کد خبر: 1019138
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
غول‌های اسپانیا و ضرر‌های هنگفت مالی بابت کرونا
آسیبی که کووید ۱۹ به دنیا وارد کرده، به این راحتی‌ها جبران شدنی نیست. از زمان شیوع بیماری کرونا ورزش جهان و به‌ویژه فوتبال با چالش‌های بزرگی مواجه شده‌اند و ضرر‌های اقتصادی حاصل از آن به قدری سنگین است که حتی تیم‌های متمول اسپانیا هم راهی جز کاهش بودجه پیدا نکرده‌اند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: از روزی که کرونا کل اروپا را فلج کرد، لغو تمامی مسابقات ورزشی تنها راهکار مؤثر برای کنترل بیماری بود. اگرچه جلوگیری از هرگونه تجمع میزان ابتلا را تا حدودی کاهش داد، اما این راهکار مسابقات فوتبال را چند ماه متوالی به تعطیلی کشاند و همین مسئله ضربه مهلکی بر پیکر اقتصاد باشگاه‌ها وارد کرد. از سوی دیگر مسئولان و مقامات کشور‌ها زمان زیادی را صرف تصمیم‌گیری برای شروع مجدد بازی‌ها کردند، آن هم با اعمال قوانین سختگیرانه. مهم‌ترین بخش این سختگیری‌ها مربوط به عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها بود، تا جایی که یوفا و فیفا نیز روی برگزاری ادامه رقابت‌ها، آن هم بدون تماشاگر تأکید داشتند. بریده شدن پای تماشاگران از ورزشگاه‌ها به شکل مستقیم بر اقتصاد باشگاه‌ها تأثیر گذاشت، چراکه بحث فروش بلیت و همچنین تبلیغات با مشکلاتی جدی روبه‌رو شد. پخش تلویزیونی و درآمد‌های حاصل از آن، اصلی‌ترین منبع باشگاه‌ها برای درآمدزایی محسوب می‌شوند که متأسفانه کرونا تأثیر منفی روی این موضوع گذاشت.

این مشکلات باعث شد حتی باشگاه‌های ثروتمند اروپا هم دست از ولخرجی بردارند و با محدود کردن بودجه خود بخشی از خسارت‌شان را جبران کنند. در بین تیم‌های اروپایی، لالیگایی‌ها بیش از بقیه متضرر شدند تا جایی که در نقل و انتقالات تابستانی تیم‌های سرشناس از جذب بازیکنان گران‌قیمت خودداری کردند. یکی از این تیم‌ها بارسلوناست، باشگاهی که هر سال اقدام به خرید بازیکنان اسم و رسم‌داری می‌کرد. در این مدت حتی اظهارنظر‌های ضد و نقیضی در خصوص اعلام ورشکستگی نیز به گوش رسید، اما به نظر می‌رسد با فروش سه بازیکن شناخته شده این خطر فعلاً از بیخ گوش کاتالان‌ها گذشته است. با آمدن کومان به جمع آبی‌و‌اناری‌ها پروژه جوانگرایی کلید خورد و این بهترین زمان برای سران باشگاه بود تا با فروش لوئیز سوارز، راکیتیچ و ویدال درآمد خوبی کسب کنند. این در حالی است که بعد از منتفی شدن رفتن مسی گفته می‌شد فروش سوارز هم منتفی می‌شود، اما باشگاه از موضعش کوتاه نیامد تا معلوم شود اوضاع مالی خراب‌تر از حد تصور است. به نوشته نشریه آاس، این باشگاه بودجه‌اش را از هزار میلیون یورو در فصل گذشته به ۷۰۰ میلیون یورو در فصل پیش‌رو کاهش داده است.

رئال‌مادرید هم به نوعی با بحران مواجه است. آاس در گزارش خود مدعی شده، کهکشانی‌ها نیز بودجه امسال را ۲۰۰ میلیون یورو کاهش داده‌اند. اسپانسرینگ، حق پخش و بازی‌های بدون تماشاگر چالش‌هایی هستند که رئالی‌ها به خاطرشان حسابی ضرر کرده‌اند. گویا مدیران باشگاه با این تصور که سال آینده واکسن یا دارویی برای کرونا پیدا می‌شود و همه چیز به روال عادی برمی‌گردد، برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی ویژه‌ای در دستور کار دارند. قو‌های سفید همیشه به دنبال خرید‌های بزرگ هستند، منتها در تابستان امسال به خاطر شرایط ایجاد شده ناشی از کرونا نتوانستند برنامه‌های‌شان را پیاده کنند. البته چند مهره کلیدی فوتبال اروپا هم به دلیل همین مسائل ترجیح دادند یک فصل دیگر را هم در تیم‌های فعلی خود بمانند که کلیان امباپه یکی از این بازیکنان است. مهاجم پی‌اس‌جی مدت‌هاست که زیر ذره‌بین رئال قرار دارد و انتقال او به مادرید احتمالاً فصل آینده قطعی خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار