کد خبر: 1008444
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
بمباران شیمیایی اشنویه
یازدهم مرداد ۱۳۶۷ در حالی که جنگ تحمیلی عملاً در صحنه نبرد به اتمام رسیده بود، بعثی‌ها در یک اقدام جنون‌آمیز و بدون توجیه خاص، به شهر مرزی اشنویه در شمال‌غرب کشورمان حمله کردند. حمله به شهر اشنویه یکی دیگر از موارد حمله دشمن بعثی به یک شهر غیرنظامی بود. فاجعه شهر اشنویه در تاریخ جنگ از ابهامات خاصی برخوردار است چراکه حمله به یک شهر غیرنظامی در حالی که جنگ هم در روی کاغذ و هم در میادین نبرد رسماً به پایان رسیده بود، نکته‌ای عجیب و قابل تأمل است. اما شاید عجیب‌تر از آن، فراموشی فاجعه اشنویه باشد که گویی در سطر‌های تاریخ معاصر کشورمان به کلی به فراموشی سپرده شده است.
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: ساعت ۲:۴۵ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه مورخه ۱۱ مرداد ۱۳۶۷ زمانی که مردم شهر در خواب بودند چندین محل مسکونی و اطراف آن در سمت غرب و جنوب‌غرب شهر اشنویه در منطقه کچل‌آباد، برده‌زرد و مام‌تمر مورد حمله هواپیما‌های گاگارین عراقی قرار گرفت. در آن موقع از روز کسی نمی‌دانست ماهیت این بمب‌ها چیست، اما روز بعد حقایق وحشتناکی به روی مردم اشنویه گشوده شد.

طبق شواهد و روایت افراد محلی، پس از این حمله ناجوانمردانه باد شدید و کم‌سابقه‌ای در این منطقه وزید و بخش زیادی از مواد‌شیمیایی معلق در هوا را به خارج از شهر منتقل کرد. از طرف دیگر، چون انفجار در ساعات استراحت مردم صورت گرفته بود، بسیاری از اهالی دیگر نقاط اشنویه از موضوع باخبر نشدند و وحشت نکردن عموم مردم نیز به کنترل اوضاع کمک کرد. پس از وزش باد نیز بارش باران که در فصل تابستان در منطقه اشنویه نادر بود، باعث شد تا آثار بر جا مانده از مواد‌شیمیایی و گاز خردل از چهره شهر شسته شود. صبح که مردم از خواب بیدار شدند و خبر حمله شیمیایی به شهرشان را از رسانه‌ها شنیدند، بسیاری از آن‌ها متعجب شدند. بمباران اشنویه از معدود بمباران شیمیایی دشمن بود که شهیدی دربر نداشت، اما هیئت اعزامی سازمان ملل در گزارشی تعداد مجروحان این حمله را صد‌ها نفر اعلام کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار