کد خبر: 1002294
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
کمتر از یک ماه دیگر، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گشایش خواهد یافت؛ مجلسی با ترکیبی از چهره‌های شناخته شده، جوان و البته ترکیبی با گرایشی بسیار متفاوت از مجلس دهمی که حدود یک سوم آن رد صلاحیت شدند و تعدادی نیز از رقابت انصراف دادند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: جریان بازمانده از رأی و توجه مردم که درگیری‌های درونی آنها، این روز‌ها به عرصه رسانه هم رسیده و دچار نوعی تشتت و واگرایی شده‌اند، تمام تلاش خود را روی این مسئله متمرکز کرده‌اند که از مجلس یازدهم، مجلسی، متشتت، قدرت‌طلب و بی توجه به مطالبات مردم تصویر کنند. بنابراین، از همان روز‌های اعلام نتایج نهایی انتخابات یازدهم، علی‌الدوام روابط حاکم بر مجلسی را که هنوز پا نگرفته، اختلافی توصیف می‌کنند. روزی نیست که اینان با خلق فراکسیون‌های خودساخته، قالیباف، زاکانی، میرسلیم، نیکزاد و ... را مقابل همدیگر برای ریاست مجلس تعریف نکنند. حال آنکه واقعیت‌های صحنه مسیری خلاف این روند را نشان می‌دهد. چنانکه همین چند روز پیش بود که علیرضا زاکانی که تا پیش از این به عنوان رقیب جدی قالیباف برای ریاست مجلس معرفی می‌شد، رسماً اعلام کرد که نامزد ریاست مجلس نخواهد شد. این سوی ماجرا، اما جریان پیروز انتخابات معتقد است چنان تدبیری باید به خرج داد که بتوان مردم را متقاعد کرد که چهار سال دیگر با رضایت و دل و جان بلکه با رأی بیشتری به آن‌ها رأی بدهند. این همان نکته‌ای است که همواره مغفول مجلس دهم بود و اصلاح‌طلبان (فراکسیون امید) با فاصله گرفتن از مطالبات به حق ملت، عملاً نقش وکیل‌الدولگی برای خود ترسیم کردند و فراتر از آن همواره اسیر تعلقات حزبی و سیاسی شدند.

محمدباقر قالیباف که روز پنج‌شنبه در جمع فعالان اجتماعی و جهادی اسلام‌شهر حضور یافته بود، تصریح کرد: جریان انقلابی در این انتخابات با تدبیری که به خرج داد پیروز شد و در چهار سال پیش‌رو، باید چنان عمل کند که چهار سال بعد مردم با جان و دل و رضایت دوباره با رأی بیشتری به این جریان رأی بدهند.

مردم از وعده‌های عمل نشده خسته‌اند

منتخب مردم تهران، ری، اسلام‌شهر و شمیرانات در مجلس یازدهم اضافه کرد: انتخابات اخیر نشان داد مردم با انقلاب عهد اخوت بسته‌اند و نه افراد و جریان‌ها. مردم از انقلاب و آرمان‌های آن خسته نشده‌اند، بلکه از وعده‌های عمل نشده و بی‌عملی خسته شده‌اند و در انتخابات به آن نه گفتند. وی افزود: جریان انقلابی در این انتخابات با تدبیری که به خرج داد پیروز شد و برای چهار سال مجلس را در اختیار خواهد داشت و باید چنان عمل کند که چهار سال بعد مردم با جان و دل و رضایت دوباره با رأی بیشتری به این جریان رأی بدهند.

مجلس، صدای رسای همۀ مردم

قالیباف البته برخلاف برخی اشخاص پیروز در انتخابات گذشته کسانی را که به هر بهانه‌ای به او رأی نداده‌اند، با الفاظ و عبارات خاص نمی‌راند. او خود را نماینده همه ملت می‌داند. بنابراین، سخت معتقد است که مجلس باید صدای رسای همه مردم باشد. از این رو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رأی ندادن برخی در انتخابات، مخصوصاً در تهران را ناشی از نارضایتی از نمایندگان خود دانست و گفت: البته نماینده مجلس، نمایندۀ آن‌هایی هم که رأی نداده‌اند هست. مجلس متعلق به همه است. صدای همه باید در مجلس شنیده شود. اما جریان‌های سیاسی باید بدانند هر چه از آرمان‌های انقلاب و در رأس آن‌ها مردم فاصله بیشتری بگیرند شانس کمتری برای پیروزی خواهند داشت. البته اشکالاتی هم وجود دارد که در گام دوم انقلاب باید این اشکالات بر طرف شود. قالیباف با بیان اینکه ما باید از تجربه چهل سال گذشته در جبران ضعف‌ها کمک بگیریم، تصریح کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم با تیزبینی اشاره کرده‌اند، جبران این ضعف‌ها منوط به ورود نیرو‌های جوان‌تر و با انگیزه‌تر به مجلس بود که بحمدالله این امر تا حد زیادی در انتخابات اسفندماه محقق شد. نفس ورود این تعداد جوان متخصص با انگیزه به مجلس یازدهم مبارک و مفید است.

منتخبانی با انگیزه و با برنامه

قالیباف منتخبان ملت در مجلس یازدهم را افرادی با برنامه و انگیزه توصیف می‌کند. موضوعی که در مجلس دهم کمتر شاهد آن بودیم و نمایندگان آن نوعاً از نوعی بی عملی رنج می‌بردند. بنابراین، در بسیاری از تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور عقب بودند و رویکرد آن‌ها همواره در برخورد با مسائل انفعالی بود. وی ادامه داد: در این مدتی که با تعداد زیادی از نمایندگان منتخب جلسه داشتم دیدم که واقعاً برای کار کردن انگیزه و برنامه دارند. این اتفاق مهمی برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. در انقلاب هم جوان‌ها نقش اصلی را داشتند و اکنون زمان آن است که جوانان با تکیه و ایمان به آرمان‌های انقلاب اسلامی نهاد‌های بر آمده از جمهوری اسلامی، نظیر مجلس شورای اسلامی را جانی تازه بخشند و هر چه بیشتر در مسیر آرمان‌های انقلاب قرار دهند.

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، بزرگ‌ترین آرمان انقلاب را رسیدگی به مشکلات مردم و مخصوصاً محرومان دانست و افزود: هرگاه جمهوری اسلامی این آرمان را نادیده بگیرد از انقلاب اسلامی فاصله گرفته است. هیچ جایگزینی برای این آرمان وجود ندارد. هیچ‌کس و هیچ جریانی بدون خدمت به مردم موفق نخواهد شد. اگر به هر بهانه‌ای مردم را نادیده بگیرد و از اداره امور کشور کنار بگذارد موفق نخواهد شد. همچنین مسئولان اگر خود را بالاتر و قوی‌تر از مردم بدانند موفق نخواهند شد.

نارضایتی مردم نشانگر عملکرد ضعیف مسئولان

قالیباف ادامه داد: اگر مردم ناراضی باشند یعنی عملکرد مسئولان ضعیف بوده است. یعنی مسئولان به جای حل مشکلات مردم و مخصوصاً مشکلات معیشتی به سراغ تخریب سیاسی رقیب رفته‌اند. یعنی برای مردم کاری نکرده‌اند و می‌خواهند حواس مردم را پرت کنند تا نپرسند چرا کار نمی‌کنید؟

شهردار پیشین تهران در نقد بی عملی مسئولان تصریح کرده است: کار به جایی رسیده است که در تهران مردم می‌گویند اتوبان جدید نخواستیم، اگر همین چاله‌های اتوبان‌ها را پر کنید هنر کرده‌اید. این‌ها نتیجۀ دور شدن از مردم است. نتیجه بی‌باوری به آرمان‌های انقلاب است. مردم انقلاب را دوست دارند و در انتخابات اسفندماه باز هم این را اثبات کردند، اما آن‌هایی را که به مردم خدمت نمی‌کنند دوست ندارند. به آن‌هایی که آرمان‌های انقلاب و خدمت به مردم را عوامزدگی و عقب ماندگی می‌دانند رأی ندادند. درس بزرگ انتخابات اخیر برای ما این بود.

وحدت حول محور خدمت به مردم شدنی است

قالیباف با بیان اینکه مردم در این انتخابات به یک جریان نه و به یک جریان آری گفتند، تصریح کرد: جریان انقلابی در سایۀ وحدت و عقلانیت پیروز شد. وحدتی در جریان انقلابی ایجاد شد و همه زیر یک چتر جمع شدند. اختلافات جزئی را به خاطر مردم و انقلاب کنار گذاشتند. برخی‌ها حتی در داخل جبهۀ انقلاب امید چندانی به وحدت مخصوصاً در تهران نداشتند، اما دیدیم که وقتی پای آرمان بزرگی به نام خدمت به مردم در میان باشد وحدت شدنی و ممکن است. وی افزود: البته این وحدت زمان برد و تا دو روز مانده به روز رأی‌گیری گفتگو‌ها و رایزنی‌ها و تبادل نظر‌ها ادامه داشت. اما نتیجه کار رضایت بخش بود. من به شما اطمینان می‌دهم همه ته دل‌شان خواستار وحدت بودند. خیلی از افراد وارد شدند و وقت گذاشتند تا وحدت حاصل شد. مردم هم سنگ تمام گذاشتند. با رأی دادن به همه فهرست ۳۰ نفره اعلام کردند که طرفدار عقل و تدبیر جمعی و کنار گذاشتن تکروی‌ها هستند.

قالیباف در پایان رابطه بین خدمت به مردم و اعتماد آن‌ها را تعیین‌کننده و معنادار عنوان کرد و با بیان اینکه ما به عنوان منتخبان مردم باید قدر این اعتماد را بدانیم، تصریح کرد: اگر به مردم خدمت کنیم آن‌ها هم قدرشناسی خواهند کرد کما اینکه در دوم اسفند ۹۸ به پاس قدردانی از وحدت به همه فهرست رأی دادند. پیام مردم به ما روشن و صریح بود گفتند وحدت کنید و آرمان‌های انقلاب را در اولویت قرار دهید تا ما هم با رأی دادن از شما حمایت کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار