کد خبر: 1009030
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
پرونده ویژه جوان
از ابتدای دوران شیوع کرونا تاکنون بسیج جامعه پزشکی ۱۱۶ نقاهتگاه در سراسر کشور راه‌اندازی کرد که با توجه به کاهش میزان شیوع، تعدادی از آن‌ها به صورت معلق درآمدند، اما در حال حاضر و با توجه به شرایط جدید، بار دیگر نقاهتگاه‌های بسیج فعالیت خود را آغاز کرده و پذیرای بیماران هستند
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: وضعیت قرمز ۱۴ استان به خاطر شیوع کرونا و ابتلای شهروندان به این بیماری شرایط نگران کننده‌ای را بر جامعه حاکم کرده است. بسیاری از بیمارستان‌ها مؤظف به پذیرش کرونایی‌ها شده‌اند و استان‌هایی مثل خراسان‌رضوی از هموطنان درخواست کرده‌اند از سفر به شهرهای‌شان خودداری کنند. با وجود تمام هشدار‌های داده شده، شهروندان بهداشت فردی، اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را نادیده گرفته و سفر‌های غیر ضروری را در برنامه‌شان قرار داده‌اند. تمام این عوامل و مهم‌تر از همه، خستگی کادر درمان بیمارستان‌ها موجب شد تا سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور اعلام کند یکبار دیگر نقاهتگاه‌های نگهداری از بیماران کرونایی خود را در استان‌های مختلف کشور بازگشایی و راه‌اندازی کرده است.

در اوایل اسفند ماه سال گذشته وقتی کرونا شهر‌های ایران را یکی پس از دیگری درنوردیده و آلودگی‌هایش را در همه نقاط کشور می‌گسترانید، سازمان بسیج برای محافظت از شهروندان و جلوگیری از شیوع این ویروس منحوس، نقاهتگاه‌هایی را در استان‌های مختلف راه‌اندازی کرد تا با نگهداری بیماران در این مراکز، اجازه ندهد، دیگر هموطنان نیز آلوده شوند.

حدود دو ماه بعد یعنی اواخر فروردین ماه و با توجه به مهار و کاهش شیوع کرونا، تعدادی از نقاهتگاه‌های بسیج به صورت معلق در آمد و محدودیت‌های اعمال شده از طرف دولت و رعایت اصول بهداشتی از طرف شهروندان موجب شد تا این نقاهتگاه‌ها جزو مراکزی باشند که با شادی و افتخار، درب‌های‌شان بسته شود. اما متأسفانه هم اکنون و به خاطر شیوع و گسترش دوباره کرونا در جامعه این نقاهتگاه‌ها یکبار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

در همین رابطه رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور با بیان اینکه با توجه به افزایش شیوع کرونا و قرمز شدن وضعیت بسیاری از استان‌های کشور از جمله خوزستان و هرمزگان اعزام نیرو‌های درمانی بسیج به استان‌های در وضعیت هشدار افزایش یافته و طی دو هفته گذشته ۵۰ نیرو به خوزستان اعزام شده، به راه‌اندازی دوباره نقاهتگاه‌های بسیج جامعه پزشکی نیز اشاره کرده و گفت: «از ابتدای دوران شیوع کرونا تاکنون بسیج جامعه پزشکی ۱۱۶ نقاهتگاه در سراسر کشور راه‌اندازی کرد که با توجه به کاهش میزان شیوع، تعدادی از آن‌ها به صورت معلق درآمدند، اما در حال حاضر و با توجه به شرایط جدید، بار دیگر نقاهتگاه‌های بسیج فعالیت خود را آغاز کرده و پذیرای بیماران هستند.»

شاهین محمد صادقی یکبار دیگر بر کمک به خانواده‌های محروم و کم بضاعت و تأمین و توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز آن‌ها در مناطق قرمز تأکید کرده و ادامه داد: «طی روز‌های گذشته و به دلیل افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا، سازمان بسیج جامعه پزشکی با کمک نهاد‌هایی از جمله سازمان مناطق نفت خیز، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) اقدام به توزیع بسته‌های بهداشتی در استان‌های درگیر کرونا، مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار کرده و سامانه ۴۰۳۰ نیز در حال حاضر در حال فعالیت است و همچنان به هموطنان خدمات ارائه می‌کند.»

انجام غربالگری‌ها و تست‌های کرونا بیش از گذشته

متأسفانه در حال حاضر وضعیت بسیاری از استان‌ها به حالت قرمز رسیده و کرونا با سرعت چشمگیری مشغول آلوده کردن شهروندان است. با اینکه بسیج جامعه پزشکی کشور با اعزام نیرو‌های درمانی به استان‌های مختلف، مسئولیت غربالگری‌ها، تب سنجی، انجام تست‌های کرونا و کار‌های دیگر را بیش از پیش بر عهده گرفته است، اما کمک مردم و همراهی مسئولان می‌تواند در از بین بردن بحران موجود و استقرار وضعیت سفید بیش از هر زمان دیگری کارساز باشد.

خراسان‌رضوی از جمله مناطقی است که شرایط خوبی ندارد و حتی مسئولان بهداشت این استان اعلام کرده‌اند هموطنان از مسافرت به شهر‌ها و بخصوص مشهد مقدس خودداری کنند. در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به افزایش آمار بیماران بستری و سرپایی مبتلا به ویروس کرونا در مشهد از تمامی هموطنان خواست تا از انجام سفر‌های غیر ضروری به مقصد این شهر خودداری کنند.

سیدمحمد حسین بحرینی گفت «در حال حاضر مشهد از نظر تعداد بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ در وضعیت قرمز قرار دارد و بهترین راهکار برای جلوگیری از افزایش تعداد بیماران رعایت بهداشت فردی، اصول فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از سفر‌های غیر ضروری است.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید - ۱۹ در مراکز زیر پوشش این دانشگاه در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته دو برابر افزایش یافته، بیان کرد: «تعداد بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نیز ۵۰ درصد رشد یافته و ادامه این روند نگران کننده است.»

فرماندار کاشمر نیز از افزایش ۱۴ برابری آمار مبتلایان بستری شده کرونا در این شهرستان از ابتدای ماه جاری به دلیل آزاد سازی‎هایی که در برخی از حوزه‎ها صورت گرفت، خبر داد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی درباره خراسان رضوی گفت: «با توجه به وضعیت قرمز شهر مشهد، در حال بررسی وضعیت خدمات در این استان هستیم و اقدامات لازم درمانی اعم از تأمین کمبود نیرو‌های درمانی، توزیع اقلام بهداشتی و ... در حال انجام است. طرح همدلی در قالب روانکاوی و ارائه خدمات مشاوره به مبتلایان کرونا و خانواده قربانیان این ویروس به صورت گسترده در شهر مشهد اجرا شد و نتایج خوبی داشت.»

محمد صادقی اقدامات این مجموعه در پایتخت را هم مد نظر قرار داده و ادامه داد: «در شهر تهران ۵ هزار تخت نقاهتگاهی داریم و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده خواهد شد. به علاوه توزیع بسته‌های بهداشتی و معیشتی، اعزام نیرو‌های درمانی و انجام خدمات پزشکی در حاشیه شهر‌ها و برای اتباع افغانستانی در حال انجام است.»

سومین مدافع سلامت کردستان به شهادت رسید

همزمان با هشدار‌های مختلف از سوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص لزوم رعایت مسائل بهداشتی، ولی هنوز افراد زیادی بی‌توجه به این وضعیت همچنان بدون استفاده از ماسک و رعایت فاصله مناسب در معابر عمومی حضور پیدا می‌کنند. کاری که باعث شده وزارت بهداشت، برای دومین ماه متوالی، کردستان را در ردیف استان‌های با وضعیت قرمز اعلام کند. استانی که سومین شهید مدافع سلامتش، در راه خدمت به شهروندان جانش را از دست داد.

آخرین آمار‌های اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نشان می‌دهد که هم اکنون در تمامی مراکز بیمارستانی در سراسر استان بیماران مبتلا به کرونا بستری شده‌اند و به همین دلیل حدود ۷۰ درصد از کل تخت‌های بیمارستانی این استان از سوی بیماران مبتلا به کرونا اشغال شده است. اما غم انگیزترین بخش کار جایی است که بدانیم اواخر هفته گذشته سومین شهید مدافع سلامت کردستان نیز نامش را در میان جهادگران این راه ثبت و جانش را در راه خدمت به مردم فدا کرد.

شهید محمد خورند سومین شهید مدافع سلامت در استان کردستان بعد از سال‌ها فعالیت در بیمارستان بوعلی مریوان، بعد از شهیدان محمدیاراحمدی و خلیل احمدی، جان خود را در راه مقابله با ویروس کرونا از دست داد. تلاش بی‌وقفه کادر درمان در حالی رقم می‌خورد که رشد بی‌رویه و شیوع گسترده ویروس کرونا در کردستان از یک سو و انفعال و بی‌تفاوتی ستاد استانی مقابله با این ویروس موجی از نگرانی را ایجاد کرده و به‌رغم واگذاری اختیارات بیشتر به مسئولان استان، فعلاً خبری از ایجاد هرگونه محدودیتی در میان نیست و مردم هم بی‌تفاوت به اتفاقاتی که در پیرامونشان رقم می‌خورد، با نادیده گرفتن رعایت فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک، آتش بیار این معرکه شده‌اند. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تنها در سه بیمارستان شهرستان سنندج ۲۹۹ بیمار مبتلا به ویروس کرونا بستری هستند و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز ضمن هشدار به برگزار کنندگان هرگونه مراسم عزا و عروسی، اعلام کرده با افراد متخلف در این راستا برخورد می‌شود.

استاندار کرمانی‌ها هم کرونا گرفت

اواخر هفته گذشته بود که وزارت بهداشت اعلام کرد با توجه به موج شیوع ویروس کرونا در استان کرمان اختیارات اجرای محدودیت‌ها را به استاندار واگذار کرده است. نکته حایز اهمیت این بود که شخص استاندار هم به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه به سر می‌برد و این در حالی است که عکس‌های منتشر شده از جلسات اداری در کرمان بیانگر استفاده نکردن مدیران از ماسک است.

چند هفته‌ای بود که هیچ آماری از کرمان درز نمی‌کرد و هر چه بود اخبار نگران‌کننده تعداد مراجعه کنندگان و مبتلایان به کرونا به مراکز درمانی این استان بود. حالا کرمان جزو ۱۳ استان دارای وضعیت قرمز در زمینه کرونا قرار دارد و در کنار بی‌توجهی مسئولانش، مردم هم رعایت نکات بهداشتی را جدی نمی‌گیرند. در جنوب کرمان وضعیت از شمال استان بحرانی‌تر است به طوری که آی سی یو شماره ۲ کرونا نیز در بیمارستان جیرفت راه‌اندازی و تخت‌های بیمارستانی در کهنوج نیز تکمیل شده است. مراکز درمانی استان کرمان مملو از بیمارانی شده که از استان‌های همجوار و درگیر با کرونا آمده‌اند و هیچ محدودیتی در این خصوص برای آن‌ها اعمال نمی‌شود. بستری شدن بیماران کرونایی از استان‌های همجوار در بیمارستان‌های افضلی‌پور و پیامبر اعظم (ص) در حالی انجام شده که همراهان این بیماران که احتمال ناقل بودن آن‌ها زیاد است نیز در کرمان حضور و بنا به عادت اکثر این افراد در بوستان‌های شهر کمپ‌های موقت برپا می‌کنند. محمد رشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ۷۰ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند، می‌گوید: «اگر مردم اجرای پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند اوضاع طی روز‌های آینده وخیم می‌شود.»

شهرستان‌های مازندران در وضعیت قرمز

مازندران که از اوایل اردیبهشت ماه توانسته بود شرایط خودش را بهبود بخشیده و وضعیت خوبی را تجربه کند، دوباره شهرهایش را یکی‌یکی قرمز می‌بیند و همین امر موجب شده تا اعمال محدودیت‌ها در دستور کار قرار گرفته و با واحد‌های صنفی متخلف برخورد شود.

بنا‌به اعلام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران به خاطر افزایش مبتلایان به کرونا، وضعیت دو شهرستان قرمز و چهار شهرستان نیز نارنجی شده است. بر همین اساس قرار است مراقبت‌های بهداشتی در تمامی شهرستان‌ها تشدید و با واحد‌های صنفی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند برخورد شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان مازندران با بیان اینکه با توجه به افزایش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان‌های کشور آمار بیماران مراجعه کننده به بخش‌های سرپایی و بستری مازندران نیز به صورت معناداری افزایش پیدا کرده است، می‌گوید: «هم اکنون تعدادی از شهر‌های استان وضعیت نامناسبی دارند. دو شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند و در شهر‌های دیگر نیز تعداد بیماران در حال افزایش است.» حامد روحانی‌زاده با تأکید بر رعایت نکات بهداشتی و عدم حضور افراد در اجتماعات بدون ماسک و محافظت‌های فردی، ادامه می‌دهد: «در تمامی شهرستان‌ها تشدید مراقبت‌های بهداشتی از سوی مراقبان و مسئولان بهداشت انجام خواهد شد و با متخلفان برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.»

آرش نجیمی
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

سیر صعودی ابتلای اصفهانی‌ها به کرونا

استان اصفهان در وضعیت هشدار قرار دارد و با این روند ممکن است در روز‌های آتی به وضعیت قرمز برسیم. زیرا ابتلا به کرونا در این استان، شیب تندی مسیر صعودی را در پیش گرفته است.

بیشترین مبتلایان به کرونا در رنج سنی جوان و میانسال هستند و در این شرایط بازگشت به وضعیت قرنطینه منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست. هم اکنون تعداد کل موارد ابتلا به بیماری کرونا در استان اصفهان به غیر از شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به ۵۶۸ نفر رسیده و در شبانه‌روز گذشته نیز ۸۵ نفر با علایم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

هم اکنون ۱۰۶ نفر با علایم حاد کرونا در اصفهان بستری هستند و در بخش مراقبت‌های ویژه و ای‌سی‌یو‌های مراکز درمانی، خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

با توجه به وضعیت حاد کرونا در شهر‌های شاهین شهر، فریدن، فریدونشهر، کاشان و آران و بیدگل، چنانچه دستورالعمل‌های بهداشتی با جدیت دنبال نشود شاهد افزایش شهر‌های نارنجی و قرمز در استان اصفهان خواهیم بود. اختیار تام در نحوه مقابله با کرونا به استان اصفهان داده شده است تا ستاد استانی مقابله با کرونا بهترین شیوه مدیریت مقابله با کرونا را اتخاذ کند.

سعید کشمیری
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کرونایی‌های بوشهر نیازمند دستگاه تنفس

طی چند هفته اخیر بیماری کرونا در استان بوشهر اوج گرفته است و متأسفانه شاهد افزایش تعداد بیماران کرونایی نیازمند بستری در بیمارستان و تعداد فوت‌شدگان هستیم.

با ادامه این روند ظرفیت بیمارستان‌ها پر می‌شود، این در حالیست که تعدادی از این بیماران برای تنفس نیازمند دستگاه هستند. امروز می‌توانیم به جرئت بگوییم که جدی گرفته نشدن بیماری کرونا از سوی مردم زنگ خطری جدی است. زیرا در بین فوت‌شدگان بیمارانی هستند که جوان بوده و هیچ بیماری زمینه‌ای هم نداشتند. از امروز هم محدودیت‌های جدیدی در سطح استان بوشهر اعمال می‌شود که بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، شهرستان‌های بوشهر، گناوه و کنگان در دامنه محدودیت‌ها و جزو شهرستان‌های وضعیت قرمز استان قرار می‌گیرند و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند. مدارس شبانه‌روزی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسرا‌ها و همچنین استخر‌های سرپوشیده، سینما، سالن‌های تئاتر و مراکز مشابه تعطیل هستند. زدن ماسک در تمام ادارات و بانک‌های استان و شهرستان‌ها از امروز شنبه ۱۴تیرماه اجباری است و رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی الزامی. همچنین مصوبه دورکاری برای کارکنان دارای بیماری زمینه‌ای، جانبازان شیمیایی، بانوان باردار در استان به قوت خود باقی است.

محمد کریمیان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام

۸۰ درصد جمعیت ایلام در منطقه قرمز کرونا

به دلیل بالا رفتن آمار کرونا، ۸۰ درصد جمعیت استان ایلام در منطقه قرمز قرار گرفتند.

با توجه به افزایش نگران کننده آمار مبتلایان به کرونا و بستری‌های ناشی از آن، پس از شهرستان‌های ایلام، مناطقی همچون ایوان، آبدانان، دهلران و دره شهر و شهرستان چرداول نیز در وضعیت قرمز قرار گرفته و مابقی شهرستان‌ها نیز در منطقه زرد قرار دارند. پرهیز از حضور در تجمعات، شستشوی مرتب و مکرر دست و استفاده حداکثری از ماسک سه توصیه کلیدی به همه مردم استان بخصوص گروه‌های آسیب‌پذیر است.

تعداد افراد بی‌علامت که ناقل بیماری هستند، افزایش یافته لذا باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداکثر دقت و هوشیاری را داشته باشیم. همه شهروندان در رابطه با سلامت اطرافیان خود مسئول هستند. بنابراین با عدم رعایت اقدامات پیشگیرانه؛ سلامت عزیزان و اطرافیان خود را به خطر می‌اندازند. بیماری کرونا هیچ‌گونه درمانی ندارد و تنها راه این است از شیوع آن در سطح استان جلوگیری شود. مردم فهیم استان با رعایت تمام اصول پیشگیرانه؛ نه تنها مجموعه دانشگاه علوم پزشکی را یاری می‌کنند بلکه سلامت خود و عزیزان‌شان را تضمین خواهند نمود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار