کد خبر: 1016568
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
مادرانه‌ترین روضه ماه محرم و عزای سید و سالار شهیدان بی‌شک روضه شش ماهه است. روضه‌ای که سال‌های سال است با راه‌اندازی مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر (ع) در نخستین جمعه ماه محرم، همزمان در ایران و بیش از ۴۵ کشور جهان برگزار می‌شود.

شیرخوارگان حسینی ملبس به لباس عاشقی در آغوش مادران خود در جای جای کشورمان برای رساندن پیام مظلومیت شش ماهه حسین (ع) و پیام حقانیت حسین (ع) به همه آزادگان دنیا، در کنار یکدیگر جمع می‌شدند. می‌آمدند تا بگویند یک طفل شیرخوار طاقت سه روز تشنه‌کامی را ندارد. صدای گریه و بی‌قراری‌شان دل‌های بی‌قرار عاشقان حسین را به کربلا می‌برد و تمام صحنه‌های نبرد حق و باطل، خیر و شر و سیاهی و سفیدی را پیش چشمان‌شان مجسم می‌کرد. می‌آمدند تا نخستین سرمشق‌های عاشقی را در آغوش مادر و در کنار دیگر عاشقان سید و سالار شهیدان تجربه کنند. می‌آمدند تا نخستین واژه‌های جاری بر زبانشان یا علی (ع) و یا حسین (ع) باشد و در مکتب عشق حسینی شاگردی کنند. سرهایشان را بلند می‌کردند تا فضای تازه‌ای را که در آن قرار گرفته‌اند شناسایی کنند و گاهی هم بی‌قرار می‌شدند و سرهایشان را بی‌قرارانه به این سو و آن سو خم و راست می‌کردند. اما امان از هنگامی که سفیدی گلوی کوچکشان پدیدار می‌شد و روضه مجسم تیر سه شعبه و گلوی شش ماهه را به تصویر می‌کشید. لباس‌ها و شال‌های سبز متحدالشکل یا لباس سفید سقایی بر قامت کوچکشان به مثابه لباس نوکری و کنیزی خاندان محمد (ص) می‌درخشید. برخی‌هایشان سفیدپوش بودند و سقا‌های کوچک مجالس امام حسین (ع) و سقای کربلا می‌شدند. برخی دیگر قبای سبز عاشقی به تن می‌کردند تا نذر مادرانشان برای نوکری حضرت اباعبدالله و یار و یاور حضرت موعود (عج) باشند.

حضور و وجود خیلی از این شیرخوارگان از نذری و عهدی میان مادرانشان با حضرت زهرا (س) و مولایمان امام حسین (ع) حکایت داشت. مادرانی که برای چشیدن لذت مادری به هر دری زده بودند و به مطب هر پزشکی مراجعه کرده بودند به نتیجه نمی‌رسیدند، اما با رو آوردن به در خانه‌ای که هیچ کس از آن ناامید بازنمی‌گردد آن‌ها هم حاجت‌روا شده بودند و حالا می‌آمدند تا فرزند حسینی‌شان را نذر قیام مهدی فاطمه کنند.

امسال، اما همه چیز فرق می‌کند. چند ماهی می‌شود ویروسی عجیب و ناشناخته سر از دنیای ما درآورده و همه ابعاد زندگی‌مان را تحت تأثیر قرار داده است. حدود ۲۲ میلیون نفر از مردم در سراسر دنیا گرفتار کرونا شده‌اند و نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر از آنان جانشان را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. ویروس تاجدار در تجمعات بیشتر خودنمایی می‌کند. بر خلاف تصورات اولیه درباره اینکه این ویروس کودکان را درگیر نمی‌کند، حالا بسیاری از کودکان و حتی نوزادان درگیر این بیماری شده‌اند و حتی جانشان را از دست داده‌اند. به همین خاطر هم امسال برای نخستین بار بعد از ۱۷ سال متوالی برپایی همایش شیرخوارگان حسینی در سراسر کشور و بیش از ۴۵ نقطه جهان، این تجمع به صورت مجازی برگزار شد و مادران و شیرخوارگانشان اگرچه برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و ابتلا به این ویروس به صورت فیزیکی کنار یکدیگر جمع نشدند، اما شاید امسال حسینی‌ترین تجمع قلوب مادران و شیرخوارگان حسینی‌شان در سراسر پهنه این کره خاکی اتفاق افتاده باشد. تجمعی مجازی که قلب‌های عاشقان حسین را به حقیقی‌ترین شکل ممکن کنار یکدیگر قرار داد و با حضور میلیون‌ها مادر و شیرخوار حسینی در این تجمع مجازی یک بار دیگر اثبات کرد عشق به حسین و مکتب حسینی با هیچ مانعی تعطیلی‌بردار نیست. مادران حسینی این بار شیرخوارگانشان را در آغوش گرفتند و رو به قبله عاشقی با شکستن بعد زمان و مکان همان عهد و قرار عاشقانه را بجا آورند.

عهد با امام خوبی‌ها و وعده حق الهی، عهد با مهدی فاطمه برای آنکه فرزندانشان را حسینی و زینبی تربیت کنند و این عاشقان آزاده را نذر قیامش کنند. اجتماع هر چند مجازی، اما پرشور مادران و شیرخوارگان حسینی که توانست به خوبی نشان بدهد «این چراغی است که خاموش نگردد هرگز.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار