کد خبر: 1020320
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
رئیس‌جمهور افغانستان با اشاره به مذاکرات قطر تأکید کرد که یکی از اهداف این مذاکرات، تأمین صلح است بنابراین طالبان باید آتش‌بس را بپذیرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اشرف غنی که پیش از این نیز بار‌ها از طالبان خواسته بود که برای جلوگیری از افزایش خشونت، حفظ جان غیرنظامی و رویداد‌های تروریستی، این گروه آتش‌بس دائمی کند، در بیانیه‌ای با اشاره به ترور دیروز معاون شورای ولایتی پکتیا گفت که مبارزه نیرو‌های امنیتی با تروریست‌ها و جنایتکاران ادامه می‌یابد. دیروز چهار نیروی پلیس بر اثر حمله طالبان به پاسگاه آن‌ها در منطقه «تخته پل» از توابع استان قندهار کشته شدند. سخنگوی پلیس استان غور نیز گفت: دو نیروی پلیس بر اثر انفجار و حمله طالبان در منطقه «فیروزکوه» از توابع مرکز استان غور جان خود را از دست دادند. مقامات محلی استان بدخشان نیز از هلاکت چهار عضو طالبان در درگیری با نظامیان افغان در این استان خبر دادند. موضع دولت درباره ایجاد ناآرامی‌ها توسط طالبان در حالی است که رئیس تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان در قطر نیز روز‌های گذشته گفته بود که در این کشور نباید جنگ و مذاکره را با هم به پیش ببریم. در مقابل، طالبان با انتشار مطلبی در وب‌سایت این گروه، برخی افراد در ارگ ریاست جمهوری افغانستان را به تخریب روند صلح متهم کرده است. در این مطلب آمده است که تلاش‌های سازنده تیم‌های مذاکره‌کننده طالبان و دولت افغانستان جهت زمینه‌سازی مذاکرات جریان دارد، اما ارگ ریاست جمهوری این کشور به‌طور عامدانه برای تخریب روند صلح تلاش می‌کند.

تمایل گلبدین حکمتیار برای ائتلاف با طالبان

رهبر حزب اسلامی افغانستان تمایل خود را برای تشکیل ائتلافی با طالبان در افغانستان ابراز کرد. به نقل از خبرگزاری آناتولی، گلبدین حکمتیار، به طرفدارانش در مقر این حزب در کابل گفت: «حزب اسلامی برای مذاکرات مستقیم با طالبان و همچنین برای مشارکت و همکاری آماده است. ما معتقدیم که اگر این دو گروه دست در دست یکدیگر دهند، این بحران در افغانستان به زودی پایان خواهد یافت و هیچ نیرویی قادر نخواهد بود در مقابل آن بایستد.» وی افزود: هنگامی که نخستین دور از مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان تکمیل شود، ما برای آغاز مذاکرات میان حزب اسلامی و طالبان آماده خواهیم بود. دیگر تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده طالبان است. حکمتیار تأکید کرد: دولت افغانستان ضعیف و دودسته است، در حالی که طالبان و حزب اسلامی از عقاید، ارزش‌ها و ایدئولوژی مشترکی برخوردار هستند. اوایل ماه جاری میلادی، حکمتیار گفته بود که امریکا درک کرده که حضورش در افغانستان هیچ نتیجه‌ای جز خسارات مالی و جانی نداشته است. وی افزود: امریکایی‌ها خواستار یک توافق با طالبان هستند که بدون تأخیر و خیلی زود اجرا شود و به دولت کابل نیز گفته شده که این توافق اجرا خواهد شد، حتی اگر آن‌ها مخالف آن باشند. حکمتیار مدعی شد که دولت کابل در تلاش است این روند صلح را تا انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امریکا به تأخیر اندازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار