کد خبر: 1004973
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰
با ورود چهارمین نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا، واشنگتن که رژیم تحریم‌های خود را آسیب‌دیده می‌بیند، همچنان به خط و نشان کشیدن ادامه می‌دهد و دو نفتکش غیر ایرانی دیگر را هم تهدید کرده است. با این حال کارشناسان معتقدند واشنگتن نمی‌تواند در درازمدت به این شیوه تحریمی ادامه دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دو هفته پیش، پنج نفتکش فاکسون، فورچون، پتونیا، فارست و کلاول به سمت ونزوئلا حرکت کردند. ۲۳ ماه می‌نفتکش فورچون و دو روز بعد از آن نفتکش فارست وارد آب‌های ونزوئلا شد. نیروی دریایی ونزوئلا هر دو نفتکش را اسکورت کرد. پتونیا نیز چهارشنبه، ۲۷ مه با اسکورت نیرو‌های مسلح بولیواری به آب‌های ونزوئلا رسید. روز پنچ شنبه خبرگزاری رویترز، ورود چهارمین نفتکش به نام فاکسون به آب‌های ونزوئلا را تأیید کرد. انتظار می‌رود نفتکش کلاوس نیز تا پایان ماه میلادی جاری به مقصد برسد. این نفتکش‌ها در سایه تهدید‌های مکرر امریکا، سوخت و سایر مواد لازم را برای به راه انداختن تولیدات این صنعت ملی ارسال می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از این است که بنزین اولین کشتی مستقیماً از طریق خطوط لوله به شهر‌های مهم منتقل می‌شود. امریکا این اقدامات را نقض قوانین تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران و ونزوئلا می‌داند و تأکید کرده که در حال بررسی گزینه‌های خود برای پاسخ به آن است. از این رو به تهدید دو نفتکش تحت مالکیت یونان روی آورده که با پرچم لیبریا حرکت می‌کنند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت که این کشتی‌ها به نام‌های برینگ و بلا، که قرار بود بعد از ورود سه نفتکش دیگر ایرانی در بنادر ونزوئلا پهلو بگیرند، انتقال نفت ایران به این کشور را متوقف کرده‌اند. مقام‌های امریکایی که نام‌شان ذکر نشده، در این مورد به وال استریت ژورنال گفته‌اند که این دو کشتی یونانی در صورت ادامه حرکت، از لحاظ بیمه و دسترسی به سیستم‌های بانکی بین‌المللی با مانع روبه‌رو می‌شدند. این مقام‌ها که از آن‌ها نام برده نشد، این موضوع را هم خاطرنشان کردند که دولت دونالد ترامپ ممکن است باز هم از این شیوه بازدارنده علیه سایر کشتی‌ها استفاده کند.

تبعیت از امریکا ممکن نیست

با این حال مالکان کشتی‌ها و شرکت‌های بیمه می‌گویند که پیروی از دستورالعمل جدید امریکا در مورد اجرای سختگیرانه تحریم‌ها علیه ایران، کره‌شمالی و سوریه غیرممکن است. این موضع‌گیری به خصوص متوجه توصیه‌نامه امریکا درباره تحریم صنعت دریانوردی جهانی است که در ماه جاری برای نخستین بار، منتشر شد. در این توصیه‌نامه جدید، امریکا خواستار اشتراک بیشتر اطلاعات میان صنعت کشتیرانی و نهاد‌های امریکا، ردیابی مداوم موقعیت مکانی کشتی‌ها و انجام تحقیقات در مورد فعالیت‌های مشکوک شده است. مایک سالتهاوس، رئیس کمیته فرعی تحریم‌ها در اتحادیه گروه بین‌الملل که حدود ۹۰ درصد از فعالیت‌های کشتیرانی تجاری دنیا را بیمه می‌کند، از جمله افرادی است که نظر مساعدی درباره امکان اجرایی شدن این توصیه‌نامه ندارد. وی با اشاره به اینکه چنین توصیه‌نامه‌ای قوانین حریم خصوصی اروپا را نقض خواهد کرد، می‌گوید: «این دستورالعمل بخش‌هایی دارد که نمی‌توانیم آن‌ها را انجام دهیم. ما نمی‌توانیم با گمان نقض تحریم‌ها، اطلاعات مربوط به اعضایی را که بیمه آن‌ها را متوقف کرده‌ایم، به اشتراک بگذاریم، زیرا این کار قانون رقابت را نقض می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار