کد خبر: 1014546
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
پاسخ‌های غیر شفاف رئیس سینما به سؤال‌های راه دور خبرنگاران
حسین انتظامی، معاون وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در یک نشست رسانه‌ای آنلاین به سؤالات مکتوب و شفاهی خبرنگاران پاسخ داد تا در یک فضای نه چندان‌تعاملی پاسخ‌های مبهم به سؤالات رسانه‌ها داده‌باشد. در این نشست از انتظامی درباره همزیستی کرونا و سیما و تأثیر این ویروس بر سینمای ایران پرسیده شد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: از آنجا که پروتکل‌های بهداشتی برگزاری تجمعات را ممنوع اعلام کرده‌است، رئیس سازمان سینمایی دو روز بعد از روز خبرنگار، در یک نشست که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شد، به سؤالات از پیش اعلام شده نمایندگان رسانه‌ها پاسخ داد. برگزاری آنلاین جشنواره‌های فیلم، وضعیت سینما آنلاین و آینده سینما با حضور کرونا از جمله موارد اصلی بود که در این نشست به آن پرداخته شد. در این نشست هر رسانه می‌توانست حداکثر سه سؤال از رئیس سازمان سینمایی مطرح کند.

چالش سینمای آنلاین و شبکه نمایش خانگی

کرونا باعث شد تا توجه به شبکه نمایش خانگی بیشتر شود و از آن سو اکران‌های آنلاین در قالب «سینما آنلاین» رونق بگیرد. در نشست روز گذشته از رئیس سازمان سینمایی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، چند سؤال در این زمینه مطرح شد؛ از جمله بحث نظارت بر تولیدات شبکه نمایش خانگی که گویا قرار است در این زمینه از وزارت ارشاد خلع‌ید و مسئولیت آن به «ساترا» واگذار شود، یکی از سؤال‌های «جوان» از انتظامی در این محور بود. رئیس سازمان سینمایی درباره وضع مدیریت بر شبکه نمایش خانگی گفت: در این زمینه منتظر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

وی همچنین درباره اکران‌های آنلاین و نظارت بر چگونگی اکران فیلم‌ها گفت: چیزی شبیه شورای صنفی نمایش باید به همان ترکیبی که صنوف حضور دارند برای اکران آنلاین وجود داشته‌باشد تا هم ترافیک را کنترل و هم ضوابط و مقررات را با مشارکت هم تدوین کنند. در اکران سنتی ۲۰ فیلم تقاضای اکران دارند و شورای اکران، برنامه را مشخص می‌کند. همین کار را می‌شود برای اکران آنلاین هم انجام داد.

انتظامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکران آنلاین یک ظرفیت تکمیلی است. اصراری که دوستان ما در انجمن سینماداران دارند، قابل درک است. چنانچه اکران به طول کامل متوقف شود، آسیب جدی در پیش داریم.

ضمن اینکه مطابق مصوبه ستاد کرونا، بازگشایی سینما‌ها یک امر داوطلبانه است. ما باید سیاست‌هایی در زمینه اکران داشته باشیم که تاکنون هم اعلام شدند.

رئیس سازمان سینمایی درباره وضعیت شورای صنفی نمایش نیز گفت: شورای صنفی نمایش مطابق نظام‌نامه ایران تشکیل شده‌است. مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. اتفاقاً این شورا متشکل از کسانی است که همه در اکران ذی‌نفع هستند؛ یعنی از صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان در این شورا حضور دارند. یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است. من بر شفافیت تأکید دارم.

اگر صنفی به شکل سنتی، جامعیت نداشته باشد یا نخواهد نماینده‌ای معرفی کند، معاونت سازمان کسی را از آن صنف انتخاب می‌کند تا شرایط فراهم شود. یکی از پیشنهاد‌هایی که به ما شد، این است که تا زمان رفع شرایط فوق‌العاده کرونا، ستاد کرونا که از اسفندماه تشکیل شد، در زمینه اکران هم تصمیم‌گیری کند. همین الان موارد مهم در ستاد کرونا مطرح می‌شود.

برگزاری آنلاین جشنواره‌ها!

دیگر موضوعی که اغلب رسانه‌ها از جمله «جوان» به آن توجه داشتند، برگزاری جشنواره فیلم فجر بود. در روز‌های اخیر بحث برگزاری آنلاین جشنواره‌های فیلم مطرح شده‌است.

رئیس سازمان سینمایی درباره برگزاری آنلاین جشنواره‌ها گفت: ما با دبیران پنج جشنواره جلسه‌ای برگزار کردیم و ما از جشنواره صحبت می‌کنیم، یک بخش اصلی آن نمایش فیلم‌ها، آموزش و برگزاری بازار است. بنابراین دوستان ما در دبیرخانه‌های پنج‌گانه دارند مدل‌های مختلف برگزاری جشنواره آنلاین را بررسی می‌کنند تا متوجه بشویم چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل سنتی و معمول و چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدوار هستیم به زودی به یک جمع‌بندی برسیم. شاید بشود ظرفیت‌هایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کرد.

وی در خصوص فجر ۳۹ که در پیش است و امکان برگزاری آنلاین این جشنواره توضیح داد: «بخشی از این موضوع به تعداد تولیدات بر می‌گردد. دسترسی به فناوری برای جلوگیری از سرقت فیلم‌ها دشوار است.

طبیعتاً برای آن‌ها امکان حضور نیست. تا این لحظه در هیچ‌جای دنیا تضمینی برای عدم سرقت وجود ندارد. ما در حال بررسی راهکار‌های احتمالی هستیم. ولی در جشنواره فیلم کوتاه با توجه به اینکه ۷ هزار فیلم خارجی و حدود ۵۰۰ فیلم کوتاه داخلی آماده است و کمتر جنبه تجاری دارد، شاید فرصت مناسبی برای برگزاری جشنواره آنلاین باشد».

اما رئیس سازمان سینمایی درباره انتخاب دبیر برای جشنواره فیلم فجر که جزو سؤالات مطرح شده از سوی «جوان» بود، ترجیح داد به جای ارائه اطلاعات صرفاً به بیان اینکه «هر زمانی که تصمیم گرفته شود، آن را اعلام می‌کنیم.» بسنده کند. نداشتن استراتژی برای برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره فیلم فجر، از نکاتی بود که در این نشست رسانه‌ای به چشم آمد.

رئیس سازمان سینمایی در حالی رودررو با خبرنگاران شده‌بود که می‌دانست سؤالات درباره فجر وجود دارد، اما خود وی نیز از آنچه قرار است بر سر مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور بیاید، خبر دقیقی نداشت. نداشتن شفافیت در خصوص موضوعاتی، چون برگزاری نحوه برگزاری جشنواره فجر از جمله نکات بارز نشست دیروز بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار