کد خبر: 1016366
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
محمدتقی فهیم:
«شب دهم» از هر نظر تاکنون بهترین سریال مناسبتی ایام محرم است که در تبیین و پرداخت متن، ضمن دوری از شور و شلوغی گل‌درشت و به قولی شعاری و به ظریف‌ترین شکل، پروسه ایثار و شهادت را ترسیم می‌کند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در آستانه ۲۰ سالگی ساخت سریال ماندگار و پربیننده «شب دهم»، محمدتقی فهیم منتقد برجسته سینما و تلویزیون هنوز هم آن را بهترین نمایش مناسبتی تلویزیون می‌داند و در این باره می‌نویسد: سریال «مختار» جزو کار‌های مهم تلویزیون است و من هم آن را به همین اهمیت ارزنده می‌دانم و در زمان پخش اول، هیچ قسمتی را از دست ندادم، اما از شما چه پنهان، همان یک بار بود که دیدم و دیگر هیچ سالی در تکرارهایش رغبتی برای دیدن در من ایجاد نکرده است، اما سریال شب دهم را هیچ سالی از دست نداده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: چند سال قبل، مجموعه سریال مختار را هدیه گرفتم و دارم. در طول سال بار‌ها چشمم به آن می‌افتد ولی میلی به دیدنش ندارم، لذا هنوز بازش نکرده‌ام، ولی به محض نزدیک شدن به این ایام هوای دیدن «شب دهم» می‌کنم، این چه رازی است؟ چون یکی از سنجیده‌ترین سریال‌های مناسبتی تلویزیون محسوب می‌شود. شب دهم از هر نظر تاکنون بهترین سریال مناسبتی ایام محرم است که در تبیین و پرداخت متن ضمن دوری از شور و شلوغی گل‌درشت و به قولی شعاری به ظریف‌ترین شکل، پروسه ایثار و شهادت را ترسیم می‌کند، ویژه‌تر اینکه در این سریال بیش از قله ایثار که همان شهادت است، در دامنه این قله حرکت می‌کند. تحتانی‌ترین لایه‌های اجتماعی در ته جامعه دست و پا می‌زنند و حیدر (در مقام یک لات) از سطح این میدان به عشقی اسیر می‌شود تا به تدریج به سمت قله کشیده شود؛ حیدری که در پایان صعودش، بیننده را هم با خودش بالا می‌کشد.

او همچنین با بیان اینکه در زمینه ساختمان و فرم کار هم، حسن فتحی به خوبی در چارچوب ژانر، به همه اجزای دراماتیک نمایش مسلط و چنان دقیق و سنجیده این گونه نمایش را جان می‌بخشد که بیننده به عینه، صحنه ایثار و شهادت را لمس و در لحظات بسیاری با حیدر می‌گرید و پیش می‌رود، تأکید می‌کند: این قدرت جذب، ناشی از پرداخت درست شخصیت دارای بعد حیدر است. شب دهم سریالی پربازیگر است که هر کدام تحت هدایت فتحی صحنه‌گردانی می‌کنند. مثلاً پرویز فلاحی‌پور هنوز هم تکرارنشدنی است و یادمان نرود موسیقی بسیار حسی و حماسی فردین خلعتبری و صدای مناسب و دلنشین علیرضا قربانی را که دل آدم را می‌برند به صحرای کربلا.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار