آموزش و پرورش از حضور اجباری کوتاه آمد!
کد خبر: 1018411
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004Gvz
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
چند روز پس از برگزاری مراسم استقبال از سال تحصیلی جدید در نیمه شهریور ماه با مدارس خالی از دانش‌آموز، وزارت آموزش و پرورش بالاخره از اجبار دانش‌آموزان به حضور در مدارس کوتاه آمد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش طی روز‌های گذشته، تنها نیمی از دانش‌آموزان سر کلاس‌های درس حضوری حاضر شدند! حالا پس از کش و قوس‌های فراوان و زیر بار نرفتن والدین بچه مدرسه‌ای‌ها برای فرستادن فرزندانشان به مدارس، روز گذشته وزیر آموزش و پرورش از موضع قبلی خود در اصرار بر حضور اجباری دانش‌آموزان در سر کلاس‌ها کوتاه آمد و گفت: «حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی نیست و هیچ‌یک از مدارس دولتی و غیر دولتی حق ندارند که دانش‌آموزان را ملزم به حضور در مدارس کنند.»

در حالی که طبق آخرین تصمیمات آموزش و پرورش بنا بود تا کلاس‌های درس مدارس از نیمه شهریور ماه در مناطق قرمز به صورت غیرحضوری برگزار شود، چیزی نزدیک به ۴۸ ساعت مانده به آغاز سال تحصیلی جدید، وزیر آموزش و پرورش به یک باره تغییر نظر داد و اعلام کرد در تمامی نقاط کشور چه قرمز چه زرد و چه سفید، دانش‌آموزان باید بر سر کلاس‌های حضوری درس حاضر شوند! این تصمیم عجولانه و خلق‌الساعه با واکنش‌های منفی متعددی از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران و مدیران بهداشتی جامعه مواجه شد. در این میان رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه سرگشاده به وزیر آموزش و پرورش، نسبت به حضور دانش‌آموزان بر سر کلاس‌های درس هشدار داده و خواستار تجدید نظر در این تصمیم‌گیری شد. همچنین پزشکان دیگری همچون دکتر هاشمیان یکی از پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری، در ویدئویی درباره احتمال ابتلای گسترده کودکان به کرونا هشدار داد و تأکید کرد: «در کشور ما شرایط مناسب برای مواجهه با شیوع گسترده ویروس کرونا در میان کودکان و نوجوانان وجود ندارد.» به گفته وی اگر فرزندانمان در مدرسه کرونا بگیرند ما خودمان را نخواهیم بخشید. در کنار این هشدارها، والدین بسیاری از بچه مدرسه‌ای‌ها هم قاطعانه تصمیم گرفتند تا فرزندانشان را به کلاس‌های حضوری مدارس نفرستند. در این میان بسیاری از مدارس هم طی چند روز گذشته درشان به روی بچه‌ها بسته بود! مدیران و مسئولان این مدارس در تماس والدین، تأکید کرده‌بودند «فعلاً بنایی بر برگزاری کلاس‌های حضوری ندارند». زیر بار نرفتن والدین و دانش‌آموزان از یک سو و معلمان و کادر مدرسه از سوی دیگر برای برگزاری کلاس‌های حضوری موجب شد تا آموزش و پرورش در تصمیم خود برای تأکید بر الزام آموزش حضوری در مدارس تجدید نظر کند. روز گذشته هم محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: «اجباری بر حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست.»

آموزش مجازی و تلویزیونی انتخاب ۵۰درصد از دانش‌آموزان

آنطور که وزیر آموزش و پرورش می‌گوید، آمار‌های تدریجی این وزارتخانه نشان می‌دهد تا چند روز گذشته بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان آموزش حضوری را انتخاب کردند و بقیه دانش‌آموزان آموزش مجازی و تلویزیونی را ترجیح داده‌اند.

حاجی میرزایی با اعلام الزامی نبودن حضور دانش‌آموزان در مدارس تأکید کرد: «از نظر ما اولویت با آموزش حضوری است و ما توصیه آموزش حضور داریم، چون در مدرسه تقویت آموزش ذهنی و روانی دانش‌آموزان داریم و آموزش بهتر شکل بهتری می‌گیرد. دانش‌آموزانی باید یکی از دو روش حضوری یا مجازی را انتخاب و به مدرسه اعلام کنند.» به گفته وی در شیوه‌نامه وزارت بهداشت نیز آمده‌است که دانش‌آموزانی که در مدارس حضور می‌یابند، ساعات کوتاهی در مدرسه خواهند بود، بنابراین باید بخشی از آموزش‌های آن‌ها نیز به صورت غیرحضوری انجام شود. حاجی میرزایی درباره تازه‌ترین تصمیمات در خصوص نحوه تعامل دانش‌آموزان با معلمان گفت: «هیچ‌یک از مدارس دولتی و غیر دولتی حق ندارند که دانش‌آموزان را ملزم به حضور در مدارس کنند.»

وی تصریح کرد: «ما موظفیم خدمات آموزشی را به همه دانش‌آموزان ارائه کنیم و تدابیر لازم اندیشیده شده‌است و امکان آموزش حضوری، آموزش تلویزیونی و آموزش از طریق سامانه شاد فراهم کرده‌ایم.»

مدارس با خانواده‌ها مدارا کنند

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه فضای جامعه با آنچه در رسانه هست، تفاوت دارد، گفت: «مطلع هستیم که خانواده‌ها نگران هستند و مدیران وظیفه دارند برای رفع نگرانی خانواده‌ها با آن‌ها مدارا کنند.» وی تأکید کرد: «اگر هر دانش‌آموزی در مدرسه به هر دلیلی حضور نداشت، مدیر مدرسه موظف است بادانش‌آموز تماس بگیرد و در خصوص عدم حضور او و برنامه درسی صحبت کند. باید از نگرانی خانواده برای حضور فرزندانشان در مدرسه بکاهیم، با آن‌ها مدارا کنیم و به خانواده فرصت بدهیم که با حضور در مدرسه و اطمینان از رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مدارس راحت و آسوده تصمیم‌گیری کنند.»

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه می‌توانیم با استفاده از فضای رسانه و با گفتگو و مدارا، نگرانی خانواده‌ها را کم کنیم و آن‌ها را به آرامش نسبی برسانیم، گفت: «باید به نگرانی خانواده‌ها رسمیت بدهیم. مهم این است که دانش‌آموزان آموزش ببینند و اصل را هم بر آموزش حضوری قراردادیم و خانواده‌ها برای دانش‌آموز برنامه داشته باشند و مدیر مدرسه از این برنامه باخبر باشد.»

وی از مدیران مدارس خواست تلاش کنند که با اولیا به‌خوبی ارتباط بگیرند و آن‌ها را از تصمیمات اتخاذ شده آگاه کنند و به آن‌ها اطمینان دهند تا نگرانی خانواده‌ها از بین برود.

بسته بودن مدارس از خطر ابتلا به کرونا نمی‌کاهد

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه هیچ سازمانی به اندازه وزارت آموزش‌وپرورش در اجرای پروتکل‌ها دقیق نبوده و در وزارت کشور هم این موضوع اعلام‌شده‌است، تصریح کرد: «ما ضامن اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس هستیم و موظفیم در این مورد هر هفته و به‌صورت مستمر در ستاد ملی کرونا گزارش دهیم، به همین دلیل انتظار همکاران و مدیران استانی به‌گونه‌ای تدبیر کنند که گزارش‌ها حاکی از رعایت کامل پروتکل باشد.»

به گفته وی در آخرین پروتکل ارسالی از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا تأکید شده‌است که شواهد کافی برای آنکه نشان دهد بسته ماندن مدارس توانسته باشد خطر ابتلای دانش‌آموزان را کاهش دهد در دست نیست، ولی از سویی دیگر آثار سوء ناشی از وقفه آموزش بر سلامت، رفاه و آموزش دانش‌آموزان اثبات شده‌است. از نگاه وزیر از هم‌گسیخته‌شدن آموزش دانش‌آموزان تأثیر زیادی بر اقتصاد و عوامل اجتماعی دارد و نابرابری‌ها را گسترش می‌دهد و حتی پیامد‌های ناگوار بر عرصه‌های سلامت برجای می‌گذارد. همبستگی عمومی و ملی را نیز کاهش خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار