کد خبر: 1007669
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حکمی محمدمهدی دادمان را به ریاست حوزه هنری منصوب کرد. با انتخاب دادمان به این سمت، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بعد از بیش از یک دهه دچار تحول در سطح ریاست شد؛ تحولی که می‌تواند نشانه ورود این نهاد فرهنگی قدرتمند به دوره جدیدی از حیات باشد.
محمدصادق عابدینی
سرويس فرهنگ و  هنر جوان آنلاين: هشتم اردیبهشت ۱۳۸۹، محسن مومنی‌شریف نویسنده و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه، با حکم حجت‌الاسلام خاموشی رئیس وقت سازمان تبلیغات اسلامی به ریاست حوزه هنری رسید. مومنی‌شریف تا پیش از انتصاب به این سمت چند رمان و خاطره‌نگاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس منتشر کرده و توانسته بود جوایز مهمی، چون «جایزه کتاب سال دفاع مقدس» و «جایزه جشنواره شهید غنی‌پور» را به دست آورد. اکنون بیش از یک دهه بعد از آن انتصاب، مومنی‌شریف جای خود را به جوانی می‌دهد که مانند وی دارای تحصیلات حوزوی است.

اذن رهبری برای سپردن حوزه به یک جوان

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در حکم انتصاب دادمان به سمت ریاست حوزه هنری، تأکید کرده است: «در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی، با اذن رهبری معظم انقلاب، جنابعالی را که بحمدالله از نخبگی، فرهیختگی و توانمندی مدیریتی لازم در عرصه فرهنگ و هنر برخوردار هستید، به ریاست آن نهاد ارجمند منصوب می‌نمایم. امیدوارم با ارتقا و تعالی سازماندهی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها در مسیر بالندگی بیش از پیش هنر متعهد و موفق باشید.» اشاره به اذن مقام معظم رهبری برای تغییر در سطح ریاست حوزه هنری و انتصاب یک مدیر جوان برای این سمت نشان‌دهنده اهمیت رخدادی است که در سطح یکی از مهم‌ترین نهاد‌های فرهنگی و هنری کشور روی داده است.

«دادمان» رئیس جدید حوزه

محمدمهدی دادمان که از روز گذشته به ریاست حوزه هنری منصوب شد، حدود یک سال پیش از سوی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به سمت قائم مقام رئیس این سازمان برگزیده شده بود. وی فرزند شهید دکتر رحمان دادمان است که در دولت ششم وزیر راه بود و حین مأموریت به دلیل سانحه هوایی به شهادت رسید. محمدمهدی دادمان متولد ۱۳۶۷ است و فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف بوده و اکنون مشغول تحصیلات حوزوی است. در سوابق کاری وی، عضو هیئت مدیره و معاون محتوایی مؤسسه سفیرفیلم، عضو هیئت مدیره مؤسسه هنر و رسانه آینه، عضو هیئت امنای پژوهشکده شهید رضایی، عضو هیئت مدیره و قائم مقام حوزه علمیه و عملیه نهضت، عضو هیئت مؤسس و مربی مرکز نوآوری فرهنگی امید، عضو شورای راهبردی جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانشجویی، قائم مقام حوزه دانشجویی شریف، عضو شورای طراحی و مدیر دوره معرفتی تشکیلاتی اسلام ناب، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی ذکر شده است.

حوزه هنری یک نهاد قدرتمند فرهنگی- هنری

حوزه هنری محصول و متولد تغییرات فرهنگی- هنری بعد از انقلاب اسلامی است که در ماه‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط جمعی از هنرمندان و فرهیختگان از جمله مرحومه طاهره صفارزاده و مرحوم امیرحسین فردی، زنده‌یاد قیصر امین‌پور و فرج‌الله سلحشور پایه‌گذاری شد؛ تشکیلات خودجوشی که بعد از مدتی زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی شد. حوزه هنری پیش از دادمان ریاست مدیرانی، چون محسن مومنی‌شریف، حسن بنیانیان و حجت‌الاسلام محمدعلی زم را بر خود دیده است و هر دوره را می‌توان با شاخصه‌هایی از دیگر دوره‌ها جدا دانست. گستره وسیع فعالیت‌های حوزه هنری که از ادبیات و نشر گرفته تا هنر‌های تجسمی، تئاتر، سینما و در چند سال اخیر تولیدات تلویزیونی را در برگرفته، این نهاد را به عنوان نقش‌آفرین قدرتمند فرهنگی تبدیل کرده است.

حوزه هنری؛ بزرگ‌ترین سینمادار ایران

حوزه هنری بزرگ‌ترین سینمادار در کل کشور است، علاوه بر تعداد زیادی از سالن‌های سینمای قدیمی که بعد از انقلاب مصادره شده و در اختیار این نهاد قرار گرفته است، حوزه هنری سیاست ساخت سینما‌های مجهز در شهر‌های کوچک را از چند سال پیش آغاز کرده و در افق ترسیمی برای سال ۱۴۰۰ قرار است بیش از ۷۸ سالن جدید سینما را در سراسر کشور راه‌اندازی کند. داشتن مجموعه بزرگ از پردیس‌های سینمایی در تهران و شهرستان‌ها، باعث شده تا حوزه نقش تأثیرگذاری در سیاست‌های اکران داشته باشد. در اوایل دهه ۹۰، اکران چند فیلم سینمایی مسئله‌دار از سوی حوزه هنری تحریم شد و همین مسئله جنجال‌های زیادی را در پی داشت. اکنون حوزه هنری از طریق موسسه «بهمن سبز» در حال ساخت سالن‌های جدید و تجهیز سینما‌های قدیمی خود است.

حوزه هنری و بازار نشر

انتشارات «سوره مهر»، بازوی انتشاراتی حوزه هنری است. این موسسه انتشاراتی با هدف‌گذاری «تبدیل شدن به ناشر اول و برند ذائقه‌ساز و برتر صنعت نشر کشور و منطقه در حوزه اندیشه و هنر انقلاب اسلامی»، موفق شده تا به حال در چند دوره عنوان ناشر برتر کشور را به دست آورد. یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های سوره مهر، توجه به ادبیات دفاع مقدس است. کتاب‌هایی مانند «دا»، «نورالدین پسر ایران»، «لشکر خوبان»، «پایی که جاماند»، «همپای صاعقه» از جمله آثار مطرحی است که از سوی این انتشارات منتشر شده است.

فعالیت‌های تلویزیونی و انیمیشنی حوزه هنری

حوزه هنری مدت‌ها تولیدکننده مجموعه «شکرستان» بود؛ مجموعه انیمیشن ایرانی که با استقبال خوب خانواده‌ها روبه‌رو شد. بخش تولیدات تلویزیونی حوزه هنری که متأخر‌ترین بخش ایجاد شده در حوزه هنری و البته جزو موارد حاشیه‌ساز برای حوزه بوده است، تلاش کرده با جذب مدیران برکنار شده تلویزیون در سطوح میانی، به عنوان یک پیمانکار تولید برنامه‌های تلویزیونی با صداوسیما وارد همکاری شود. شاید یکی از مهم‌ترین تولیدات در این زمینه برنامه «شوکران» شبکه ۴ سیما بود.

دادمان جوان، اکنون باید در سمت ریاست بر حوزه هنری، علاوه بر پیمودن موفقیت رؤسای گذشته، به رفع ایرادات به خصوص در حوزه فعالیت‌های سینمایی و تولیدات تلویزیونی اقدام کند. حوزه هنری انتظار می‌رود در دوره جدید در زمینه سینما و تئاتر دستخوش تحول شود؛ دو عرصه‌ای که زمانی در کنار شعر و ادبیات داستانی نقطه قوت بودند و بیش از یک دهه است که در رکود به سر می‌برند.

اکبر نبوی فعال فرهنگی اصولگرا دیروز درباره این انتصاب نوشت: محمدمهدی دادمان به عنوان رئیس حوزه هنری انتخاب شده است. نگاهی به سوابق این جوان انقلابی و تحصیلکرده، انسان را نسبت به تاثیر حضور او در حیات و بقای حوزه، در بیم و امید قرار می‌دهد. امیدوارم بتواند همراه با جبران عقب‌ماندگی‌های رنج‌بار حوزه، به تعالی آن مدد برساند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناصری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
1
کدام سوابق؟؟؟؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
1
واقعا کدام سوابق و کدام تجارب؟؟؟!!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار