کد خبر: 1008766
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
در گفت‌وگوی «جوان» با دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت مطرح شد
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی «روایت فتح» آذر ماه سال جاری و در بخش‌های مختلف صحنه‌ای، خیابانی و محیطی، کودک و نوجوان، دانشجویی، نمایشنامه‌نویسی و سمینارپژوهشی برگزار خواهد شد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: دبیر این جشنواره و مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از چهره‌های جوان و متخصص این حوزه پس از فراغت از مسئولیت انجمن هنر‌های نمایشی ایران اکنون عهده‌دار برگزاری این جشنواره مهم و استراتژیک است؛ جشنواره‌ای باسابقه که محل بروز و ظهور استعداد‌ها و کشف نیرو‌های برجسته‌ای است که تا سال‌ها در عرصه بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون خوش درخشیدند و فعالان این عرصه حتی تا بالاترین مراتب مدیریتی تئاتر کشور حضور داشتند. «جوان» در گفتگو با حمید نیلی به تئاتر مقاومت پرداخته است.

جریان تئاتر مقاومت را در فضای فرهنگ و هنر کشور چگونه ارزیابی می‌کنید و دلیل افول این ژانر باسابقه را چه می‌دانید؟

تئاتر مقاومت یک جریان مهم و جریان‌ساز در عرصه هنر‌های نمایشی کشور است؛ جریانی است که در بطن خود شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده و حالا به مثابه یک درخت تنومند ۴۰ ساله به عنوان میراث ماندگار پیشینیان به دست ما رسیده است. این جریان از تفکر ناب و رحمانی انقلاب اسلامی منبعث شده است و امروزه در تمام عرصه‌های هنر‌های نمایشی ایران ثمرات و جلوات این درخت تنومند را مشاهده و لمس می‌کنیم. بسیار طبیعی است که این جریان نیز مثل همه شئون و ساحت‌های مختلف فرهنگ و هنر کشور دچار شدت و ضعف‌هایی بوده و کماکان نیز است ولی با شما هم‌نظر نیستم که در دوران افول به سر می‌بریم چراکه استقبال هنرمندان از این ژانر بسیار خوب بوده و طبق آمار‌هایی که به من رسیده است در سراسر کشور هنرمندان و فعالان این حوزه با عشق و علاقه کارشان را انجام می‌دهند و آثار خوبی را در این حوزه تولید می‌کنند.

دلیل شما برای این استقبال چیست؟ بر اساس کدام مستندات این نظریه را ارائه می‌دهید؟

ما در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و پیش از ارسال فراخوان جشنواره تئاتر مقاومت، به صورت یک فراخوان مجزا و جداگانه از طریق شعبات استانی به گروه‌های نمایشی اطلاع دادیم که جایزه‌ای با نام جایزه بزرگ «سرو» را برای تقدیر از آثار برگزیده این حوزه در نظر گرفته‌ایم. باعث تعجب بود که بیش از ۲۷۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جایزه رسید و آثاری هم بود که به علت اتمام وقت نتوانستیم پذیرای آنان باشیم. ۲۷۰ اثر یعنی به طور میانگین حدود ۹ نمایش در طول فقط یک سال برای یک استان که رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای است. پس همانطور که عرض کردم جریان تئاتر مقاومت یک جریان پویا و زنده است و حیات دارد.

حواشی‌ای که شیوع کرونا ایجاد کرده چقدر بر روند اجرای جشنواره مقاومت تاثیرگذار بوده است؟

جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت یک جشنواره با سابقه دیرینه است. امسال نیز با مدد الهی قصد داریم با وجود مشکلات موجود و در شرایط حاد کشور با رعایت تمامی اصول ایمنی و طبق مصوبات مجازی رسمی کشور در این حوزه، جشنواره‌ای متفاوت را برگزار کنیم.

تفاوت برگزاری جشنواره در فرم و اجراست یا محتوای آن نیز درگیر شرایط جدیدی شده است؟

تفاوت جشنواره در شیوه برگزاری، نوع برخورد و تعامل گسترده با هنرمندان این حوزه طبق سیاست‌های ابلاغی و بر اساس ضوابط و مضامین مندرج در فراخوان جشنواره تعریف می‌شود. این جشنواره مطمئناً کیفیت را فدای کمیت نخواهد کرد و در خصوص ارائه آثار، نمایش‌هایی به تئاتر کشور ارائه خواهد شد که جریان‌ساز باشند.

این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت در چه بخش‌هایی اجرا می‌شود؟

در این جشنواره بخش‌های متفاوتی داریم؛ بخش‌هایی مثل صحنه‌ای، خیابانی و محیطی، دانشجویی، کودک و نوجوان، نمایشنامه‌نویسی و سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت. طیف‌های مختلفی مثل هنرمندان، پژوهشگران، نویسندگان، کارگردانان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و اصحاب رسانه در این جشنواره دخیل هستند و هر یک به نوعی در بخش‌های تخصصی خود در این جشنواره تعریف می‌شوند.

دوره هفدهم جشنواره تئاتر مقاومت چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره امسال تئاتر مقاومت رویکرد جشنواره به کادرسازی نیرو‌های جدید‌الورود به این حوزه است که با جدیت در حال رصد هستیم تا دوباره با تربیت نسل جوان و متعهد دیگری، خون جدیدی در رگ‌های تئاتر مقاومت کشور جاری کنیم.

طیف‌های مختلف تئاتر کشور هم در برگزاری این جشنواره همکاری دارند؟

متولی اصلی این جشنواره انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح می‌باشد، اما به دلیل اینکه نوع نگاه ما به این جشنواره فراتر از ارائه بیلان کاری و آماری محسوب می‌شود و در واقع همانند زمان دفاع مقدس و جنگ تحمیلی دوباره نیازمند وحدت رویه و مشارکت بالای عمومی هستیم، جلسات متعددی را با نهاد‌ها و مراکز فرهنگی ذی‌ربط داشته‌ایم تا با تشریک مساعی حرکت جهادی را آغاز کنیم که بر پایه این حرکت جهادی و تلاش سایر ارگان‌ها، مطالبه رسمی مفهوم تئاتر مقاومت را در حوزه هنر‌های نمایشی کشور داشته باشیم.

حوزه هنری، سازمان بسیج هنرمندان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مرکز هنر‌های نمایشی، سازمان بسیج دانشجویی کشور و ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله این مراکز بوده‌اند، اما آنچه ضروری است در اینجا بگویم نوع نگاه مراکز به تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است که باید به آن دقیقاً مثل یک ژانر ملی و میراث معنوی نگریسته شود. اگر غیر از این باشد مسلماً نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد و دچار تکرار مکررات بی‌حاصل خواهیم شد.

در خصوص جایزه بزرگ حاج قاسم سلیمانی هم توضیحاتی ارائه بفرمایید.

این جایزه به منظور پاسداشت نام و یاد سردار همیشه مقتدر ایران اسلامی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در جشنواره امسال گنجانده شد تا اثر برگزیده این جشنواره با موضوع مقاومت، مزین به این جایزه شود.

در نظر داریم این جایزه در تمامی ادوار بعدی این جشنواره نهادینه شود تا ارتباط ناگسستنی هنرمندان متعهد و سرداران سرافراز جبهه مقاومت در عرصه فرهنگ و هنر متعالی و ارزشی نیز به منصه ظهور برسد.

این جایزه ادای دین کوچکی از سوی هنرمندان و جامعه شریف تئاتر کشور به ساحت مقدس این سردار آسمانی و محبوب به شمار می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار