کد خبر: 1019638
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
طهرانی: برنامه ما در فضای مجازی نیز با مخاطبانش همراه است و در این فضا به ساخت فیلم‌های کوتاه با موضوعاتِ اجتماعی و با رویکرد طنز نیز پرداخته است
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «جیک و پیک» رادیوجوان برنامه‌ای با محوریت فضای مجازی است که هر هفته با زبان، بیان طنز و در قالب نمایشی به معضلات اجتماعی و موضوعات مربوط به فضای مجازی می‌پردازد. قسمت‌های مختلف این برنامه به نحوی طراحی شده است که علاوه بر قشر جوان، به ارتباط کودکان و افراد مسن با فضای مجازی هم پرداخته می‌شود. باید و نباید‌های فضای مجازی، تنهایی و انزوای جوانان به دلیل روی آوردن به فضای مجازی، نحوه نظارت خانواده‌ها، توجه بیش از حد والدین به فضای مجازی و در پی آن نداشتن توجه به کودکان، رویکرد‌هایی هستند که در این برنامه در قالب طنز و نمایشی به آن پرداخته می‌شود.

اگر جزو آن دسته از آدم‌هایی هستید که چه در زمان استراحت، سفر و خوشگذرانی و چه در اوج شلوغی‌ها و کار، رادیو را رفیق خود می‌دانید، حتماً وسط موج عوض کردن‌های‌تان، چند دقیقه‌ای روی موجِ رادیو جوان توقف کرده‌اید. حالا اگر این اتفاق حوالی ساعت ۱۱ تا ۱۱:۳۰ صبح‌ها افتاده باشد، می‌دانید که در این زمان رادیو جوان «جیک و پیک» خود را با شنونده‌هایش در میان می‌گذارد. «جیک و پیک» در شهریور۹۴ به تهیه‌کنندگی حامد مرادیان با رویکرد طنز و با هدفِ پرداخت به آسیب‌ها، جذابیت‌ها و شیوه استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی روی آنتن رادیو جوان رفت و پس از دو سال در تیر ماه۹۶ مسئولیت تهیه برنامه به مژده طهرانی سپرده شد. تیم برنامه‌ساز در تابستان ۹۸ تصمیم گرفت تا «جیک و پیک» را با اندکی تغییر در ساختار، به یک برنامه شخصیت‌محور نمایشی تبدیل کند. حالا پنج سال است که از عمر این برنامه می‌گذرد، در حالی که به گفته تهیه‌کننده آن، «جیک و پیک» در شروع راهِ بی‌پایانِ موفقیت قرار دارد و گروه برنامه‌ساز حالا تبدیل به یک خانواده صمیمی شده‌اند.

قصه آشنای زندگی بعضی از جوان‌های این روزگار

امیر که شخصِ اول قصه «جیک و پیک» است، جوانی است که تحققِ تمام رؤیاهایش را در گرو وقت گذراندن در فضای مجازی می‌بیند. این افکار بی‌سروسامان او به جایی رسیده که مدام در ذهنش با یک شخصیت مجازی درگیر است!

امیر عَضُد بازیگر و نویسنده نقش امیر در «جیک و پیک» توضیح می‌دهد: این روز‌ها امیر‌های زیادی در اطراف خود می‌بینیم که بسیار شبیه امیر جیک‌و‌پیک هستند؛ انسان‌هایی که دنیای واقعی را فدای دنیای مجازی کرده‌اند؛ انسان‌های آشفته‌ای که شادی و غم‌های‌شان وابسته به لایک شده؛ انسان‌هایی که دیگر از تماشای زیبایی آسمان لذت نمی‌برند بلکه مشتاقانه عکس‌های لایک‌خور می‌گیرند تا با لایک‌های دیگران به عکس خود بها دهند.

وی درباره جزئیات این شخصیت عنوان می‌کند: امیر قصه «جیک و پیک» به ظاهر پر شر و شور و شاد است، اما در واقع جوانی است بی‌عار و مسئولیت‌ناپذیر و بی‌اهمیت به اطرافیان؛ یک جوان پر از عقده‌ها و سرخوردگی‌ها و دیده‌نشدن‌ها و ناکامی که قصد دارد همه این‌ها را در فضای مجازی جبران کند. امیر از کار کردن و کسب درآمد تعریف متفاوتی دارد و به دنبال راهی است تا فضای مجازی برای یک شبه معروف، مشهور و پولدار شدن، جلوی پایش بگذارد.

عَضُد با اشاره به «هشتگ»، شخصیت خیالی ذهن امیر که به نوعی نماد بیراهه‌هایی است که فضای مجازی بر سر راه کاربرانش می‌گذارد، ادامه می‌دهد: این نقش را حمید پارسا بازی می‌کند. حضور مادر، خواهر و حالا نامزد امیر، چالش‌های زندگی واقعی اوست، حضور آن‌ها با خواسته‌هایی همراه است که از برآورده شدن‌شان توسط امیر که بویی از مسئولیت‌پذیری نبرده، دور از تصور است.

بازیگر نقش اول این برنامه رادیویی از تجربه همکاری لذت‌بخش با گروه «جیک و پیک» می‌گوید: من به عنوان فردی که مدت طولانی ا‌ست با این برنامه همکاری می‌کنم «جیک و پیک» را یک برنامه موفق رادیویی می‌دانم که به خاطر وجود یک تیم همدل، همگی در جایگاه خود برای بهتر شدن برنامه می‌کوشند. خرسندم که در کارنامه کاری‌ام نام این برنامه به چشم می‌خورد.

«هشتگ»، شخصیت خیالی ذهن امیر

حمید پارسا از طنزنویس‌ها و مجری‌های رادیو و تلویزیون درباره حضورش در «جیک و پیک» می‌گوید: حدود سه سال پیش بود که به دعوت حامد مرادیان، تهیه کننده وقت جیک و پیک به تیم برنامه پیوستم. بعد از چند جلسه پیش‌تولید به این نتیجه رسیدیم که من نقش انسان واقعی را بازی نکنم! بشوم هشتگ خیالی ذهن یکی دیگر که نقشش را از همان ابتدا امیر عضد بازی می‌کرد. من هشتگ خیالی ذهن امیرم. صدای من هم در برنامه کمی غیرطبیعی ا‌ست و اِکو دارد تا بیشتر به ذهن مخاطب و شنونده، مجازی و خیالی بودن را تبادر کند.

وی درباره نوع شخصیتی که بازی می‌کند، افزود: نقش من در این برنامه این است که به امیر برای حل مشکلات مجازی‌اش کمک کنم، البته بماند که به خاطر روحیات شخصی خودم و بار طنز برنامه، بیشتر شیطنت می‌کنم تا کمک. بار‌ها شده که امیر ِ «جیک و پیک» به خاطر راهنمایی‌های غلط من به دردسر افتاده و دچار مشکل شده است!

حضور فعال برنامه در فضای مجازی

مژده طهرانی، تهیه‌کننده با اشاره به اینکه پرداختن به پویش‌ها و چالش‌های فضای مجازی، خط اصلی برنامه «جیک و پیک» است، می‌گوید: شایعات و اخبار غلوآمیز در فضای مجازی، مشکلات خانواده‌ها در مواجهه با فضای مجازی، تبلیغات در فضای مجازی، بیماری‌های ناشی از استفاده بیش از حد از فضای مجازی و جرم‌های ناشی از فضای مجازی از دیگر موضوعاتی است که در این برنامه با زبان طنز به آن پرداخته می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه درباره حضور پررنگ «جیک و پیک» در فضای مجازی ادامه می‌دهد: علاوه بر پخش از آنتن رادیو جوان، برنامه ما در فضای مجازی نیز با مخاطبانش همراه است و در این فضا به ساخت فیلم‌های کوتاه با موضوعاتِ اجتماعی و با رویکرد طنز نیز پرداخته است که هر هفته در صفحه برنامه منتشر می‌شود.

پیر و جوان در «جیک و پیک» رادیو جوان

مژده طهرانی درباره اقبال شنونده‌های رادیوجوان از این برنامه بیان می‌کند: مخاطب اصلی و هدف برنامه، قشر جوان جامعه است ولی با توجه به اینکه استفاده از فضای مجازی سن‌وسال نمی‌شناسد، بین شخصیت‌های قصه «جیک‌وپیک» از کودک هفت ساله تا پیرزن ۷۰ساله هستند و چگونگی استفاده آنان از فضای مجازی از موضوعاتی است که در برنامه به آن پرداخته می‌شود. خوشبختانه در مدت این پنج سال برنامه جیک‌وپیک جزو برنامه‌های پرمخاطب رادیوجوان بوده است.

وی ادامه می‌دهد: این برنامه در ارزیابی‌های معاونت صدای سازمان صداوسیما نمره قابل قبولی را کسب کرده و از همه مهم‌تر جای خودش را در دلِ مخاطبان رادیو نیز باز کرده‌است. اینکه تکیه‌کلام‌های مورد استفاده شخصیت‌های برنامه، ورد زبانِ مخاطبان شده است و مخاطب عوامل برنامه را از خودش می‌داند و رازهایش را با آن‌ها در میان می‌گذارد هم باعث خوشحالی ماست و هم مسئولیت‌مان را در ادامه راه سنگین‌تر می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار