کد خبر: 1018541
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
یک کارشناس اقتصادی ضمن تحلیل چرایی افزایش قیمت خودرو طی دو هفته اخیر در شهریورماه گفت: با توجه به رشد بالای نقدینگی و عدم کنترل کامل آن، انتظار این نیست که تقاضا در بازار خودرو کاهش پیدا کند، اما احتمالا پس از فروکش کردن موج اخیر افزایش قیمت، رشد قیمت خودرو در ماه حدود دو تا سه درصد خواهد شد.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: سهراب دل‌انگیزان در یک برنامه زنده اینستاگرامی درباره چرایی افزایش قیمت خودرو در هفته اول و دوم شهریورماه، گفت: در یک ماه گذشته، سازمان بورس تحت تاثیر نوسانات کاهشی شاخص بوده و اصلاحات جدی داشته است؛ به‌گونه‌ای که حدود ۲۵ درصد قیمت سهام با کاهش مواجه شد. همچنین به دلیل حضور افراد تازه وارد و ناآشنا به بازار سرمایه انتظار این بود که پول‌های وارد شده توسط آن‌ها به بورس، به صورت هیجانی هم خارج شود.

وی افزود: از آنجا که پول‌های خارج شده از بورس نمی‌تواند به سمت بازار مسکن حرکت کند، به سمت بازار طلا و ارز هدایت می‌شود که تقاضا را برای آن‌ها افزایش می‌دهد. خروج پول از بورس به شدت می‌تواند بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا خرید بالای ۱۵ میلیون در حوزه مسکن، طلا و ارز مشمول ثبت شماره ملی افراد می‌شود و مستندسازی برای مالیات صورت می‌گیرد، ولی در بازار خودرو این اتفاقات رخ نمی‌دهد و طبیعتا تقاضا برای خودرو بالا می‌رود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو به شدت تقاضا را هم افزایش می‌دهد، ادامه داد: از آنجا که سالانه معادل یک میلیون تقاضا برای خودرو‌های داخلی وجود دارد، اما قدرت خودروسازان داخلی حدود ۶۰۰ هزار دستگاه است؛ این امر موجب می‌شود که ۴۰۰ هزار متقاضی باقی مانده پاسخ تقاضای خود را دریافت نکنند و به همین دلیل قیمت خودرو بالا برود.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی در شرایطی که نرخ رشد نقدینگی بالای ۳۰ درصد است و نرخ تورم نیز اعداد بالایی را تجربه می‌کند، انتظار این است که مردم انتظارات تورمی بالایی را از خود بروز دهند. همچنین در حال حاضر هیچ چشم‌انداز روشنی از بازار سهام وجود ندارد و به همین دلیل، افراد پول‌ها را در بازار نگه نمی‌دارند و به سمت خرید کالای بادوام و سرمایه‌ای می‌برند.

وی در پایان درباره وضعیت قیمتی بازار خودرو در روز‌های آینده، اظهار کرد: با توجه به رشد بالای نقدینگی و کنترل نشدن آن توسط سیستم‌های پولی کشور، انتظار این نیست که تقاضا در بازار خودرو کاهش پیدا کند، اما احتمالا پس از فروکش کردن موج شدید افزایش قیمت در روز‌های اخیر، رشد قیمت خودرو معمولی و ماهانه در حدود دو تا سه درصد شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار