کد خبر: 1020123
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه زمان بازدید دوم آژانس از مکان مورد درخواست بین ایران و آژانس را به صورت عمومی اعلام نمی‌کنیم، گفت: آژانس اعلام کرده، درخواست دیگری برای بازرسی ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش خانه ملت، علی اکبر صالحی با اشاره به همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: در این گونه امور سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب اصولی است که برای خود قائل شده است، اینگونه نیست که هر بار یک نوع رفتار و عکس‌العمل نشان دهیم بلکه رفتار ایران مبتنی بر قواعدی است که نظام تعیین کرده و نمی‌توانیم از این اصول تخطی کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یکی از اصول جمهوری اسلامی ایران پایبندی به تعهداتی است که پذیرفته، بیان کرد: در برخی موارد تعهدی برای کشور ایجاد نمی‌کنیم و طبیعتاً به هیچ محدودیتی پایبند نیستیم، زیرا تعهدی نداده‌ایم، اما وقتی تعهدی می‌دهیم به آن پایبند هستیم و خودمان را به آن ملتزم می‌دانیم. این موضوع را مقام معظم رهبری نیز بار‌ها در مواردی بیان کرده‌اند و فرموده‌اند «ایران هر تعهدی که بدهد به آن ملتزم است». این یک اصل مهم است که جمهوری اسلامی ایران آن را رعایت می‌کند. همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در این چارچوب تعریف می‌شود.

وی افزود: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق تعهدات، درخواستی از ایران داشته باشد، با انجام آن مشکلی نداریم؛ یعنی باید خواسته‌های آژانس بین‌المللی در چارچوب موافقتنامه پادمان یا پروتکل الحاقی باشد و متقن، منطقی و دارای توجیه ارزیابی شود.

صالحی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست خود را بایستی به ایران بدهد، سپس آن را ارزیابی کنیم، ادامه داد: متقن بودن و قابل توجیه بودن درخواست آژانس را در چارچوب پروتکل الحاقی یا موافقتنامه پادمان ارزیابی می‌کنیم و اگر مورد تأیید قرار گرفت همراهی می‌کنیم و اگر مورد تأیید قرار نگرفت، پاسخ خود را به آن‌ها اطلاع می‌دهیم. به همین سادگی.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در مسئله اخیر بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران هیچگاه به آژانس نگفته بود، به شما اجازه بازرسی از جایی را نمی‌دهیم، اصلاً چنین چیزی را نگفته بودیم. بلکه آن‌ها درخواست داشتند و چند ماه بود که از این درخواست آن‌ها می‌گذشت، وقتی این درخواست را مطرح کردند، در سازمان انرژی اتمی، ابعاد حقوقی و فنی درخواست را مورد ارزیابی قرار دادیم و مشخص شد اشکالاتی در این خواسته وجود دارد که آن را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس کردیم و گفتیم درخواست شما اشکالات فنی و حقوقی دارد و اگر این‌ها را رفع کنید، می‌توانیم با شما همکاری کنیم.

وی افزود: با گفتگو‌هایی که بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد، طبیعتاً آن‌ها انتظار داشتند وقتی درخواستی می‌کنند، ایران واکنش سریعی را انجام دهد، از سوی دیگر رفتار ما نیز طبیعی بود، زیرا تا زمانی که قانع نشدیم، اجازه بازرسی‌ها را به آژانس ندادیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند، براساس اطلاعاتی که دارند، بعد از بازرسی از دو محل تعیین شده، درخواست دیگری ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار