کد خبر: 1014889
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما از انتخاب ۴۰۵ موضوع در اولویت ساخت مستند سخن گفت که برای تولید این حجم از آثار بانک اطلاعات همه مستندسازان استان‌ها تهیه و در حال نهایی شدن است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سیدعباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما به فارس گفت: پس از یک دهه کار و تلاش مدیران و مستندسازان سیمای مراکز استانی و کسب توفیقات ارزشمند حاصل از بهره‌گیری از خلاقیت‌ها، پشتکار و انتخاب سوژه‌های بکر و تولید مستند‌های حیات وحش، محیط زیست و مستند‌های موضوعی اقتصاد مقاومتی، اربعین، مدافعان حرم، گردشگری و... در گام دوم انقلاب اسلامی در پی فصل دیگری از مستند در شبکه‌های استانی هستیم.

وی ادامه داد: ساختار مستند از بخش‌های جذاب، مؤثر و دست‌یافتنی در تولید پیام رسانه ملی و به ویژه مراکز استانی برخوردار است، حتی مراکز استانی کمتر برخوردار هم در این ساختار توفیقات ملی و جهانی کسب کرده‌اند و در این گونه برنامه‌سازی تمام مراکز صدا و سیمای استان‌ها دست بالا داشته و دارند.

پرداخت موضوعات کلیدی

فاطمی تأکید کرد: پس از رویداد بزرگ ۴۰ سالگی انقلاب که فرصتی تازه برای پرداختن به دستاورد‌های انقلاب در بخش‌های مختلف شد، با تدبیر دکتر علی دارابی، معاون محترم امور استان‌ها بازتحلیل فرآیند‌ها و موضوعات یک دهه از تولیدات مستند در سیمای استان‌ها انجام و به نیازسنجی‌های جدید تولیدات این حوزه بر اساس اسناد بالادستی و سند‌های توسعه ملی و استانی اقدام کردیم. در همین راستا مقرر شد برای تداوم نهضت تولید مستند در سیمای استان‌ها علاوه بر تعامل با بخش‌های داخلی سازمان صدا و سیما، شبکه مستند و شبکه‌های ملی و برون‌مرزی، با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و همه فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در سراسر کشور تعامل کرده و آغازی دوباره داشته و گام دوم تولید مستند را برداریم. وی ادامه داد: استراتژی تولیدات مستند از پرداخت محدود به برخی عناوین به موضوعات مهم‌تر و کلیدی‌تر در راستای نیاز‌های انبوه مخاطبان و توجه به مستند‌های پرسشگر و مطالبه‌گر، پرداخت کارشناسانه به موضوعات مهم انسانی و اجتماعی، معرفی مفاخر و مشاهیر، مستند‌های سیاسی و بصیرت‌افزا و... در دستور کار قرار گرفت.

جدایی ساختار مستند از پویانمایی

رئیس مرکز سیمای استان‌های صداوسیما عنوان کرد: در ابتدای دوره جدید نهضت مستند‌سازی نیازمند ایجاد ساختار مناسب و نیز انتخاب مدیری باتجربه، باسواد، فرهیخته، مؤمن و باانگیزه بالا و دارای توان سازماندهی، طراحی، تبیین و به کارگیری نیرو‌های باتجربه و نیرو‌های جوان و از همه مهم‌تر درک درست از ظرفیت‌های لجستیکی، فنی، اجرایی و انسانی در استان‌ها بودیم. با عنایت ریاست محترم سازمان ساختار مستند از پویانمایی جدا شد و با عنوان اداره تولید مستند به فعالیت خود ادامه خواهد داد. واقعیت این است که پرداختن به موضوعات اجتماعی به رغم آنکه به ظاهر ساده‌تر از تولید مستند‌های حیات وحش است که برای دیدن و به تصویر کشیدن یک لحظه از حضور یک گونه حیات وحش ماه‌ها صبر و برنامه‌ریزی و استقرار و جانمایی درست دوربین‌ها و تکنولوژی‌های حساس نیاز است، اما در واقع سختی ویژه خود را دارد. مسائل انسانی به دلیل پیچیده‌تر بودن ذات انسان، این اشرف مخلوقات و تفاوت‌های رفتاری و حساسیت‌های ویژه آنان در برابر چگونگی معرفی و پرداختن به مسائل فردی و پیرامونی سختی کار بیشتری دارد و بیشتر خواهد شد.

فاطمی با بیان اینکه اتفاقی که در حال رقم خوردن است تغییر ریل مستند‌سازی در سیمای استان‌ها نیست بلکه توجه به موضوعات مهم‌تر مغفول واقع شده است، گفت: بعد از یاری خدای متعال، هدایت دکتر علی دارابی و حمایت همیشگی رئیس محترم سازمان دکتر علی‌عسگری و مجموعه‌های مسئول در بخش‌های طرح و برنامه و بودجه را همراه دارد. در طول ۱۸ ماه کار شبانه‌روزی بیش از ۲ هزار اولویت تولید مستند شناسایی و از میان انبوه موضوعات ۴۰۵ اولویت در دستور کار تولید ۱۴۰۱ - ۱۳۹۹ قرار گرفت که سند مفهومی این مستند‌ها در قالب کتاب «آغازی دوباره، برداشت آخر» تدوین و به تصویب ریاست محترم سازمان رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار