کد خبر: 1008213
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳
گزارش «جوان» به مناسبت سالگرد فاجعه هفتم تیر
حالا چند سال از تاسیس مجموعه سرچشمه گذشته و نزدیک یک سال پیش با تغییر مأموریت‌های خود، تمرکزش را روی چیزی گذاشته که مسئولانش آن را پاتوق بچه‌های انقلاب اسلامی می‌خوانند
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اگرچه سال‌هاست منطقه خیابان ملت و چهارراه بهارستان با بورس لوازم یدکی خودرو شناخته می‌شود ولی این منطقه میزبان روز‌های مهم و حساسی از مقطع ابتدای انقلاب اسلامی است؛ روز‌هایی که شهید بهشتی و دیگر اعضای حزب جمهوری اسلامی به ساختمان حزب می‌آمدند و تصمیماتی می‌گرفتند که در آینده انقلاب نوپای نهضت اسلامی سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده بود و شاید همین اندیشه‌های مترقی و پیشرو بود که دشمنان انقلاب را معطوف به حزب جمهوری و شهید بهشتی کرد تا با حذف آن‌ها بتوانند ضربه جدی‌ای به پیکره انقلاب وارد کنند، ثمره این توطئه هفتم تیر سال ۶۰ را به یکی از تلخ‌ترین روز‌های تاریخ انقلاب اسلامی بدل کرد؛ روزی که شهید بهشتی و ۷۲ تن از اعضای اصلی حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار بمب در محل دفتر جلسات جان به جان آفرین تسلیم کردند و ملت انقلابی ایران داغدار یار بهشتی خود شد.

از همان سال‌ها، اما محل این انفجار دست نخورده و مخروبه باقی ماند و هرچند آیت‌الله خامنه‌ای در همان مقطع بار‌ها خواستار احیای این مجموعه و تاسیس یادمان شهدای هفتم تیر شده بودند، اما این اتفاق تا سال‌ها به تأخیر افتاد تا سال ۸۸ که با همت مرحوم احمد قدیریان و محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران یادمان و مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در محل انفجار روز هفتم تیر تأسیس شد.

مجموعه شهدای انقلاب اسلامی که به مجموعه سرچشمه معروف شد در سال‌های ابتدایی و به خصوص در دوران مدیریت حجت‌الاسلام زائری تلاش کرد تا به یک مجموعه خانوادگی بدل شود؛ از راه‌اندازی فروشگاه و کافه و رستوران گرفته تا فعال شدن مسجد مجموعه و...، اما این اتفاق هیچ گاه به یک جریان مستمر و جدی تبدیل نشد، چراکه به هرحال موقعیت مکانی این مجموعه در بافت صنعتی و بازار تهران به حساب می‌آید و کمتر می‌توان توقع داشت که خانواده‌ها برای گذران اوقات فراغت به چنین منطقه شلوغی از تهران سر بزنند.

حالا، اما چند سال از تاسیس مجموعه سرچشمه گذشته و نزدیک یک سال پیش با تغییر مأموریت‌های خود، تمرکزش را روی چیزی گذاشته که مسئولانش آن را پاتوق بچه‌های انقلاب اسلامی می‌خوانند.

مرتضی باغبان‌ها معاون فرهنگی مجموعه «سرچشمه» در همین باره به «جوان» می‌گوید: در این ۱۴ ماه تلاش کرده‌ایم شرایط مجموعه را برای میزبانی شایسته از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مهیا و سعی کرده‌ایم در‌های مجموعه را به روی تمام سلایق و تفکراتی که خود را دلبسته انقلاب اسلامی می‌دانند، بگشاییم و برایمان فرقی بین تفکرات مختلف و جناح‌های مختلف سیاسی و فرهنگی نبوده است. تصور کنید مجموعه سرچشمه در این مدت میزبان طیف‌های متنوعی از تفکرات بوده است که شاید به این شکل هیچ‌گاه به یک مجموعه اعتماد نداشته‌اند. از آقای رائفی‌پور و دوستانشان تا آقای حناچی شهردار فعلی تهران و از نمایندگان محترم مجلس تا حضرت آیت‌الله جاودان و حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری، همگی در این مدت مجموعه سرچشمه را به عنوان بستر فعالیت‌های خود برگزیده‌اند و ما افتخار میزبانی از تمام عزیزان را داشته‌ایم.

محفلی برای جبهه فرهنگی انقلاب

باغبان‌ها درباره ظرفیت‌های مجموعه سرچشمه ادامه داد: همه ما تصویری قابل احترام و تاثیرگذار از حسینیه ارشاد در سال‌های انقلاب اسلامی داریم؛ جایی که میزبان مؤمنین و انقلابی‌ها بود و محملی بود برای گفتگو‌های جدی پیرامون انقلاب و آرمان‌هایش. حالا با گذشت سال‌ها از آن دوران و تغییرات بسیار زیادی که به لحاظ سیاسی و اجتماعی و فناوری روز کرده‌ایم، گویی جای خالی نقطه اتکایی مثل حسینیه ارشاد بیش از همیشه به چشم می‌آید؛ جایی که منشأ خروش و پویایی جبهه‌های مختلف زیر چتر انقلاب اسلامی باشد، به خصوص اینکه ما نقطه عطف جدی‌ای مانند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را هم پیش رو داریم که مأموریت‌های همه ما را دوچندان می‌کند. با این نگاه هدف اصلی ما این است که بتوانیم در حسینیه ارشاد گام دوم انقلاب اسلامی باشیم و در این رهگذر تلاش کرده‌ایم ظرفیت‌های جدی‌ای را به مجموعه اضافه کنیم که میزبان شایسته‌ای برای فعالیت‌های مختلف باشیم، البته آنچه این روز‌ها در مجموعه سرچشمه دیده می‌شود علاوه بر ظرفیت‌های فرهنگی، اضافه شدن ظرفیت‌های فیزیکی است که باعث شده اقبال و مراجعه به این مجموعه افزایش یابد؛ از حسینیه بزرگ فاطمیه که پذیرای هیئات بزرگ مذهبی تهران با حضور ذاکران اهل بیت مانند حاج میثم مطیعی و محمدحسین پویانفر گرفته تا مجموعه نمایشگاهی آثار استاد حسن روح‌الامین و کتابخانه ۶۰ هزار جلدی مجموعه و قرائتخانه‌های حاشیه‌ای آن و اتفاقات دیگری مانند موزه شهدای هفتم تیر و بهسازی مقتل شهدا و مسجد مجموعه که پذیرای جلسات تفسیر قرآن حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری و جلسات قرائت قرآن استاد سعیدیان بوده است.

تنوع فعالیت‌ها در «سرچشمه»

باغبان‌ها درباره تنوع فعالیت‌های مجموعه سرچشمه نیز به خبرنگار ما گفت: تنوع عجیبی در فعالیت‌های مجموعه وجود دارد. از برنامه تلویزیونی ماه من که سحر‌های ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه ۳ سیما رفت و لوکیشن آن در مجموعه سرچشمه بود تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی که تقریباً تمام گفتگو‌ها و گعده‌های خود را پیش از آغاز رسمی مجلس جدید در این مجموعه مقرر داشتند و از طرفی هم حضور پررنگ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از سازمان هنری رسانه‌ای اوج و سراج تا بنیاد خاتم‌الاوصیا و... همین چند روز پیش ما پذیرای تعداد بسیار زیادی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب بودیم و فکر می‌کنم کمتر کسی از اعضای فعال جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی باشد که در یک سال اخیر به بهانه‌های مختلف در مجموعه سرچشمه حضور نیافته باشد.

باغبان‌ها درباره نحوه همکاری با این مجموعه هم می‌گوید: تلاش ما این بوده که با حداقل هزینه‌های ممکن میزبان بچه‌های انقلابی باشیم و سعی کرده‌ایم حداکثر همکاری را برای حضور طیف‌های مختلف نسل جوان در این مجموعه صورت دهیم.

حالا و در آستانه سالروز شهادت شهدای انقلاب اسلامی در مجموعه سرچشمه، این مجموعه قدم‌های تازه‌ای را برای میزبانی جدی‌تر از تفکرات و فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زیر چتر انقلاب اسلامی برمی‌دارد؛ چیزی که مسئولان این مجموعه آن را تلاش برای تبدیل به حسینیه ارشاد نوین انقلاب اسلامی می‌خوانند و طبعاً اگر چنین اتفاقی بیفتد، تأثیرات گسترده‌ای از آن را در نهضت انقلاب شاهد خواهیم بود؛ اتفاقی که هر چند مسیر بلند و دوری دارد، ولی با همت جوانان مؤمن انقلابی میسر است و اخباری که این روز‌ها برای این مسیر از مجموعه سرچشمه به گوش می‌رسد، نشان از عزم و تصمیم جدی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار