کد خبر: 997827
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
برگزاری مجمع انتخاباتی برای حداقل ۱۳ فدراسیون که تعدادی از آن‌ها با بلاتکلیفی به جامانده از سال‌های قبل مواجه هستند، بخشی از دغدغه‌های قابل توجه وزارت ورزش در سال جاری خواهد بود.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: مواجه یکباره ایران و جهان با کرونا و تأثیر مستقیمی که شیوع و گستردگی این ویروسِ کُشنده بر فعالیت تمام حوزه‌ها و از جمله ورزش داشت، عُمر بسیاری از مشکلاتی که قرار بود پرونده آن‌ها سال گذشته بسته شود، به امسال هم کشیده شد به خصوص به المپیک توکیو و تغییر یک ساله‌ای که توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC) در زمان برگزاری این بازی‌ها اعمال شد؛ بنابراین امسال خیلی از رشته‌های ورزشی درگیر رقابت‌های انتخابی برای المپیک هستند که باید سال پیش در آن‌ها شرکت می‌کردند، اما لغو مسابقات به خاطر ویروس کرونا، برگزاری آن‌ها را تا امسال و حتی سال آینده به تعویق انداخت.

بدین ترتیب مدیران عالی رتبه ورزش دغدغه‌ای که از ابتدای سال قبل و حتی ماه‌های پیش از آن بابت مهیا کردن شرایط مالی و فنی برای نتیجه گیری از حضور در میادین انتخابی المپیک برای شأن شکل گرفته بود را به همراه دارند. مضاف بر اینکه در بُعد داخلی هم دغدغه‌های همیشگی خود را دارند که برگزاری مجامع انتخابی فدراسیون‌ها یکی از آنهاست.

لزوم برگزاری انتخابات حداقل ۱۳ فدراسیون

طی سال جاری تنها در ۳ فدراسیون اسکی، دوچرخه سواری و ورزش‌های زورخانه‌ای دوره ریاست رؤسا به پایان می‌رسد، اما ۱۰ فدراسیون دیگر هم هستند که ماه‌ها از پایان دوره مدیریت قانونی در آن‌ها می‌گذرد، اما برگزار نشدن انتخابات برای آن‌ها یا به نتیجه نرسیدن اقدامات لازم در این زمینه باعث بلاتکلیف ماندن آن‌ها شده است. با این حساب وزارت ورزش که همچون دیگر ارگان‌ها سال جاری را به خاطر بحران کرونا، دست به عصا آغاز کرده باید به فکر برگزاری ۱۳ انتخابات برای فدراسیون‌ها باشد البته اگر در میانه راه عامل خودساخته و خودسرانه‌ای باعث افزایش این تعداد فدراسیون نشود.

ادامه بلاتکلیفی‌های دو سال قبل

از میان فدراسیون‌هایی که نیازمند برگزاری انتخابات طی سال جاری هستند، ضرورت برگزاری مجمع در مورد دو فدراسیون بیشتر از دیگر فدراسیون‌ها حس می‌شود. فدراسیون‌هایی پایان دوره ریاست قانونی آن‌ها مربوط به سال ۹۷ می‌شود، اما طی ماه‌های گذشته بسیاری از حواشی دست به دست هم داد تا مانع برگزاری انتخابات آن‌ها شود. وضعیت این دو فدراسیون به این شرح است:

فدراسیون تنیس
فدراسیون تنیس از آبان ماه سال ۹۷ پس از ۱۰ سال ریاست مجید شایسته با سرپرستی خود او اداره می‌شد تا ۹ شهریورماه سال گذشته که احمد نامنی به جای وی و به عنوان سرپرست جدید مشغول به کار شد. حالا یک سال و نیم است که این فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود، اما هنوز انتخابات آن برگزار نشده است اگرچه نام نویسی از کاندیدا‌های ریاست تنیس انجام شده است. همین مسئله و در کل اینکه دوره سرپرستی در تنیس فراتر از حد قانونی شده، انتقادات زیادی پیرامون این فدراسیون مطرح کرده است.

پرونده کاندیدا‌های ریاست تنیس پس از عبور از بررسی در کمیسیون تطبیق در اختیار مراجع ذی صلاح گذاشته شد، اما آنطور که مسئولان وزارت ورزش مدعی هستند، عدم پاسخ از سوی این مراجع باعث تأخیر در برگزاری مجمع شده است. علیرضا پورسلمانی، پیمان جعفری، داود عزیزی، توفیق کابلی، کامیار کیمیایی و سید محمود رضا حسینی کاندیدا‌هایی هستند که نتیجه استعلام مراجع ذی صلاح در مورد آنها، تعیین کننده زمان انتخابات تنیس خواهد شد.

فدراسیون ورزش‌های همگانی
فدراسیون ورزش‌های همگانی هم از آن دسته فدراسیون‌هایی است که بیش از یک سال از بلاتکلیفی مدیریتی آن می‌گذرد. آخرین مجمع انتخاباتی این فدراسیون ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۹۳ برگزار شد و طی آن علی مجدآرا برای دومین دوره متوالی ریاست این فدراسیون را عهده دار شد. با این حساب دوره ریاست چهارساله مجدآرا در فدراسیون ورزش‌های همگانی طبق قانون باید ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۷ به پایان می‌رسید، اما وی تا ۱۹ فروردین‌ماه سال ۹۸ تصدی ریاست این فدراسیون را بر عهده داشت. در این روز، اما با انتصاب افشین مولایی به عنوان سرپرست به دوره مدیریت مجدآرا پایان داده شد.

انتظار می‌رفت طی ۶ ماه سرپرستی مولایی انتخابات برگزار شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه ۲۱ مهرماه سال گذشته با حکم وزیر ورزش، احمد گواری به عنوان دومین سرپرست انتخاب شد. البته در دوره وی ثبت نام کاندیدا‌ها انجام شد، اما انتخاباتی برگزار نشد.

برای انتخابات فدراسیون ورزش‌های همگانی ۲۸ نفر نام نویسی کردند، اما تنها ۱۱ نفر مجوز لازم را از کمیسیون تطبیق گرفتند. فاطمه ابوالقاسمی، محمدرضا اسد، عباسعلی اکبری، محمد بابایی، مهدی حیدری، ولی الله شجاع پویان، رضا شجیع، افشین مولایی، فرهاد نیکوخصال، مجتبی اصلانی و شهرام اعلم نفراتی هستند که پرونده آن‌ها در اختیار مراجع ذی صلاح قرار گرفته است.

به جا مانده‌ها از سال ۹۸
در طول سال گذشته دوره ریاست برخی فدراسیون به پایان رسید؛ انتخابات برخی از آن‌ها برگزار شد، اما این برنامه در مورد برخی دیگر به دلایل مختلف به سرانجام نرسید. ضمن اینکه به جز پایان دوره قانونی ریاست عواملی دیگر مانند استعفا، برکناری، لغو انتخابات یا ابطال آن هم برخی دیگر از فدراسیون‌ها را وارد فاز انتخاباتی کردند. این فدراسیون‌ها عبارتند از:

فدراسیون پزشکی ورزشی

۶ آبان ماه سال گذشته دوره ریاست غلامرضا نوروزی در فدراسیون پزشکی ورزشی به پایان رسید و یک ماه بعد یعنی ۶ آذرماه مهرزاد خلیلیان به عنوان سرپرست انتخاب شد. وی که طی سال‌های سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ هم به عنوان رئیس در این فدراسیون فعالیت داشت تاکنون اقدامی برای برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون متبوعش نداشته چراکه دستوری دریافت نکرده است.

فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی

مازیار ناظمی ۷ بهمن ماه سال گذشته و چهار روز پس از اتمام دوره ریاست محمود صیدانلو در فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد. در مورد این فدراسیون هم هیچ گامی برای انتخابات برداشته نشده است.

فدراسیون شطرنج

مهرداد پهلوان زاده که طی چهارسال گذشته رئیس فدراسیون شطرنج بود ۲۴ اسفندماه سال گذشته به ریاست خود در این فدراسیون پایان داد. چهار روز بعد از آن فرهاد نیکوخصال حکم سرپرستی این فدراسیون را از وزیر ورزش دریافت کرد. طبیعی است که این فدراسیون هنوز وارد فاز انتخاباتی نشده باشد، اما به هر حال جزو فدراسیون‌های «در نوبت» به حساب می‌آید.

فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی

با پایان دوره ریاست محمد دهخدا در فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی و با حکم منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمد حسین علیزاده به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب شد. ۱۷ اسفندماه ۹۸ پایان دوره ریاست دهخدا بود و انتصاب سرپرست هم در تاریخ ۲۶ اسفندماه انجام شد.

البته قرار بود در این فاصله یعنی ۱۹ اسفندماه انتخابات فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی برگزار شود، اما این مجمع بر اساس مصوبه ستاد سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری به جهت جهت شیوع ویروس کرونا لغو شد. هنوز هم زمان جدیدی برای برگزاری انتخابات مشخص نشده است.

فدراسیون ووشو

مهدی علی نژاد ۲۹ بهمن ماه سال گذشته یعنی دو ماه بعد از سرپرستی در معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش حکم قطعی مدیریت در این معاونت را از وزیر ورزش دریافت کرد. علی نژاد که همزمان با ریاست فدراسیون ووشو سرپرستی معاونت مربوطه را بر عهده داشت، یک روز بعد از دریافت حکم خود از فدراسیون متبوعش کناره گیری کرد و جای خود را به علیرضا خسروی به عنوان سرپرست جدید داد. بدین ترتیب وزارت ورزش باید امسال برگزاری انتخابات ووشو را در برنامه داشته باشد در حالی که ۱۲ اسفندماه سال ۹۷ انتخابات این فدراسیون برگزار شده بود.

فدراسیون بولینگ و بیلیارد

از آخرین روز کاری رسمی سال گذشته یعنی ۲۸ اسفندماه محمدرضا مقصودلو به عنوان سرپرست و به جای هاشم اسکندری در فدراسیون بولینگ و بیلیارد آغاز به کار کرد درحالیکه وزارت ورزش در مورد دلایل تغییرات پیش از موعد در این فدراسیون هیچ واکنشی نداشت و در واقع جابه جایی مدیریتی در سکوت انجام شد.

هاشم اسکندری ۳۰ مهرماه سال ۹۷ با کسب رأی موافق مجمع فدراسیون بولینگ و بیلیارد در این فدراسیون ماندگار شد، اما مشخص نیست دقیقاً به چه دلیل کنار گذاشته شد.

فدراسیون دوومیدانی

دوومیدانی از جمله رشته‌های حاشیه دار در زمینه انتخابات است. بعد از اتمام دوره چهارساله ریاست مجید کیهانی در ۱۵ شهریورماه سال گذشته و انتخاب افشین داوری به عنوان سرپرست، پروسه انتخابات این فدراسیون با ثبت نام کاندیدا‌ها آغاز و با انجام دیگر مراحل لازم برای تأیید صلاحیت آن‌ها پیش رفت و در نهایت با وجود انتقادات زیاد ۱۹ اسفندماه و در بحران کرونا برگزار شد. ۲۰ رایِ افشین داوری و تنها ۸ رایِ مجید کیهانی نتیجه این انتخابات بود.

با همه این‌ها و به دنبال ادامه انتقادات نسبت به برگزاری مجمع دوومیدانی در شرایط غیرقانونی، ۲۷ اسفندماه سال گذشته انتخابات برگزار شده با اعلام وزارت ورزش باطل اعلام شد و همان روز هم مهدی مبینی به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب شد تا دوومیدانی بازهم به فهرست فدراسیون‌های نیازمند برگزاری انتخابات بازگردد.

فدراسیون فوتبال

با استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال، این فدراسیون هم در فهرست فدراسیون‌های ِ در صف انتخابات قرار گرفته آن‌هم با حواشی بسیار؛ تاج ۸ دی ماه سال گذشته استعفای خود از ریاست فدراسیون فوتبال را اعلام کرد و در حالی که دوره ریاستش به پایان نرسیده بود جای خود را به حیدر بهاروند داد تا به عنوان سرپرست مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کند.

درحالی که قرار بود روز ۱۹ اسفند انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شود، اما فیفا در نامه‌هایی که برای مسئولان ورزش ایران ارسال کرد، به اساسنامه ایراد‌هایی وارد و تاکید کرد که تا زمان رفع این ایراد‌ها فدراسیون فوتبال ایران حق برگزاری انتخابات را ندارد. این نامه بعلاوه شیوع کرونا در ایران باعث شد انتخابات فدراسیون فوتبال هم لغو و به زمان دیگری موکول شود.

سه رئیس در آستانه اتمام دوره قانونی مدیریت

به گزارش خبرنگار مهر، عُمر مدیریت آن دسته افرادی که سال ۹۵ عهده دار ریاست در فدراسیون‌ها شدند، طی سال جاری به پایان می‌رسد. این فدراسیون‌ها عبارتند از:

فدراسیون اسکی

در جریان مجمع انتخاباتی که ۶ مردادماه سال ۹۵ برگزار شد، سید عبدی افتخاری به عنوان رئیس فدراسیون اسکی انتخاب شد. آن مجمع انتخاباتی با حضور ۱۹ کاندیدا برگزار شد البته به واسطه انصراف برخی از آن‌ها رأی گیری میان ۴ کاندیدا صورت گرفت. در هر صورت اینکه عبدی از مردادماه امسال اهالی اسکی هم شاهد تغییر مدیریت و بعد از آن انجام پروسه انتخابات باید باشند.

فدراسیون دوچرخه سواری

خسرو قمری به عنوان بیست و پنجمین رئیس فدراسیون دوچرخه سواری امسال باید صندلی خود را تحویل دهد. وی ۶ دی ماه سال ۹۵ از مجمع انتخاباتی دوچرخه سواری و در رقابت با ۴ رقیب خود صاحب رأی لازم برای ریاست شد. البته آن مجمع ۵ کاندیدای دیگر هم داشت که انصراف دادند.

فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای

مجتبی جوهری رئیس فعلی رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای است. وی ۱۴ دی ماه سال ۹۵ از مجمع انتخاباتی که ۱۳ کاندیدا داشت و برای رأی گیری به دو دوم کشیده شد، صاحب رأی موافق اعضای مجمع شد.


بلاتکلیفی‌ها به ۱۴۰۰ کشیده می‌شود؟

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت ورزش سال‌های گذشته در زمینه برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها بسیار فعال و پُرکار بود. سال ۹۶ به خاطر در پیش بودن انتخابات کمیته ملی المپیک و لزوم تعیین تکلیف رؤسا برای حضور در مجمع این کمیته، ۲۰ مجمع انتخاباتی برای فدراسیون‌ها برگزار شد. سال ۹۷ هم برگزاری انتخابات ۱۷ فدراسیون در دستورکار وزارت ورزش قرار گرفت.

چوگان، کشتی، کنگ فو، وزنه برداری، بیماری‌های خاص، والیبال، تنیس روی میز، ورزش‌های رزمی و جانبازان و معلولان هم فدراسیون‌هایی بودند که سال گذشته پروسه انتخابات در مورد آن‌ها به سرانجام رسید.

حالا انتظار می‌رود امسال که ورزش ایران همچون سال گذشته درگیر حضور در میادین کسب سهمیه المپیک و آماده سازی برای این رویداد باید باشد، وزارت ورزش با برگزاری به موقع انتخابات فدراسیون‌ها کمک حال واقع شود و باری از دوش ورزش بردارد. درست است که قالب فدراسیون‌های نیازمند به برگزاری انتخابات در فهرست فدراسیون‌های المپیکی نیستند، اما اینکه به بهانه‌های مختلف مانند پیدا شدن گزینه دلخواه برای ریاست یا مهیا نبود شرایط برای ورود کاندیدایی خاص، انتخابات فدراسیون‌ها به تعویق بیفتد تأثیر خوبی بر بدنه ورزش و اهالی آن نخواهد داشت. آن‌ها انتظار دارند بلاتکلیفی‌های به جا مانده از سال‌های قبل به سال آینده کشیده نشود
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار