کد خبر: 1007534
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
محمدحسین قاسمی
محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده سینما پیشنهاد کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که برای بازگشایی سینما‌ها درنظرگرفته شده است، تعداد سرگروه‌های سینمایی کاهش یابد، فیلم‌های روی پرده به به ۳-۴ فیلم محدود شود تا سالن‌های بیشتری در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده سینما، درباره بازگشایی سالن‌های سینما پس از ۴ ماه تعطیلی بواسطه شیوع ویروس کرونا به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: کرونا پدیده نامبارکی بود که تقریباً در سراسر جهان فراگیر شد و سینما را با وضعیتی مواجه کرد که قبلاً تجربه نشده بود؛ به عنوان مثال در حالی که بزرگترین سالن‌دار دنیا (کمپانی AMC) به دلیل شیوع کووید-۱۹ اعلام ورشکستگی می‌کند، سامانه‌های VOD خیلی قوی‌تر از قبل عمل می‌کنند و استقبال از آن‌ها بالا می‌رود. این سامانه‌ها حتی آثار قابل‌توجهی را که قبلاً تولید کرده بودند، به صورت آنلاین اکران کردند یا آثاری را خریداری کردند که قبلاً به سفارش خودشان برای این پلتفرم‌ها تهیه نشده بود، اما این اقدام را در راستای پاسخگویی به شرایط و نیاز مخاطب انجام دادند.

وی ادامه داد: در ایران هم این موضوع با قوت کمتری تحت عنوان «اکران آنلاین» رخ داد. یعنی از یک بستر و ظرفیت دیگری برای اکران فیلم‌ها استفاده شد، اما به دلیل اینکه تعداد مشترکان VOD‌ها هنوز به میزان کافی نرسیده و حدود یک میلیون نفر است، سقف درآمد اکران آنلاین از حدی بالاتر نرفت. این نقیصه می‌تواند برای فیلمی که هزینه تولید بالایی داشته است و گمان می‌رفت درآمد خوبی از طریق اکران در سالن‌های سینما کسب کند، یک آسیب جدی باشد. البته در سایر پلتفرم‌های جهانی این موضوع بالعکس است و به دلیل استقبالی که از فیلم‌ها می‌شود، آثار پرهزینه (بیگ‌پروداکشن) را در این سامانه‌ها اکران می‌کنند و سود خوبی را هم برای صاحبان آثار ـ که عمدتاً خود پلتفرم‌ها هستند ـ به همراه دارد.

سینما قابلیت کنترل بیشتری نسبت به حمل و نقل عمومی یا اماکن پررفت‌وآمد مانند پاساژ‌ها دارد

قاسمی با اشاره به کاهش اپیدمی کرونا و کنترل نسبی آن در برخی نقاط جهان و ادامه فعالیت‌های هنری ادامه داد: در ایران هم قرار است از فردا سالن‌های سینما باز شوند. با توجه به شرایطی که در عرصه‌های دیگر مانند حمل و نقل عمومی و یا اماکنی که رفت‌وآمد در آن‌ها زیاد است ـ مانند پاساژ‌ها ـ وجود دارد، به نظر می‌رسد سینما قابلیت کنترل بیشتری نسبت به این مکان‌ها خواهد داشت و اگر پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام گیرد، می‌توان امیدوار بود سینما رفتن خطری برای مخاطبان نداشته باشد.

این تهیه‌کننده سینما اظهار داشت: طبیعتاً محدودیت‌هایی برای اکران فیلم‌ها در نظر گرفته شده و ظرفیت سالن‌ها به کمتر از نصف کاهش یافته است. با توجه به این شرایط پیشنهاد می‌شود متولیان امر از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از فیلم‌های اکران، برنامه‌ریزی کنند تا صاحبان آثار متضرر نشوند. به عنوان مثال، تعداد سرگروه‌های سینمایی را کم کنیم، یعنی اگر ۷-۸ فیلم همزمان اکران می‌کردیم، این تعداد را به ۳-۴ فیلم تقلیل دهیم تا سالن‌های بیشتری در اختیار فیلم‌ها قرار گیرد. از سوی دیگر، تبلیغات فیلم‌ها هزینه‌بر است، اگر وزارت ارشاد بتواند با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها، تبلیغات شهری و تلویزیونی را به صورت رایگان در اختیار فیلم‌ها قرار دهد، از هزینه‌های جانبی آن‌ها می‌کاهد.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا موافق ادامه اکران فیلم‌های به نمایش‌درآمده در سامانه‌های اینترنتی است یا خیر، اذعان کرد: از قوانین و مقرراتی که برای این فیلم‌ها اختصاص دادند، اطلاعی ندارم و نمی‌دانم آیا بعد از اکران آنلاین، می‌توانند اکران سینمایی هم داشته باشند یا نه. اما می‌دانم که باید از تعداد فیلم‌های اکران بکاهیم، چون ظرفیت سالن‌ها کم شده است؛ بنابراین هر چه تعداد فیلم‌ها کمتر باشد، فروش آن‌ها بهتر خواهد بود. از سوی دیگر، فیلم‌های اکران آنلاین با مشکل قاچاق مواجه شدند و نمی‌دانم در حالی که نسخه‌های دانلودی آن‌ها لو رفته است، باز هم آیا در سالن سینما مخاطب دارند یا خیر؟

فیلم‌های اکران آنلاین با مشکل قاچاق مواجه شدند و در حالی که نسخه‌های دانلودی آن‌ها لو رفته است، مخشص نیست آیا باز هم در سالن سینما مخاطب دارند یا خیر؟

وی افزود: امیدوارم فرصتی به وجود بیاید که با رعایت پروتکل‌ها بتوانیم مخاطبان را بدون مشکل وارد سالن‌های سینما کنیم و از سوی دیگر با حمایت از فیلم‌ها به شکلی عمل شود که صاحبان آثار ضرر نکنند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» درباره نامه‌ای که اخیراً توسط برخی هنرمندان از جمله او برای مرخصی موقت تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» امضا شده بود، توضیح داد: به نظرم این نامه که برای درخواست مرخصی موقت ایشان در ایام کرونا تهیه شده بود، اقدامی درست و قانونی نبود. چون مرخصی به کسانی تعلق می‌گیرد که برای آن‌ها تعیین حکم شده باشد و بدین سبب این نامه اشکال قانونی داشت، البته بنده آن زمان از این اشکال قانونی اطلاعی نداشتم. به نظر بنده مسیر و روند قضایی پرونده باید به صورت کامل طی شود و هر حکمی که دادگاه صادر کرد، تمکین شود و اگر ایشان یا هر شخص دیگری پولی را به صورت غیرقانونی کسب کرده، باید در این زمینه پاسخگو باشد. خوشبختانه این روز‌ها اقدامات خوبی در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال انجام است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار