کد خبر: 1018202
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» همزمان با آغاز هفته گرامیداشت دفاع مقدس روی پرده سینما‌ها می‌رود.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش با اعلام آغاز اکران فیلم‌های جدید در سینماها، خبر از نمایش فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» از ۲۶ شهریورماه داد.

«آبادان یازده ۶۰» یکی از آثار شاخص دوره گذشته جشنواره فیلم فجر است که نویدبخش ورود جوانان به حوزه ساخت آثار سینمایی با محوریت دفاع مقدس است. این فیلم که به کارگردانی مهرداد خوشبخت تولید شده است، اشاره‌ای به یک واقعه تاریخی کمتر گفته شده از دوران دفاع مقدس دارد. در روز‌هایی که خطر سقوط شهر آبادان هر لحظه بیشتر می‌شد، شبکه رادیویی «نفت ملی» از آبادان با فعالیت مستمر خود علاوه بر اینکه باعث بالارفتن روحیه مردم مقاوم و رزمندگان می‌شد، با پخش بیانیه‌های مربوط به مقاومت دربرابر نیرو‌های متجاوز عراقی، نقش استراتژیکی در مقاومت آبادان بازی کرد.

«آبادان یازده ۶۰» با دست گذاشتن بر بخش‌های کمتر گفته شده جنگ تحمیلی و پیدا کردن سوژه‌ای بکر، آنقدر در جشنواره فیلم فجر خوب ظاهر شد که با وجود حذف فیلم‌های نامدار جشنواره از فهرست آرای مردمی، این فیلم تا چند روز پایانی همچنان جزو آثار منتخب مردم برای انتخاب بهترین فیلم جشنواره بود.

«آبادان یازده ۶۰»، از جریان سلبریتی زده سینمای ایران فاصله دارد و در انتخاب بازیگران آن به جای توجه به چهره‌های پولساز به توانایی‌های بازیگران جدید در ایفای نقش توجه شده است.

«نخستین کشمکش فیلمنامه از همان دقایق آغازین میان رئیس رادیو آبادان و یکی از فرماندهان بسیج مردمی شهر در می‌گیرد؛ کشمکشی که به واسطه اصرار فرمانده بسیج مردمی به تعطیلی رادیو آبادان به دلیل رسیدن نیرو‌های ارتش بعث به شط و امتناع رئیس رادیو آبادان از تن دادن به تعطیلی رادیو رقم می‌خورد.»

اهمیت حضور فیلم «آبادان یازده ۶۰» بر پرده سینما بیش از اینکه ناشی از تاثیر آن بر بالابردن فروش سینما باشد، نقشی است که این فیلم در زنده نگه داشتن جریان سینمای دفاع مقدس دارد. با کاهش میزان تولید فیلم در گونه سینمایی دفاع مقدس که از نظر کارشناسان سینما تنها گونه بومی سینما در ایران به شمار می‌رود، این سینما نیازمند ورود جوانانی بود که بتوانند راهی که کارگردانان سرشناس سینمای ایران در دهه ۶۰ پایه‌گذاری کردند، ادامه دهند. نمایش فیلم «آبادان یازده‌۶۰» در زمان مناسب اکران می‌تواند پتانسیلی برای موفقیت این فیلم باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار