کد خبر: 1015064
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
گزارش جوان از نشست خبری مدیر شبکه قرآن
قصه عشق حسین گسستنی نیست. نه زمان از عهده گسستن آن برمی‌آید و نه مکان را توان بریدن و جداکردن این قصه است. قصه عشق حسین همیشگی است، اما زبان گفتار در آنجا بریده است. آنجا با اشک سخن می‌گویند و با حال، حالت‌ها را نشان می‌دهند. محرم امسال را با اشک‌ها و با حال‌های خود از هر محرمی زنده‌تر نگه می‌داریم، و عطر یاد سرباز حسین (ع) حاج قاسم سلیمانی را هم با آن می‌آمیزیم که این «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: جواد شیخ اکبری، دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، در نشست اعلام برنامه‌های سیما برای ماه محرم، با اشاره به محدودیت‌هایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مراسم ماه محرم اعلام کرده‌است، گفت: امسال علاوه بر پوشش مراسم‌ها، باید اطلاع‌رسانی درباره دستورالعمل‌های را نیز داشته باشیم تا مراسم بر اساس این دستورالعمل‌ها پیش برود، از این روز شبکه‌های سیما کار‌های کوتاه موشن گرافیک در این موضوع پخش می‌کنند.

اذن عزا از حرم امام رضا (ع)

شیخ اکبری، با اشاره به برگزاری مراسم «اذن عزا» گفت: قبل از ورود به محرم برنامه‌ای به نام اذن عزا داریم که از حرم امام‌رضا (ع) روی آنتن می‌رود. وی افزود: مراسم شیرخوارگان حسینی را به صورت تلویزیونی خواهیم داشت و از آنجایی که برگزاری این مراسم با حضور جمعیت ممنوع است، ما آن‌را بدون حضور مردم برگزار خواهیم کرد. دبیر شورای معارف سیما، درباره برنامه‌های شبکه‌های مختلف تلویزیون در ایام محرم گفت: برای محرم متفاوت امسال «حسینیه تلویزیونی ایران» را طراحی کرده‌ایم که شبکه‌های سیما از ساعت‌۱۷ تا حدود یک بامداد پخش می‌شود.

وی توضیح داد: در این طرح هر شبکه رأس یک ساعت، تبدیل به یک حسینیه تلویزیونی می‌شود که هر آن چه که در هیئت‌های حسینی اعم از مداحی و سخنرانی است در آن پخش می‌شود و سعی شده‌است، همه سلائق عزاداران حسینی در نظر گرفته‌شود تا اگر مردم عزیزمان به هر دلیلی و با هر ملاحظاتی نتوانستند از خانه بیرون بیایند از برنامه‌های این هیئت‌ها که بسیار متنوع و متکثر است، استفاده کنند.

وی گفت: تکیه خانه، کوی محبت، سخنرانی، ذکر عاشوراییان، ناگفته ها، خانه‌ها و تکیه‌ها، مکث، شعر عاشورایی، آیینه‌خانه، بر بال تعزیه از جمله برنامه‌های محرمی شبکه دو هستند.

مدیر شبکه قرآن گفت: شبکه ۳ برنامه‌های سمت خدا، در آستان خورشید، سخنرانی، مخاطب خاص را دارد. همچنین ویژه برنامه سوره، نغمه‌های عاشورایی، سرگذشت و پرده عشاق از برنامه‌های محرمی شبکه ۴ سیما است. رضوان، عشق یعنی، تا نیایش، سوگواره، قصه کربلا، مداحی و سخنرانی از برنامه‌های شبکه ۵ سیما است و بالاخره برنامه رو به راه، ضیافت حسینی (ع)، نگین ری، یاد خدا، خوشبخت، بیانات آیت‌الله جوادی از برنامه‌های شبکه قرآن سیما است.

هر خانه یک حسینیه می‌شود

مدیر شبکه قرآن سیما، توجه به نذورات معنوی را یکی از محور‌های برنامه‌سازی امسال محرم دانست و گفت: بر این اساس پویش «نذر‌حسین (ع)» را با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم، همچنین پویش «هر خانه یک حسینیه» هم راه‌اندازی خواهد شد.

شیخ اکبری در پاسخ به سؤال جوان، درباره پخش برنامه‌های عزاداری وعاظ شناخته شده و مداحان مشهور گفت: بر اساس جدول پخش که آماده شده هر شبکه‌ای مأموریت پیدا کرده تا تعدادی از این مراسم‌ها را در دهه اول محرم پوشش دهد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی «حسینیه‌ای به وسعت ایران» قرار است خلأ برگزاری هیئت‌ها و حضور افراد در هیئت‌ها را پر کند. مدیر شبکه قرآن سیما، با بیان اینکه همه تصمیم‌گیری‌ها درباره برنامه‌های محرم با حضور معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده، درباره نظارت محتوایی بر پخش مراسم‌ها و سخنرانی‌های مذهبی در محرم گفت: رویکرد محتوایی و ورود به موضوعات از پیش تدوین شده و شبکه‌های سیما این موضوع را با مداحان در میان گذاشته‌اند که تا جایی که ممکن است از مسائل حاشیه‌ای جلوگیری شود. شیخ اکبری در پاسخ به دیگر سؤال «جوان» درباره پخش مداحی‌ها و سخنرانی‌های قدیمی و شاخص بیان داشت: شبکه‌های چهار، شبکه قرآن و شبکه مجازی «شمس» (شورای معارف سیما) این مداحی‌ها را پخش خواهد کرد.

وی توضیح داد: شبکه مجازی «شمس» روزانه به مدت سه‌ساعت قرائت قرآن کریم، تواشیح، مداحی و سخنرانی، پخش می‌کند. دبیر شورای معارف سیما، با اعلام خبر همکاری با شبکه‌های تلویزیونی کشور عراق برای پخش تصاویر زنده از کربلای معلی تأکید کرد: هر روزه پخش زیارت «وارث» به صورت مستقیم از کربلا و پخش تصاویر حرم امام حسین (ع) با همکاری شبکه‌های عراقی در ایام محرم خواهیم داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار