کد خبر: 1009344
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
«ارل کامرون» یکی از اولین هنرپیشگان نقش اصلی سیاهپوست سینمای بریتانیا، در ۱۰۲سالگی درگذشت.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: کامرون در هشتم آگوست۱۹۱۷در پمبروک، برمودا متولد شد و قبل از ادامه کار در تئاتر و فیلم به بازرگان نیروی دریایی انگلیس پیوست. «استخر لندن» به کارگردانی «بازل دیردن» در سال ۱۹۵۱، اولین نقش اول فیلم کامرون بود. او در این فیلم در نقش ملوانی سیاهپوست به نام «جانی لمبرت» بازی می‌کرد که عاشق دختری سفیدپوست با بازی «سوزان شا» می‌شود.

این فیلم جنایی نوآر بیشتر به خاطر نمایش اولین عاشقانه‌های نژادی در یک فیلم انگلیسی شناخته شده است. دردن و کامرون در سال ۱۹۵۹ مجدداً با هم در درام جنایی «یاقوت کبود» همکاری کردند که نژادپرستی در لندن را نسبت به مهاجران اهل «وست ایندیز» به تصویر می‌کشید. این فیلم در زمان خود پیشرو بود و برنده جایزه «بفتا» برای «بهترین فیلم» شد. ایرانی‌ها اغلب کامرون را در نقش نجاشی پادشاه حبشه در فیلم «الرساله» می‌شناسند.
کامرون در مصاحبه‌ای با گاردین گفته بود: اگر این نقش مخصوص یک هنرپیشه سیاهپوست نبود، آن‌ها هرگز یک بازیگر سیاه را برای این قسمت در نظر نمی‌گرفتند و هرگز به فکر تغییر قسمت بازی نقش سفیدپوست به بازی نقش سیاهپوست نمی‌بودند، از این رو مشکل من این بود. من اغلب نقش‌های کوچکی داشتم و این نه فقط برای من بلکه برای دیگر هنرپیشگان سیاه بسیار ناامیدکننده بود. ما دوران بسیار سختی برای گرفتن نقش‌های ارزشمند داشتیم.

کامرون در سال ۱۹۶۵ با بازی در نقش «پیندر» در فیلم جیمز باند «گلوله آتشین» (Thunderball) ظاهر شد که یک مأمور ویژه مستقر در باهاما بود که به «شان کانری» مأمور ۰۰۷ کمک می‌کرد. این دو بازیگر همچنین در سال ۱۹۷۹ در فیلم ماجراجویی «کوبا» که نقش برجسته انقلاب کوبا را نشان می‌داد، دوباره به هم پیوستند. از دهه ۲۰۰۰، او در تریلر «مترجم» از «نیکول کیدمن» و «ملکه» از «استفان فریرس» و در فیلم «تلقین» (Inception) اثر «کریستوفر نولان» در سال ۲۰۱۰ ایفای نقش کرده است.

بر اساس اسناد تاریخی، از سال ۱۹۰۹ هنرپیشگان سیاهپوست به سینما راه یافته‌اند و قدیمی‌ترین فیلم کشف شده با بازی یک سیاهپوست متعلق به فیلمی صامت از سال ۱۹۱۳ با بازی «برت ویلیامز» است. سال‌ها طول کشید تا بازیگران سیاهپوست و دیگر عوامل سینمایی هم نژادشان توانستند در سینما به جایگاهی درخور برسند، هرچند هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند و گویا راه درازی در پیش دارند، مادامی که هنوز حقوق اولیه اجتماعی آن‌ها در بزرگ‌ترین مدعی دموکراسی جهان، امریکا تضییع می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار