز دفاع مقدس برای ساعاتی مهمان سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان بودیم تا از عملکرد یگان‌های زمینی سپاه در دفاع مقدس و مأموریت امروز نیروی زمینی آن در حفظ امنیت مرز‌های کشور بیشتر بدانیم.

حضور بسیجی‌ها چه کمکی به گسترش توان یگان‌های زمینی سپاه در دفاع مقدس کرد؟

ابتدا لازم است در باره این موضوع با شما و مخاطبان‌تان صحبت کنم که وقتی دشمن می‌خواهد به کشوری حمله کند، تمام توان، تجهیزات و تسلیحات طرف مقابل و حتی شرایط سیاسی و اقتصادی کشور هدف را مورد بررسی قرار می‌دهد و متناسب با آن خود را آماده جنگ می‌کند. صدام زمانی که می‌خواست جنگ را به کشور ما تحمیل کند، همه شرایط سیاسی، نظامی، اقتصادی و آمادگی‌های ما را مورد بررسی قرار داد و با اطلاعاتی که خودش و ابرقدرت‌هایی، چون امریکا و استکبار در اختیارش قرار داده بودند با کشور ما وارد جنگ شد. آن‌ها حتی تعداد تانک‌ها، هواپیما‌ها و قدرت نیرو‌های ما را می‌دانستند، اما به اهداف خود دست پیدا نکردند، چراکه دفاع مقدس ما دو وجه تمایز با سایر جنگ‌ها و ارتش‌های دنیا داشت؛ یکی راهبری امام خمینی (ره) و دیگری غیرت و روحیه نیرو‌های مردمی و بسیج بود. آن‌ها نمی‌دانستند امام خمینی (ره) می‌تواند با یک اشاره آحاد مردم را به میدان جهاد رهنمون کند. صد‌ها هزار جوان از هر نقطه این کشور به امر ولی زمان‌شان کار و زندگی را رها کرده و به کمک نیرو‌های مسلح آمدند. هنر امام در این بود. نقش بسیج و جایگاه رهبری از چشم دشمنان ما دور مانده بود. اگر سری به گلزار شهدای آبادان زده باشید، مزار ۱۷۱ شهید گمنام را می‌بینید که از همان روز‌های ابتدایی جنگ از سراسر کشور به ندای امام‌شان لبیک گفته و راهی میدان شدند؛ شهدایی بی‌نام و نشان در آبادان به خاک سپرده شدند و بعد از شناسایی مشخص شد هر کدام‌شان از شهری دور از آبادان خودشان را به خرمشهر و آبادان رسانده و در مقاومت ۴۳ روزه خرمشهر و درحصر آبادان به شهادت رسیده‌اند. این نشان از قدرت بسیج دارد. بسیج در دوران دفاع مقدس نقش بدیعی آفرید که باعث افتخار و سربلندی ما شد. اوایل سپاه و بسیج با واحد‌های کوچک و در برخی مواقع با گردان‌ها وارد جنگ شدند. در آن زمان ما هنوز تجربه داشتن تیپ و لشکر ر ا نداشتیم. سازمان‌های ابتدایی که آغاز جنگ شکل گرفت بیشتر حالت هسته و گروه را داشت. به طور مثال گروه فدائیان اسلام که از جوانان بسیج، غیرتمند و با شرفی تشکیل شده بود همان روز‌های ابتدایی برای دفاع، خودشان را به آبادان و خرمشهر رساندند و من هم توفیق داشتم در جمع آن‌ها در کنار مردان بزرگی، چون شهید شاهرخ ضرغام و شهیدسید مجتبی هاشمی باشم، اما کمی بعد حضور نیرو‌های سپاه و بسیج در جبهه انسجام پیدا کرد و همان واحد‌ها و گروه‌های کوچک تبدیل به گردان شدند. تا آنجا که من اطلاع دارم اولین یگان‌های سپاه به صورت منسجم در قالب تیپ در سوسنگرد به فرماندهی سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه تشکیل شد و تیپ‌های عاشورا و تیپ‌های دیگر در روند اجرای عملیات‌های بزرگ در جنوب شکل گرفتند. می‌توانیم برای نمونه به عملیات‌هایی، چون طریق‌القدس و فتح‌المبین اشاره کنیم. در عملیات فتح‌المبین نیرو‌ها با قدرت و انسجام در تیپ‌های محمد رسول‌الله (ص)، تیپ ۸ نجف، تیپ ۲۵ کربلا، تیپ ۳۱ عاشورا و تیپ ۱۷ علی‌بن‌ابیطالب (ع) و تیپ ۵ نصر حضور داشتند. همان زمان هم اکثر تیپ‌ها ظرفیت‌شان بیشتر از لشکر بود. تیپ محمد رسول‌الله (ص) در فتح‌المبین که افتخار داشتم در خدمت جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان باشم بالای ۲۰ گردان داشت. منتها عنوان تیپ را برایش در نظر گرفته بودند. الحمدلله تیپ‌ها و بعد‌ها لشکر‌ها با یک پشتوانه مردمی و بسیجی شکل گرفتند و در عملیات‌های بزرگ وارد عمل شدند.

بعد از جنگ ما شاهد تشکیل سپاه‌های استانی بودیم، این سپاه‌ها بر چه اساسی تشکیل شدند؟

تشکیل سپاه‌های استانی حاصل تجربه چند ساله بود. در مقطعی فرماندهان وقت سپاه به این نتیجه رسیدند برای اینکه یک انسجام قوی سازمانی در سپاه به وجود آید سپاه‌های استانی تشکیل شوند. سپاه رده‌های مختلف در استان‌ها دارد که به لحاظ ارتباطات و مأموریت‌هایی که در استان‌ها داشتند، گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شدند. از این رو برای ایجاد یک انسجام قوی و هم‌افزایی کامل در استان‌ها و ارتباط منسجم بین نیرو‌های بسیجی و پاسدار تشکیل شد. یکی از نقش‌های مهم سپاه‌های استانی هم‌افزایی بین بسیج و سپاه خصوصاً ارتباط یگان‌های حوزه رزم نیروی زمینی سپاه با بسیج است که با تشکیل سپاه‌های استانی حاصل شد. البته به مرور زمان تغییراتی هم داشتند، اما همچنان همان انسجام و یکدلی و تمرکز فعالیت‌های سپاه را در استان‌ها شاهد هستیم. سپاه‌های استانی تجربه موفقی بود که الحمدلله به ثمر نشست.

در حال حاضر نیروی زمینی سپاه چه میزان قدرت و استعداد دارد؟

نیروی زمینی سپاه حاصل تلاش‌ها، مجاهدت‌ها، خون‌های پاک و تجربیات بزرگی است که فرماندهان و رزمنده‌های ما در طول دوران دفاع مقدس خلق کردند. در واقع در دوران دفاع مقدس بخش اعظم سپاه، نیروی زمینی سپاه بود. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند نیروی زمینی ستون فقرات سپاه و محور اصلی تحرک و جهاد آن است. ما در دوارن دفاع مقدس به اقتضای شرایط، یگان‌های بسیاری را تشکیل دادیم که برخی از آن‌ها در هم ادغام و منسجم و تبدیل به نیروی زمینی یا یگان‌های موجود در نیروی زمینی سپاه شدند. بعد از دوران دفاع مقدس نیروی زمینی با باور این جمله که «دفاع همچنان باقی است» و با علم به اینکه هجمه و تهدیدات مختلف از سمت دشمنان به سمت انقلاب و کشور همچنان ادامه دارد، با تصمیم فرماندهان وقت سپاه قرار بر این شد که از هرجهت منسجم‌تر و مجهز‌تر به مأموریت خود ادامه دهد. در واقع این تدبیری بود که فرمانده کل قوا بر آن تأکید داشتند و در دستورکار سپاه و ستاد کل نیروی‌های مسلح قرار دارد. امروز نیروی زمینی سپاه با اتکا بر تجربه دوران دفاع مقدس به مأموریت خود در دفاع از آرمان‌های انقلاب، دفاع از مرز‌های کشور و ایجاد امنیت ادامه می‌دهد.

از حیث پیشرفت‌های تسلیحاتی، نیروی زمینی چه دستاورد‌هایی دارد؟

با توکل بر خدا ما امروز خودمان بخش اعظمی از نیازمندی‌های تجهیزاتی و مهمات‌مان را خصوصاً در حوزه رزم نیروی زمینی تولید می‌کنیم. ما صددرصد مهمات مورد نیاز حوزه رزم زمینی، صددرصد تولید سلاح و بخشی از امکانات‌مان را باز‌سازی، نگهداری و حفظ می‌کنیم. همانطور که می‌دانید با توجه به تغییرات و به روز شدن تجهیزات جدید، نیاز‌های جدیدی در دستور کار تولید قرار می‌گیرد که با اتکا بر توان، علم و دانش جوانان غیرتمند و اندیشه‌ورز و نخبگان سپاه پاسداران این نیازمندی‌ها به مرحله تولید می‌رسد. لازم به ذکر است حضور این جوانان نخبه در کنار مدیرانی که تجربه دفاع مقدس را در کارنامه خود دارند ما را به موفقیت‌های بسیاری رسانده است. بخش قابل توجهی از این تولیدات و تجهیزاتی که امکان رونمایی از آن‌ها وجود دارد در هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شوند.

نیروی زمینی بعد از جنگ همچنان درگیر مناطقی مثل کردستان بود. اگر می‌شود مروری بر عملکرد نیروی زمینی در برخورد با گروهک‌هایی مثل پژاک کنید.

در طول جنگ هشت ساله رزمندگان نیروی زمینی هم با دشمن بعثی در جنگ بودند و هم در داخل کشور و در مرز‌های شمالغرب و غرب کشور با ضد انقلاب و در جنوب شرق هم با اشرار درگیر بودند، اما نکته حائز اهمیت این است که بعد از جنگ بخش قابل توجهی از توان دشمنان ما در بحث ایجاد ناامنی برای کشور در شهر‌های مرزی، جاده‌ها و روستا‌های مرزی متمرکز شد؛ در کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و در جنوب شرقی در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی. بخش‌های زیادی از این مناطق درگیر ناامنی‌ها شدند که اشرار و ضد انقلاب ایجاد کردند.

به جرئت می‌توانم ادعا کنم رزمنده‌های نیروی زمینی بعد از جنگ حتی یک روز هم اسلحه خود را بر زمین نگذاشتند و همچنان سلاح بر دوش در مناطق مرزی و مناطقی که ناامنی در آن وجود دارد حضور فعال و شجاعانه‌ای دارند. هزاران پایگاه عملیاتی در مرز‌های ما با حضور جوانان غیور یگان‌های نیروی زمینی نقش بسزایی در ایجاد امنیت پایدار دارند. در سال‌های پیش که ما حضور کمرنگ‌تری داشتیم، ضد انقلاب ناامنی را در غرب و شمالغرب به مراکز استان‌ها و شهرهایمان کشیده بود و شهر‌های بزرگ ما را تهدید می‌کرد. بسیاری از جاده‌های ما ناامن شده بود و تردد در آن‌ها از ساعاتی به بعد غیرممکن و به سختی و با خطراتی همراه بود. بخش اعظم روستا‌های ما تحت تسلط و اختیار ضدانقلاب، پژاک و کومله قرار داشت و مردم روستا ناچار بودند برای تأمین امنیت‌شان از آن‌ها تمکین کنند. چه جنایاتی در روستا‌های کردستان و آذربایجان غربی حادث شد و محل تاخت و تاز و نا‌امنی‌شان شده بود. تا سال‌های ۹۰ – ۹۸ ارتفاعات قندیل، منطقه چهل چشمه حضور و قرارگاه و آموزشگاه داشتند. با بیشتر شدن حضور نیروی زمینی سپاه از سال۹۰ – ۹۸ در مرزها، بحمدالله امنیت سراسری حاصل شد. به طوری که امروز ضد انقلاب حضور ثابتی در مرز‌ها و استان‌های مرزی ما ندارد. حضور رزمندگان در پایگاه‌های مرزی و اجرای عملیات‌های نیروی زمینی که در ادامه با تقدیم شهدایی، چون بهرامی و شهدایی از مجموع صابرین و سایر یگان‌ها باعث ایجاد امنیت شد. حتی زمانی بود که داعش وارد بخشی از کرمانشاه شد که در کمین نیرو‌های ما افتاد و تعداد قابل توجهی از آن‌ها به درک واصل شده و تعدادی هم به اسارت درآمدند. در جنوب شرق هم همینطور در استان سیستان و بلوچستان و در زاهدان ناامنی وجود داشت و عملیات‌های انتحاری زیای انجام می‌شد که متأسفانه تعدادی از مردم عادی و مظلوم بلوچ و سیستانی ما اعم از شیعه و سنی به شهادت رسیدند، اما حضور فرماندهان دلیری، چون نورعلی شوشتری و مرحوم منصوری که نقش بسیاری در ایجاد امنیت در منطقه داشتند به امنیت این مناطق کمک شایانی کرد. البته این بدان معنا نیست که اشرار و ضد انقلاب دست از کارهایشان کشیده و تلاشی نمی‌کنند، کار‌هایی انجام می‌دهند، اما شکر خدا تلاش‌های مذبوحانه‌شان به ثمر نمی‌نشیند، اما حضور ما دائم، پایدار و فراگیر است و آن‌ها دیگر حضور ثابت در روستا‌ها و شهر‌ها و مرز‌های ما ندارند. امروزه ما شاهد امنیت قابل قبولی در استان‌های مرزی هستیم که حاصل حضور فعال نیروی زمینی سپاه در مناطق شمالغرب، غرب، جنوب شرق و حتی جنوب غرب مثل خوزستان است.

با توجه با اینکه ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال، ۴۰ هفته را برای دفاع مقدس در نظر گرفته است، نیروی زمینی سپاه چه برنامه‌هایی دارد؟

برنامه‌های امسال هفته دفاع مقدس از ۳ خردادماه همزمان با سالروز فتح خرمشهر آغاز شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. در این ۴۰ هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی در دستور کار نیروی زمینی سپاه قرار دارد. امروز که من در خدمت شما هستم ما در چهلمین سال از هفته دفاع مقدس هستیم که الحمدلله برنامه‌هایی را برای گرامیداشت آن سال‌های غرورآفرین اجرایی کرده‌ایم. اما از برنامه‌هایی که در روز‌های اخیر و تا پایان چله دفاع مقدس پیش‌رو داریم می‌توان به تجلیل از همه پیشکسوتان و رزمندگان دوران دفاع مقدس اشاره کرد. همچنین با توجه به شرایط امروز کشور و بروز ویروس کرونا و اهمیت سلامت جامعه، در هفته دوم مهر ماه بهداری نیروی زمینی سپاه آخرین دستاورد‌های خود را در حوزه بهداشت، درمان و سلامت در نمایشگاهی به نام «فجر نعیم» به معرض نمایش خواهد گذاشت و آن‌ها را در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز علمی قرار خواهد داد. بهداری نیروی زمینی سپاه نقش بزرگی در تأسیس بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی سیار داشت. نیروی زمینی سپاه نیز همپای سایر نیرو‌های مسلح بیمارستان‌های نظامی خود را از طریق معاونت بهداری رزمی و بخش مدیریت دارو و تجهیزات پزشکی این معاونت تجهیز کرد. از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور ما برنامه‌ریزی و کار گسترده‌ای در زمینه مقابله با ویروس کرونا در بیمارستان‌های نظامی پیش‌بینی کردیم و با گسترش شیوع ویروس کرونا اقدامات لازم برای تجهیز بیمارستان‌های نیروی زمینی سپاه به تجهیزاتی که نیازمند مقابله با ویروس کروناست، انجام شد که ان‌شاءالله در هفته‌های آینده دفاع مقدس شاهد افتتاح پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهیم بود.

پیشتر گفتید ورود به امر محرومیت‌زدایی به امنیت پایدار کمک می‌کند. اگر امکان دارد بیشتر توضیح دهید.

نگاه ما به امنیت یک نگاه جامع است و معتقدیم ایجاد اشتغال و رفع محرومیت‌ها می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد امنیت داشته باشد. خالی شدن مناطق مرزی از جمعیت به دلیل محرومیت یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار بر امنیت است. ما اگر می‌خواهیم مردم در مناطق مرزی حضور داشته باشند باید برای آن‌ها اشتغال ایجاد کنیم، به همین دلیل بخشی از فعالیت نیروی زمینی در جهت ایجاد اشتغال و کاهش مسائل اجتماعی، خدمات درمانی و ایجاد امکانات برای مردم بوده است. از سال ۴۹ قرارگاه محرومیت‌زدایی با هدف ساماندهی محرومیت‌زدایی شکل گرفت و به لطف خدا دستگاه‌های مختلف پای کار آمده‌اند و یک همکاری بسیار خوب شکل گرفته است. کمیته امداد، آستان قدس رضوی و بنیاد مسکن از جمله مجموعه‌هایی هستند که درکنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال حل مشکلات مردم و محرومیت‌زدایی اند، البته محرومیت‌زدایی از وظایف سپاه نیست، اما سپاه وظیفه خود را خدمت‌رسانی به مردم می‌داند و معتقد است امنیت پایدار با از بین رفتن محرومیت‌ها شکل می‌گیرد. از سال ۴۹ که قرارگاه محرومیت‌زدایی ما کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده، تلاش‌های خیلی خوبی در قالب این قرارگاه آغاز شده است. تا امروز بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان ساخته و ۵۳ هزار پروژه عمرانی را به سرانجام رسانده‌ایم. در کنار این اقدامات عمرانی، اقدامات فرهنگی هم انجام داده‌ایم که بیشتر این اقدامات در مناطق صعب‌العبور مرزی بوده است. چندین بار گزارشی از عملکرد نیروی زمینی سپاه در مناطق مرزی و محروم کشور به مقام معظم رهبری ارائه شد که ایشان این اقدامات را مبارک دانسته و گفتند این کار‌ها ادامه پیدا کند. ایشان نگاه ویژه‌ای به اقدامات محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات مردم و ایجاد اشتغال در این مناطق دارند، سپاه در این حوزه آمادگی کامل دارد تا با دستگاه‌های اجرایی و سایر سازمان‌ها همکاری لازم را برای محرومیت‌زدایی داشته باشند.
اقدامات محرومیت‌زدایی سپاه موجب افزایش وابستگی و صمیمیت مردم محلی و نیرو‌های سپاه شده و در مناطقی مانند کردستان و سیستان که دشمنان به دنبال ایجاد ناامنی بودند با اینگونه اقدامات توطئه‌های دشمنان انقلاب شکست خورده است. اتفاقاً در هفته‌های دفاع مقدس هزاران پروژه مسکن برای محرومان و جاده‌های روستایی افتتاح می‌شود. لایروبی هزاران نهر نخلستان‌های جنوب کشور، احداث سرویس‌های بهداشتی و ساخت ده‌ها مدرسه از دیگر برنامه‌های نیروی زمینی سپاه در این عرصه است. ان‌شاءالله بیش از ۰۰۴ هزار بسته معیشتی در مناطق محروم توزیع و پخش۱۰۰ هزار لوازم‌التحریر آغاز و تا آخر سال ادامه خواهد داشت. ما به بیش از ۴ هزار نوعروس در مناطق مرزی اعم از شیعه و سنی جهیزیه اهدا خواهیم کرد. البته پروژه‌هایی در جزایر هرمز که مردم‌شان در شرایط سخت معیشتی زندگی می‌کنند افتتاح خواهد شد. اگر شرایط بیماری اجازه دهد در کنار این اقدامات مراسم بزرگداشتی برای شهدای تخریب، شهدای نیروی زمینی و شهدای شیمیایی سردشت، بانه و شهر بهبهان و کنگره شهدای اطلاعات برگزار خواهد شد و از آخرین دستاورد‌هایمان در عرصه دفاع بیولوژیک رونمایی خواهیم کرد. همچنین در صورت امکان و ایجاد شرایط سلامت جامعه، عملیات والفجر ۸ در خوزستان باز‌سازی و نقش مهندسی رزم بررسی خواهد شد که با توجه به اهمیت پروتکل‌های بهداشتی اگر شرایط سلامت جامعه اجازه ندهد این برنامه‌ها در رسانه‌ها و در فضای مجازی منتشر و اجرایی خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار