کد خبر: 1006205
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
سال گذشته فروش شرکت‌های دانش بنیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود که به گفته معاون علمی رئیس‌جمهور این رقم امسال به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: در بین دانشگاه‌های کشور دانشگاه پلی تکنیک از نظر تعداد دانش‌بنیان‌ها رکورد‌دار است. در چهار سالی که مرکز نوآوری این دانشگاه افتتاح شده، از ۱۳ مرکز رشد و شرکت دانش‌بنیان به ۱۵۰ مرکز رشد و دانش‌بنیان رسیده‌است. همچنین تا پایان سال ۹۸ این مراکز تولیدی – پژوهشی به دو برابر رسیدند. هم‌اکنون ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است، اما تعداد آن‌ها به سرعت در حال افزایش بوده و در آینده یکی از پایه‌های اصلی صادرات کشور خواهند بود. معاون علمی رئیس‌جمهوری روز گذشته در سفر به استان اردبیل از کارخانه شیمی پژوهان، شیرآلات صنعتی، اشجع باتری و شرکت رادیس صنعت هوشمان آرتاویل در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل و مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی بازدید کرد.

در این سفر عملیات اجرایی ساختمان پارک علم و فناوری استان اردبیل شروع شد و سورنا ستاری در جلسه گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان و جمع فناوران شرکت کرد.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه استان اردبیل در زمینه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر استان‌های کشور عقب است، گفت: «با این حال رشد این شرکت‌ها در چند سال اخیر در استان سریع بوده و می‌تواند در جمع ۱۰ تا ۱۵ استان قوی در این حوزه قرار گیرد. این استان با توجه به استعداد‌های غنی طبیعی و انسانی خود زمینه بالندگی در حوزه فناوری را دارد و حمایت‌های مسئولان نیز می‌تواند در این مسیر مؤثر باشد.»

این درحالی است که برنامه‌ریزی‌هایی در حوزه دانشگاه‌های نسل سوم اعم از افزایش قرارداد‌های صنعتی انجام شده، اما با توجه به مشکلات حاکم بر صنایع، دریافت پول توسط شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش نیافته‌است.

از سوی دیگر همکاری‌ها در خصوص موضوع مهارت‌افزایی دانشجویان با اتاق بازرگانی تهران آغاز شده‌است. همچنین به موضوع کارآفرینی بسیار توجه شده‌است که می‌تواند در چرخه اقتصادی کشور قدم‌های مؤثری بردارد.

در حال حاضر فرهنگ نوآوری در دانشگاه و دانشجو‌ها که تولید‌کننده نوآوری هستند به خوبی ایجاد شده‌است.
 
موضوع اطلاع‌رسانی و به‌روز رسانی داده‌ها، توسعه خدمات آزمایشگاهی که به صنایع و اساتید خدمات می‌دهد، همچنین ایجاد مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان از اقدامات انجام شده در این راستا است. تأسیس برج فناوری شماره سه و ۲۰ شرکت و پارک فناوری دانشگاه در پردیس‌های اقماری در بندرعباس و احداث پارک فناوری در کیش و ماهشهر نشان داده که دانش‌بنیان‌ها به گوشه و کنار کشور راه پیدا کرده‌اند و از پتانسیل‌های نقاط مختلف کشور بهره می‌برند.

هم اکنون ۱۵۸۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد‌های فناور در تمامی مراکز دانشگاه فعالیت می‌کنند و بسیاری از محققان آن‌ها در دیگر دانش بنیان‌های کشور هم خدمات‌رسانی می‌کنند. یعنی زنجیره‌ای از توانمندسازی برقرار است که درآمد بالایی از صادرات نصیب کشور می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار