کد خبر: 1012001
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۵
در گنبدکاووس استان گلستان، شهر کوچکی با جمعیتی کمتر از ۱۰ هزار نفر وجود دارد به نام اینچه‌برون. شهری که در یک منطقه شوره‌زار قرار دارد و زمین‌های اطراف آن تحت تأثیر سیلاب‌های فصلی رودخانه اترک است. اما با این حال ساکنان این منطقه به خاطر وجود مرز مشترک با ترکمنستان و رفت و آمد کامیون‌های باربری، به امرار معاش می‌پردازند. امرار معاشی که تحت تأثیر کرونا و تصمیم‌گیری‌های کشور همسایه به شدت با مشکل مواجه شده است.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: بعد از ورود کرونا به اکثر کشور‌ها و تأثیرات مخربی که بر بازار کسب و کار و مشاغل گذاشت، به خاطر عدم مبادلات کالا، بسیاری از مرز‌های ایران به صورت رسمی بسته شد. در این میان، مرز اینچه‌برون در استان گلستان هم که با کشور ترکمنستان به صادرات و واردات می‌پرداخت بسته شد. در دوران کرونایی، کریدور‌های مرزی کشور روز‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند و شاید تصور چنین رکودی هیچ وقت به فکر فعالان اقتصادی خطور نمی‌کرد. اما بعد از حدود چهار ماه یعنی اوایل تیرماه سال‌جاری مرز‌ها یکی پس از دیگری کار‌های خود را شروع کردند و با اینکه اینچه‌برون هم مبادلاتش با ترکمنستان را به صورت ریلی آغاز کرده است، اما هنوز ورود و خروج تریلی ممنوع است و به نقطه ایدآل نرسیده است.

در گنبدکاووس استان گلستان، شهر کوچکی با جمعیتی کمتر از ۱۰ هزار نفر وجود دارد به نام اینچه‌برون. شهری که در یک منطقه شوره‌زار قرار دارد و زمین‌های اطراف آن تحت تأثیر سیلاب‌های فصلی رودخانه اترک است. اما با این حال ساکنان این منطقه به خاطر وجود مرز مشترک با ترکمنستان و رفت و آمد کامیون‌های باربری، به امرار معاش می‌پردازند. امرار معاشی که تحت تأثیر کرونا و تصمیم‌گیری‌های کشور همسایه به شدت با مشکل مواجه شده است.

مبادلات فقط ریلی

اوایل تیرماه بود که اعلام شد با فروکش کردن کرونا و آغاز کار در بسیاری از کشورها، مرز ریلی اینچه‌برون با ترکمنستان نیز باز گشایی شد. در آن زمان و با پذیرش ۳۰ واگن سیمان صادراتی به مقصد ترکمنستان این مرز رسماً کار خود را آغاز کرد. بعد از آن شش واگن دیگر کالای صادراتی از مسیر ریلی گمرک لطف‌آباد خراسان‌رضوی که مدت‌ها متوقف مانده بودند به ترکمنستان صادر شد و با بازگشایی مسیر ریلی مرز تجاری اینچه‌برون سومین گذرگاه مشترک بین ایران و ترکمنستان بعد از توقف طولانی بازگشایی شد. اما حالا اعلام شده که این مرز‌ها به صورت کامل فعالیت نمی‌کنند و با در نظر گرفتن شرایط کرونا در تمام نقاط که رو به افول است، باید مراودات افزایش یابد. کم بودن صادرات به این لحاظ است که عبور و مرور کامیون‌ها و تریلی‌های ترانزیتی همچنان با مخالفت ترکمنستان روبه‌روست و اگر این تردد‌ها آغاز نشود، صدمات زیادی به بخش بازرگانی کشور و اینچه‌برونی‌ها وارد می‌شود.

هنوز زمان مشخصی اعلام نشده

پایانه مرزی اینچه‌برون با حدود ۵۰ هکتار وسعت، تنها مرز رسمی کشور با ترکمنستان است که طی سال‌های اخیر نقش مهمی در صادرات و واردات کشور داشته است. اقتصاد اینچه‌برون که بیشتر بر محور گذر کامیون‌ها می‌چرخد، از سوم اسفند و با بسته شدن مرز کاملاً خوابیده است. اول اسفند اعلام شد کرونا به شدت در حال شیوع است و به همین خاطر مرز زمینی ایران و ترکمنستان از سوم اسفندماه ۹۸ به دلیل بسته شد. بعد از مدتی رایزنی‌هایی برای بازگشایی مرز صورت گرفت، اما ترکمنستان تاکنون زمان خاصی را برای بازگشایی اعلام نکرده است. حتی استاندار گلستان و معاون امور اقتصادی به همراه دفتر وزارت امور خارجه در استان پیگیر این امر بوده و رایزنی‌های ویدئو کنفرانسی هم انجام شده، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده و به‌رغم ایجاد تونل بهداشتی در مرز، این کشور هنوز رضایت به از سرگیری مراودات نداده است. هر چند گروهی از کارشناسان معتقدند که شرایط موجود نشان داد نباید به مرز‌های زمینی دل بست و نگاهی هم به دریا داشت، اما حقیقت این است که حمل تره‌بار و مواد غذایی از طریق دریا نیاز به کانتینر‌های یخچال‌دار دارد و زیرساخت‌های در این قسمت کافی نیست و حمل بدون یخچال هم سبب فاسدشدن مواد غذایی می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار