کد خبر: 1000725
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
فعال سیاسی اصلاح‌طلب‌:
بهتر است در شرایط فعلی کشور از صندوق بین‌المللی پول، وامی اخذ نشود و کشور را بدهکار نهاد‌های بین‌المللی نکنیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: یحیی کمالی‌پور عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با تسنیم، با اشاره به درخواست رئیس بانک مرکزی از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام برای جبران خسارات ناشی از کرونا، اظهار داشت: بهتر است در شرایط فعلی کشور از صندوق بین‌المللی پول، وامی اخذ نشود و کشور را بدهکار نهاد‌های بین‌المللی نکنیم.

وی با بیان اینکه دولت نباید درخواست وام از یک نهاد بین‌المللی را بدون اجازه نهاد قانون‌گذاری مطرح می‌کرد، افزود: چنین درخواستی از صندوق بین‌المللی پول نیاز به مجوز مجلس داشت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه طبق اصل ۸۰ قانون اساسی اخذ وام از صندوق بین‌المللی باید به تصویب قوه قانون‌گذاری برسد، اظهار داشت: بهتر بود دولت طبق قانون برای اخذ وام از صندوق بین‌المللی پول، لایحه به مجلس ارائه می‌داد تا این موضوع نیز روال قانونی خود را طی می‌کرد.

کمالی‌پور همچنین با اشاره به درخواست اخیر رئیس کل بانک مرکزی از صندوق بین‌المللی پول مبنی بر اینکه وام مذکور از طریق کانال اینستکس به ایران پرداخت شود، بیان داشت: به‌رغم موارد فوق اگر مسئولان دولتی مصرّ بودند که وام از نهاد‌های بین‌المللی اخذ شود، با توجه به اینکه «اینستکس» تاکنون عملکرد قابل قبولی نداشته و نمی‌توان مطمئن بود وام از این کانال به دست کشور برسد، لذا این پیشنهاد را چندان درست نمی‌دانم.

به گزارش تسنیم، در اصل ۸۰ قانون اساسی آمده است: گرفتن و دادن وام یا کمک‌های بلاعوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد. رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از درخواست کمک (وام بدون بهره) ۵ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای جبران خسارات ناشی از ویروس کرونا به ایران خبر داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار