کد خبر: 1016376
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
روز گذشته با برگزاری کنکور گروه آزمایشی زبان‌های خارجی، عملاً پرونده کنکور ۹۹ با تمام حواشی کرونایی‌اش در اوج موج دوم بحران کرونا بسته شد تا تکلیف یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ داوطلب ورود به دانشگاه‌ها در سال ۹۹ روشن شود. اگرچه از این تعداد، ۱۴۵ هزار و ۷۸۴ داوطلب کارت ورود به جلسه خود را دریافت نکردند و از شرکت در آزمون سراسری دانشگاه‌ها انصراف دادند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: تاخت و تاز کرونا در کشور همچنان ادامه دارد. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه، ۲ هزار و ۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۰۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۵۶ هزار و ۷۹۲ نفر رسید. در همین زمان ۱۲۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۵۰۲ نفر رسید. همچنین ۳هزارو۸۵۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا‌کنون ۳۰۷ هزار و ۷۰۲ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. علاوه بر این همچنان ۲۶ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند.

بسته‌شدن پرونده کنکور

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در آخرین اظهارنظر‌های خود درباره همه‌گیری کووید ۱۹ گفت: «ویروس کرونا همچنان با ما هست و در ظرف دو سال از جوامع رخت بر خواهد بست.» وی با اشاره به شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ میلادی در اروپا و امریکا و مرگ بیش از ۵۰ میلیون نفر گفت: «مهار این بیماری دو سال طول کشید.»

همین نامشخص‌بودن زمان پایان کرونا و پیش‌بینی ماندگاری طولانی آن هم مهم‌ترین توجیه برای برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها بود و روز گذشته با برپایی آخرین کنکور در عمل پرونده کنکور ۹۹ بسته شد.

آزمون دولت در برگزاری آزمون سراسری

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری آزمون‌های سراسری در روز‌های اخیر اظهار کرد: «واقعاً برگزاری این آزمون و تصمیم‌گیری برگزاری برای ما سخت بود. اینکه برگزار بشود یا نشود و اگر بشود چگونه باشد.» روحانی با تأکید بر اینکه در به تعویق انداختن کنکور پای عمر، آرزو، برنامه‌ریزی و امید یک جوان و خانواده‌اش در میان است، افزود: «۷ هزار و ۳۰۰ نفر ناظر پزشکی برای تضمین سلامت داوطلبان حضور داشته‌اند که کار بسیار بزرگی بوده‌است. آماری هم ارائه شده که خود داوطلبان رضایت داشته‌اند.»

موج سوم کرونا دست خودمان است!

رئیس‌جمهور ضمن تبریک روز پزشک، با تقدیر از تلاش پزشکان کشورمان در مقابله و مهار کرونا افزود: «بدانیم برای اینکه در نمودار‌های استانی، کرونا یک میلیمتر کاهش پیدا کند و روند و شرایط عادی آغاز شود، خیلی تلاش شده‌است.»

وی با بیان اینکه بخش‌های تاریک و ناشناخته این بیماری هنوز زیاد است، اظهار کرد: «برای واکسن این بیماری خیلی تلاش شده‌است. کشور‌های مختلف کار خود را شروع کرده‌اند و برخی از فاز اول و برخی از فاز دوم سخن می‌گویند، اما هنوز با اطمینان راجع به هیچ واکسنی نمی‌توان سخن گفت و هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم.»

رئیس‌جمهور با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: «رعایت این اصول تا پایان سال حداقل ادامه دارد. کاهش فوتی‌ها نباید دلیل شود که دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم.»

روحانی تصریح کرد: «اگر باز هم رعایت پروتکل‌ها شل شود، باز هم شاهد شیوع مجدد می‌شویم. برخی می‌گویند پیک سوم در راه است. باید گفت که این دست خود ماست.»

وی با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم سوگواری محرم اظهار کرد: «برای ما مهم است که محرم پرشوری را بگذرانیم، اما در عین حال شاهد بالارفتن آمار و نمودار‌های ابتلا در هیچ نقطه‌ای نباشیم و پیک جدیدی شروع نشود. آنجا نقطه افتخار ماست.»

رئیس‌جمهور از وزیر ارتباطات خواست روی افزایش پهنای باند و دسترسی به اینترنت در تمام کشور کار کند تا امکان حضور آنلاین مردم در مراسم عزاداری امکانپذیر باشد.

درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا برای لغو سفر‌ها

ستاد ملی کرونا در اطلاعیه‌ای ضمن تشکر از اکثریت مردم کشورمان که با همراهی و همکاری با کادر بهداشت و درمان در مقابله با کرونا، حداقل تردد در سطح شهر‌ها و جاده‌ها را داشته‌اند، از اقلیتی که در این‌باره بی‌توجه هستند، خواست که به جمع کثیر ایرانیان همراه برای مقابله با کرونا بپیوندند و با توجه به دستورات پزشکان و پرستاران وزارت بهداشت با رعایت کلیه دستور‌العمل‌ها به کرونا مبتلا نشوند و دیگران را مبتلا نکنند. در این اطلاعیه آمده‌است: «بررسی میدانی متخصصان اپیدمی وزارت بهداشت طی شش ماه گذشته مؤید این نکته مهم است که میزان ابتلا و فوت ناشی از کرونا، ارتباط مستقیم با رفتن به سفر در سطح کشور داشته‌است، بنابراین رفتن به سفر به معنی قبول ریسک مبتلا شدن و مبتلا کردن سایر هموطنان به ویروس کووید ۱۹ است. بر همین اساس هم از مردم خواسته شده تا در تعطیلات پیشرو از سفر کردن پرهیز کنند.

سید کامل تقوی‌نژاد، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی هم از اخذ مجوز استخدام ۷هزار نیروی جدید خبر داد و گفت: «با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، برای افرادی که طی ماه‌های گذشته در مواجهه مستقیم با کرونا بودند، امتیازاتی قائل شدیم.»

وی با تأکید بر اینکه تنها ۳۰ درصد از اعتبار یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی تخصیص یافته از سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی خواست کمک کنند که وزارت بهداشت مابقی اعتبار را هم برای تجهیز مراکز درمانی دریافت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار