کد خبر: 1012939
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
کارآفرین بسیجی که تولیدی‌های کوچک خراسان‌رضوی را احیا کرد
احسان مکرم با ۳۵ سال سن در گوشه‌ای از خراسان‌رضوی با پرورش قارچ کارش را شروع کرد و حالا مجموعه‌ای را راه‌اندازی کرده که توانسته خوشه‌سازی چند کارگاه پرورش قارچ، ۴۰۰ کارگاه صنایع دستی و صنایع تبدیلی را انجام داده و در حال حاضر نیز مشغول انجام کار‌های افتتاح ۴۰ گلخانه آلوئه‌ورا است.
سرویس ایران جوان آنلاین: وقتی قرار است اقتصاد مقاومتی در دستور کار باشد، دیگر نیاز نیست کار‌ها را پیچیده کنیم یا به دنبال طرح‌های بزرگ و سخت باشیم. کافی است کمی همت را با ظرفیت‌های موجود ترکیب کنیم تا به نتایج دلخواه برسیم. درست مثل احسان مکرم که با ۳۵ سال سن در گوشه‌ای از خراسان‌رضوی با پرورش قارچ کارش را شروع کرد و حالا مجموعه‌ای را راه‌اندازی کرده که توانسته خوشه‌سازی چند کارگاه پرورش قارچ، ۴۰۰ کارگاه صنایع دستی و صنایع تبدیلی را انجام داده و در حال حاضر نیز مشغول انجام کار‌های افتتاح ۴۰ گلخانه آلوئه‌ورا است. کسی که در جایگاه رئیس اقتصادی بسیج سازندگی به تولیدکنندگان استان مشاوره می‌دهد. به سراغ ایشان رفتیم تا در گفت‌وگویی بیشتر با فعالیت‌ها و عملکردش آشنا شویم.

چطور شد که به فکر خوشه‌سازی در صنایع مختلف افتادید؟

مشکلاتی که تولیدکنندگان خرد در عرصه پرورش قارچ داشتند مثل خرید مواد اولیه یا فروش محصولاتشان از یک طرف و همچنین آشنایی خودم با مشکلات آن‌ها به این خاطر که شخصاً با دو کارگاه کوچک کارم را آغاز کرده بودم از طرف دیگر باعث شد تقریباً دو سال پیش در انجمن قارچ استان جلسه‌ای را با حضور تولیدکنندگان بزرگ قارچ داشته باشیم. در این جلسه تولیدکنندگان بزرگ می‌گفتند تولیدکنندگان کوچک بازار را خراب کرده‌اند و محصولات خود را به قیمت پایین در بازار به فروش می‌رسانند از آن طرف دغدغه‌های تولیدکنندگان خرد هم وجود داشت. به همین دلیل در جریان طرحی که داشتیم به تولیدکنندگان بزرگ قارچ پیشنهاد دادیم تا تولیدکنندگان خرد را زیرپوشش خود قرار دهند و با نظارت روی کار آن‌ها در تنظیم بازار نیز کنترل داشته باشند. هدف ما از اجرای این طرح‌ها افزایش مهارت بازاریابی در بین شبکه تولید‌کنندگان عرصه‌های مختلف، تقویت و حمایت از تولیدکنندگان، اشتغال پایدار و سود بالا، تشویق به تولید و حمایت بازار از محصول و هماهنگی با رقباست.

یعنی تولیدکنندگان کوچک قبول کردند زیرمجموعه تولیدکنندگان بزرگ باشند؟

بله. به طور مثال در منطقه فریمان به یکی از تولید‌کنندگان بزرگ ۲۰ تولید‌کننده خرد را معرفی کردیم. بحث آموزش گروهی تولیدکنندگان خرد، عملیاتی کردن آموزش‌ها و همچنین فروش محصولات را در اختیار این تولید‌کننده قرار دادیم تا در تنظیم بازار نظارت داشته باشد. حتی در بخشی از این طرح این تولیدکننده هماهنگی‌های لازم انجام شد تا حتی قارچ‌های درجه یک تولید‌کنندگان بزرگ را نیز با برند خود روانه بازار کند.

خودتان هم به ساماندهی برخی تولیدکنندگان کوچک پرداختید؟

در این طرح بنده هم به عنوان یکی از تولیدکنندگان ۲۰ تولیدکننده خرد را زیرنظر گرفتم. خوشبختانه این طرح با استقبال خیلی خوبی روبه‌رو شد. هرچند امسال با بروز برخی مشکلات مثل ورود قارچ از استان تهران برخی از این تولیدکنندگان ورشکسته شدند و کار را کنار گذاشتند، اما با این حال هنوز هفت نفر از تولیدکنندگان در شهر فریمان و هشت تولید‌کننده در نیشابور و سبزوار با بنده همکاری‌شان را ادامه می‌دهند و طبق آخرین آماری که در دست داریم از این ۹ کارگاه سالانه حدود ۳۰۰ تن قارچ تولید و روانه بازار می‌شود.

فعالیت‌های شما به پرورش قارچ خلاصه نمی‌شود و امسال با ورود به عرصه صنایع دستی و صنایع تبدیلی در حوزه اقتصاد مقاومتی فعالیت بیشتری را شروع کردید. در این مورد بفرمایید.

صنایع دستی کشور مشکل بازار فروش دارد و بسیاری از هنرمندان برای فروش کار‌های هنری خود همیشه با مشکلاتی روبه‌رو هستند. این مسئله برای من و دوستانم تبدیل به دغدغه شده بود به همین خاطر چندی پیش بسیج سازندگی استان خراسان‌رضوی با همکاری و همراهی آستان قدس رضوی و کمیته امداد امام خمینی بودجه‌ای فراهم کرده و سازه‌های مربوط به برگزاری نمایشگاه را خریداری کردیم. تا به امروز در کل استان ۵۲ نمایشگاه صنایع دستی با حضور هنرمندان فعال در عرصه‌های مختلف از تولید مصنوعات چرمی تا گلیم و معرق و حتی هنرمندی که روی صورت کودکان نقاشی می‌کشد، برگزار کرده‌ایم.

یعنی چه تعداد هنرمند در این برنامه‌ها حضور داشته‌اند؟

بیش از ۲ هزار نفر از هنرمندان در این نمایشگاه‌ها حضور داشتند و محصولات خود را برای فروش عرضه کردند. خوشحالی ما از این است که در میان این هنرمندان افراد کارآفرینی حضور دارند که برای ۵۰ نفر فرصت شغلی به وجود آورده‌اند.

در زمینه صنایع تبدیلی چطور؟

با توجه به اینکه در استان پهناور خراسان‌رضوی باغات میوه و زمین‌های کشاورزی زیادی وجود دارد با کمک دوستان در جریان طرحی جدید، روستا به روستا را شناسایی کردیم تا در حوزه صنایع تبدیلی ورود کنیم. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در حوزه صنایع تبدیلی از قبیل شغل‌هایی مانند سبزی خردکنی، تولید چیپس میوه و ... اخذ مجوز بهداشت بود. برای اینکه این مشکل را برطرف کنیم در جلسه‌ای با مسئولان سازمان غذا و دارو ترتیبی را فراهم کردیم تا بسیاری از افراد که در این حوزه مشغول کار هستند با تسهیلاتی که از طریق بسیج سازندگی دریافت می‌کنند و همچنین هماهنگی سازمان غذا و دارو کار خود را گسترده‌تر از قبل ادامه دهند. خوشبختانه این طرح تا به امروز نتیجه خوبی به دنبال داشته و به طور مثال شهر درگز در سرکه سیب و شهر گناباد در حوزه گیاهان دارویی حرف اول را در کار‌های تولیدی استان زدند. حتی از افرادی که در حوزه صنایع تبدیلی کار خود را آغاز کردند دعوت کردیم تا در نمایشگاه‌های ما نیز حضور داشته باشند و تا به امروز طبق آماری که به دست آورده‌ایم حدود ۱۴۰ واحد صنایع تبدیلی در حوزه محصولاتی همچون ترشیجات، حتی تبدیل شیر به دنت چیپس میوه و ... کار خود را ادامه می‌دهند.

آیا کار دیگری هم داشته‌اید؟

دو کار بزرگ دیگر نیز انجام دادیم. وقتی درجریان قرار گرفتیم که دوستانمان در شهر اراک دستگاه فریز درایزر یا همان خشک‌کن انجمادی را اختراع کرده و ساخته‌اند به این فکر افتادیم که از این دستگاه می‌توان در خشک کردن زعفران استفاده کرد. با هماهنگی‌هایی که انجام دادیم ۵۰ دستگاه از این مدل البته با سایز کوچک را درخواست دادیم تا هم به دوستان تولیدکننده این دستگاه کمک کرده باشیم و هم به تولیدکنندگان زعفران ناب خراسان. در مجموع، خوشه‌سازی چند کارگاه پرورش قارچ در دو سال گذشته، ۴۰۰ کارگاه صنایع دستی و صنایع تبدیلی هم در یک سال گذشته بخشی از فعالیت‌های مجموعه ماست و در حال حاضر هم درگیر انجام کار‌های افتتاح ۴۰ گلخانه آلوئه‌ورا هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار