کد خبر: 1017917
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
نیرو‌های مورد حمایت عربستان و امارات متحده عربی بار دیگر در جنوب یمن با یکدیگر درگیر شدند. در همین حال، سران قبایل شهر‌های جنوبی استان مأرب واقع در مرکز یمن در نشستی برای ورود نیرو‌های انصارالله به مناطق خود توافق کردند تا ابعاد دیگری از پروژه شکست خورده تجاوز به یمن روشن شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، منابع خبری پنج شنبه شب گزارش دادند نیرو‌های عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان سعودی هستند، با نیرو‌های شورای انتقالی جنوب که از حمایت امارات متحده عربی برخوردارند در «ابین» با یکدیگر درگیر شدند. بر اساس این گزارش، این درگیری پس از آن روی داد که یک پهپاد که گفته شده متعلق به نیرو‌های شورای انتقالی جنوب است، مواضع نیرو‌های منصور هادی را هدف قرار داد.

در این حمله پهپادی شماری از نیرو‌های دولت مستعفی یمن زخمی شدند. شورای انتقالی جنوب از اواسط اردیبهشت امسال در استان‌های جنوبی یمن به مرکزیت شهر عدن، دولت خودمختار اعلام کرد که با مخالفت جامعه جهانی مواجه شد. در آبان‌ماه ۹۸ با میانجیگری سعودی‌ها، توافقی میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در عربستان امضا شد که به توافق ریاض شهرت یافت.

از مهم‌ترین بند‌های توافق ریاض، استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن در مدت هفت هفته، متمرکز شدن نیرو‌های نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان بود. در همین حال سه تن از سران قبایل مأرب شامل «شیخ احمد علی جحوه»، «احمد محمد ابوعشه» و «فهد عبدالله محمد جحلان» توافق کرده‌اند که نیرو‌های انصارالله در مناطق «ماهلیه رحبه» و «حریب» در استان مأرب حضور یابند.

براساس این درخواست، قبایل دیگر یمنی در مرکز یمن نیز خواهان توافق با انصارالله یمن و جلوگیری از درگیری و خونریزی در مناطق خود شده‌اند. این توافق چهار روز پس از آن صورت می‌گیرد که در پی درگیری میان نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله با نیرو‌های وفادار به عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن در غرب استان مأرب، یک افسر بلندپایه دولت مستعفی با درجه سرتیپی به نام «ناجی علی هانشل» کشته شد. نیرو‌های مسلح یمن (انصارالله) سه هفته پیش نیز به شدت با نیرو‌های منصور هادی که با جنگنده‌های ائتلاف سعودی حمایت می‌شدند، در منطقه «العلمین» شمال شرق استان «مأرب» درگیر شده بودند. انصارالله که قدرتمند‌ترین جریان سیاسی یمن است، از ۳۰ شهریور ۹۳ تاکنون کنترل صنعا، پایتخت این کشور را به دست گرفته است.

واکنش به برکناری فرماندهان سعودی

سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان روز دو شنبه شماری از فرماندهان نظامی و افسران و مقام‌های وزارت دفاع این کشور از جمله سپهبد ستاد «فهد بن ترکی آل سعود» فرمانده ائتلاف سعودی در جنگ یمن را به خاطر آنچه که مبارزه با فساد اعلام شد، برکنار و زندانی کرد. اولین واکنش‌های رسمی در این ارتباط از سوی محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن ابراز شد. وی با انتشار توئیتی تأکید کرد که تصمیم به برکناری ترکی خوب است، اما اگر برای توقف جنگ انجام گرفته باشد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران منطقه معتقدند که اگرچه برکناری‌ها در عربستان به صورت معمول با عناوینی، چون بیماری و مبارزه با فساد صورت می‌گیرد، ولی در پس پرده آن عوامل دیگری نقش دارند که در ارتباط با برکناری‌های اخیر فرماندهان نظامی سعودی شکست‌های مکرر ریاض در یمن با وجود هزینه‌های کلان برای این کشور و بهره‌گیری از تسلیحات مدرن غربی بیش از همه نقش دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار