کد خبر: 999251
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
ترامپ تکرار کرد
رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر ضمن تکرار این ادعا که ایران خواستار مذاکره است، وزیر امور خارجه دولت اوباما را مانع دستیابی به توافق وی با ایران معرفی کرد، آن‌هم در شرایطی که نه تنها در سیاست‌های خود علیه ایران در بحبوحه شیوع بیماری کرونا تغییری ایجاد نکرده بلکه وزیر امور خارجه وی همچنان بر طبل تداوم تحریم ایران می‌کوبد و ناوگان پنجم امریکا نیز به تازگی با سناریوی ساختگی، سطح تنش با ایران را بالا برده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ روز شنبه در جریان نشستی خبری، با طرح مجدد ادعای پیشین خود درباره اینکه ایران خواستار گفتگو است، جان کری، وزیر امور خارجه در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما را متهم کرد که نمی‌خواهد امریکا با ایران توافق دیگری داشته باشد و در این مورد گفت: «من توافق فاجعه‌بار [هسته‌ای]را متوقف کردم. آن‌ها (ایرانی‌ها) خواهان گفتگو هستند. کری، توافقی را منعقد کرد و نمی‌خواهد آن‌ها توافق دیگری داشته باشند. (دولت اوباما) ۸ /۱ میلیارد دلار پول نقد به ایران داد. شما می‌توانید این اتاق را ۱۰ بار با اسکناس ۱۰۰ دلاری پر کنید در حالی که اتاق کوچکی نیست. فکر می‌کنم این اقدام یک نقض بزرگ بود و اگر به خاطر جان کری نبود، ما می‌توانستیم یک توافق [دیگر]داشته باشیم.» ترامپ، کری را به نقض قانون لوگان نیز متهم کرد. بنابر این قانون، امریکایی‌ها حق ندارند با مقامات کشور‌هایی که ایالات متحده، هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک با آن‌ها ندارد، وارد مذاکره شوند. رئیس‌جمهور امریکا اردیبهشت سال ۹۸ نیز سناریوی مشابهی را اجرا کرد و با اشاره به آمادگی‌اش برای مذاکره با ایران گفته بود که جان کری با مقام‌های جمهوری اسلامی تماس‌های زیادی دارد و به آن‌ها گفته که تماس نگیرند. ترامپ تنها چند روز پس از ادعای نظامیان این کشور در خلیج فارس از توافقی جدید با ایران صحبت کرده است. بنابر بیانیه‌ای که ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا روز پنج شنبه منتشر کرد، چهار شنبه ۱۵ آوریل ۱۱ قایق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند بار به ناو یو‌اس‌اس لوئیس بی. پولر، ناوشکن پال همیلتون و ناوچه‌های فایربولت، سیروکو، رنگل و مائوئی نزدیک شده‌اند. در پی انتشار این بیانیه، تصاویر مربوط به این واقعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با انتشار مجدد توئیتی که تابستان سال ۲۰۱۸ منتشر کرده بود، حضور ناوگان امریکا را در خلیج فارس را زیر سؤال برد و نوشت: «خلیج فارس ۲۰۰۰ سال پیش از آنکه ایالات متحده به وجود بیاید به همین نام بوده است. یا اینکه نمی‌دانند ۷هزارمایل دورتر از خانه خود، اطراف خانه ما چه می‌کنند! نیروی دریایی امریکا نمی‌تواند راهش را در آب‌های ما پیدا کند؛ احتمالاً به این خاطر که اسم آن را نمی‌دانند.»‌نیروی دریایی سپاه نیز روز یک شنبه در اطلاعیه‌ای با جعلی خواندن روایت امریکایی از واقعه اخیر در خلیج فارس، تأکید کرد: «مستندات خلاف ادعای آنهاست و هرگونه خطای محاسباتی را پاسخ قاطع می‌دهیم.»

موضع متضاد رئیس‌جمهور و وزیر خارجه
موضع‌گیری ترامپ حتی با اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه دولتش نیز هم‌راستا نیست. پمپئو روز شنبه خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده بود. این سخنان واکنش میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین را به دنبال داشت. وی در توئیتر نوشت: «رقابت تسلیحاتی معمولاً یکجانبه نیست. این یک تلاش جمعی در سطح قدرت‌های بزرگ یا زمینه منطقه‌ای است. خطر رقابت تسلیحاتی را به سختی می‌توان از طریق اعمال تحریم بر یک کشور از بین برد. این اقدام به تلاش‌های جمعی از طریق مذاکرات نیازمند است.» مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم روز یک شنبه در توئیتی به اظهارات پمپئو واکنش نشان داد و نوشت: «تلاشی دیگر از سوی امریکا برای منحرف کردن تداوم تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران؛ این بار ایالات متحده امریکا از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده و محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را ادامه دهد. اما امریکا موفق نخواهد شد که حمایت دیگران را در نقض قوانین بین‌المللی جلب کند.»

ترامپ در بخش دیگری از سخنان روز شنبه گفت که ایران در مقایسه با زمانی که او آغاز به کار کرد، کشور متفاوتی شده است. چنین ادعایی هم با شواهد موجود و دست‌کم با آنچه امریکایی‌ها از چالش‌آفرینی‌های ایران برای امریکا در جریان تنش اخیر در خلیج فارس و دیگر کشور‌های منطقه و ونزوئلا گزارش کرده‌اند، همخوانی ندارد. کریگ فالر، رئیس ستاد فرماندهی جنوبی امریکا با اشاره به افزایش تحرک نیروی قدس سپاه پاسداران در منطقه کارائیب و تلاش برای نفوذ در ونزوئلا گفته است که امریکا به‌دقت فعالیت‌های ایران را در منطقه کارائیب زیر نظر دارد. این مقام امریکایی با اتهام‌زنی به ایران در زمینه گسترش تروریسم، یمن، سوریه و سایر مناطق جهان را عرصه فعالیت ایران دانسته است.

به ایران ونتیلاتور صادر می‌کنیم!
بحران کرونا که رئیس‌جمهور امریکا حتی در پی آن هم حاضر نشد در سیاست‌های تحریمی امریکا علیه ایران انعطاف نشان دهد، دیگر محوری بود که وی در سخنرانی روز شنبه خود به آن پرداخت و از کمک به ایران در مهار بیماری دم زد. وی با غیرواقعی دانستن آمار ایران درباره این بیماری گفت: «من پیشنهاد کرده‌ام که در صورت تمایل به آن‌ها کمک کنم. اگر آن‌ها به ونتیلاتور احتیاج داشته باشند و درخواست کنند، ما هزاران دستگاه تنفس مصنوعی داریم که برای آن‌ها می‌فرستیم.» وی که اخبار منفی از کشورش در ارتباط با مهار کرونا در محور توجه جهانیان قرار گرفته است، ادامه داد: «در اینجا انباری از دستگاه‌های تنفس مصنوعی داریم و شروع به ارسال آن‌ها می‌کنیم تا بیمارستان‌ها بتوانند انبار خود را پر کنند. نیویورک این کار را نکرد و من آن را درک می‌کنم. ایرانی‌ها نمی‌خواهند با ما درگیر شوند.»

ظریف روز یک شنبه این سخنان ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و در توئیتر نوشت: تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که از دخالت در امور سایر کشور‌ها دست بردارید. به ویژه کشور من؛ و باور کنید با هیچ سیاستمدار امریکایی مشاوره نمی‌کنیم. وزیر امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد که ایران در چند ماه آینده ونتیلاتور (دستگاه تنفسی) صادر خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار