کد خبر: 1015409
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
روایت مدیر گروه معارف شبکه پنج سیما از مستند بین القفسین:
مستند بین القفسین که برگرفته از داستانی واقعی از اردوگاه اسرای ایرانی و ارتباط عاطفی یکی از سربازان شیعه عراقی این اردوگاه با اسرای ایرانی است، امروز روی آنتن شبکه پنج می‌رود.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: داستان مستند بین القفسین تصویرگر وقایع اردوگاه الرمادی عراق است که رزمندگان زیر ۱۷‌سال ایرانی را که به اسارت برده‌شده بودند و در آن مکان نگهداری می‌شدند، به تصویر می‌کشد. رژیم بعث با تصور اینکه بتواند از نوجوانان حاضر در این اردوگاه برای بهره‌برداری رسانه‌ای و تبلیغاتی استفاده کند، همه آن‌ها را در این مکان جمع می‌کند، اما نوجوانان ایرانی که جملگی انقلابی، پرشور و در مقابل رژیم بعث شجاعانه و بی‌پروا بودند مکر آن‌ها را بر ملا می‌سازند. سعید سلطانی، مدیر گروه معارف شبکه پنج سیما درباره این مستند گفت: ایده اولیه مستند بین القفسین از زمانی شروع شد که شهاب‌الدین، در سال‌۹۴ برای تولید مستند از مراسم اربعین و امواج خروشان انسان‌هایی که از سراسر جهان به سمت میعادگاه، کربلای معلی در حرکت هستند راهی کشور عراق شد.

وی درباره شخصیت سعد گفت: سعد مقلد امام خمینی بود و به دلیل برخورداری از شخصیت فرهنگی و انسانی، رفتاری معقول و به دور از خشونت و آزار با اسرا داشت. هرچند در برخی مواقع برای جلوگیری از هرگونه شک در بین بعثی‌ها مجبور به تظاهر به رفتار خشن با اسرا می‌شد.

سلطانی افزود: وقتی این طرح از طرف طراح و تهیه کننده به شبکه ارائه شد، به دلیل برخورداری از درونمایه‌های عاطفی، انسانی و در راستای پیوند عمیق بین دو ملت ایران و عراق و همچنین استفاده از تصاویر روتوسکوپی که دوران اسارت را تداعی می‌کند، در شورای طرح و برنامه تصویب شد. مدیر گروه معرف شبکه پنج سیما گفت: شبکه پنج‌سیما در راستای ارج نهادن به مجاهدت مجاهدان و ایثارگران راه حق و حقیقت، هر گونه ایده‌ای که بتواند گوشه‌ای از فداکاری محبان واقعی اهل بیت (ص) را به مخاطبان مشتاق نشان دهد حمایت خواهد کرد.

علی شهاب‌الدین تهیه کننده و کارگردان این مستند گفت: ایده ابتدایی این مستند زمانی به ذهن ما رسید که با تعدادی از اسرا و آزادگان سرافراز ایران اسلامی، برای اربعین به عراق سفر کردیم و در خصوص شخصیت آقای سعد (سرباز شیعه عراقی) از اسرا چیز‌هایی شنیدم که بسیار جذاب بود. این تهیه کننده افزود: سعد بعد از دوره سربازی به شغل معلمی مشغول بود و شخصیت محکم، خویشتن دار، محافظه کار و وطن پرستی در او موج می‌زد؛ لذا او در ابتدای گفتگو بسیار محتاط عمل می‌کرد و تیم تولید برنامه با در نظر گرفتن همه ملاحظات سیاسی و اجتماعی این کار را تولید کردند. شهاب الدین افزود: تحقیق این مستند از سال‌۱۳۹۴ آغاز و بسیاری از گفتگو‌ها و مصاحبه‌ها طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷‌همزمان با اربعین حسینی (ع) درکشور عراق ضبط شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار