کد خبر: 1009740
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
قرار است تا ۱۴۰۰ صدور فرایند پروانه ساختمانی به صورت کامل غیر حضوری انجام شود؛ انجام این مهم می‌تواند علاوه بر جلوگیری از اعمال سلیقه، به پیاده‌سازی بدون تبعیض قوانین و ضوابط منجر شود. کاهش تخلفات ساختمانی و جلوگیری از فساد و سایر تخلفات و همچنین گام برداشتن به سوی شهر الکترونیکی و پیاده‌سازی عدالت شهری و کاهش تردد درون‌شهری از اهداف این اقدام به شمار می‌رود که البته همه این فواید در گرو درست اجرایی‌شدن این طرح است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران اعلام کرد تا سال ۱۴۰۰ فرآیند تمام الکترونیکی کردن صدور پروانه در تهران به اتمام می‌رسد.

بهاره آروین در جلسه بررسی وضعیت الکترونیکی کردن صدور پروانه در تهران گفت: دریافت صدور پروانه، عدم خلاف و پایان کار برای مردم تهران به یک بازی مار و پله تبدیل شده‌است که هر چقدر جلوتر می‌روند هیچ‌کس پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه قرار بود مراجعات حضوری مکرر به شهرداری تهران و دفاتر خدمات الکترونیک برای انجام کار‌های صدور پروانه کاهش یابد و کار برای مردم تسهیل شود، گفت: در حال حاضر ما در شرایط کرونایی قرار داریم و باید پروسه صدور پروانه و اقدامات شهرسازی را کاهش داده و تمامی فرآیند را الکترونیکی کنیم.

وی با بیان اینکه می‌توان در ابتدا هم فرآیند صدور پروانه را الکترونیکی کرد و فقط در صورتی که مردم خودشان مایل بودند به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند، گفت: برخی از شهروندان مایلند که حضوری کارشان را پیش ببرند و نباید حق انتخاب را از آن‌ها بگیریم، اما در این شرایط برخی افراد نیز هستند که می‌خواهند به صورت الکترونیکی مدارک‌شان را بارگذاری کنند.

آروین با بیان اینکه باید زمان مشخصی برای الکترونیکی کردن تمامی فرآیند صدور پروانه در نظر گرفته شود، گفت: به نظر می‌رسد تا سال ۱۴۰۰ می‌توانیم فرآیند صدور پروانه را در تمام الکترونیکی کنیم.

هیچ پروانه ساختمانی خلاف ضوابط صادر نمی‌شود

در همین رابطه عبدالرضا گلپایگانی هم گفت: فرآیند الکترونیکی کردن صدور پروانه آغاز شده‌است، به گونه‌ای که در حال حاضر پروانه شهرسازی پس از ارائه نقشه ۱۵ روزه صادر می‌شود که عمدتاً نیز غیرحضوری است و مالک می‌تواند با معرفی مهندس ناظر مجوز تخریب را نیز دریافت کند که این مسئله سبب می‌شود فرآیند صدور پروانه با سرعت بیشتری جریان داشته باشد.

معاون شهرسازی شهردار تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر درخواست اولیه صدور پروانه روی سامانه «تهران من» تا مرحله درخواست بازدید کارشناس قابل‌انجام است، گفت: با این حال استقبال چندانی از این موضوع نشده‌است؛ البته سازمان فناوری شهرداری در مورد صحت سنجی و تشخیص اصالت مقاومت‌هایی دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه مالکین در عمل یا تمایلی به استفاده از تسهیلات الکترونیکی ندارند یا آموزش‌های لازم را ندیده‌اند، گفت: در سال ۸۶ یک بررسی انجام شد که نشان داد حدود ۴۰ درصد مراجعه‌کنندگان برای ساخت و ساز، «خودسازنده» هستند و، چون یکبار می‌خواهند ساختمانی بسازند، تمایل چندانی به استفاده غیرحضوری از خدمات ندارند.

وی با بیان اینکه هر کاری که انجام دهیم باز هم در مرحله استعلامات شاهد توقف چندماهه هستیم، گفت: انواع و اقسام استعلامات برای ساخت یک ساختمان باید دریافت شود، مثلاً برای تعیین حرایم امنیتی یک تأییدیه چهار الی پنج ماه طول می‌کشد یا استعلام نوعیت باغ، تعیین نوعیت کاربری و... نیز زمانبر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار