کد خبر: 996273
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
در حالی که در ورودی و خروجی بسیاری از شهرهای کشور محدودیت‌های رفت و آمد برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا اعمال می‌شود، آذربایجان‌شرقی و به‌ویژه تبریز در غفلت و کم‌توجهی به یکی از معدود شهرهای گردشگرپذیر در این روزهای پرخطر نوروزی تبدیل شده است.

انتشار اخبار و تصاویری از ورود بدون محدودیت مسافران نوروزی به تبریز، بر نگرانی‌ها در خصوص کنترل بیماری کرونا در این کلان‌شهر افزوده است.

در روزهایی که متاسفانه با وجود هشدارها و اخطارهای پرتکرار درخصوص لزوم قرنطینه خانگی، بسیاری از محلات و مناطق تبریز همچنان مملو از افرادی است که گویا اعتقادی به رعایت اصول بهداشتی برای در امان ماندن خود و دیگران در برابر یک بیماری همه گیر ندارند.

مشاهده مسافرانی که از شهرهای دور و نزدیک برای عید گذرانی به سمت ورودی‌های این شهر سرازیر شده‌اند و در برخی موارد بدون کوچک‌ترین احساس مسوولیت و نگرانی، خود را محق به این سفر دانسته و از کمترین کنترل‌ها نیز برآشفته می‌شوند، نشان می‌دهد که نه تنها بخشی از مردم بومی و غیربومی، بلکه حتی برخی از مسوولان استان نیز هنوز موضوع کرونا و لزوم برخی محدودیت‌ها در این خصوص را آن‌چنانکه باید جدی نگرفته‌اند.

این در شرایطی است که حریرچی معاون وزیر بهداشت، سطح توجه به هشدارها در مورد لزوم رعایت بهداشت فردی، اصول خودمراقبتی و قرنطینه خانگی را از سوی مردم تبریز بسیار نامطلوب ارزیابی کرده و از نگرانی‌هایش در مورد روزهای آینده این شهر از نظر شیوع کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری سخن گفته و تأکید کرده است، مردم تبریز رعایت نمی‌کنند.

از سوی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در یکی گزارش‌های روزانه خود از آمار و وضعیت بیماری کرونا در آذربایجان‌شرقی از افزایش یک و نیم برابری سرعت رشد ویروس تنها در یک روز خبر داده و تأکید کرده است با توجه به آلوده شدن تمام محلات تبریز به کرونا و ادامه روند فعلی، در هفته‌های پیش رو شاهد افزایش تصاعدی مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ خواهیم بود.

همه این هشدارها و اخطارها در شرایطی صادر می‌شود که آذربایجان‌شرقی با وجود قرار گرفتن در میان استان‌های صدر جدول درگیری با کرونا، برخلاف بسیاری از استان‌هایی با شرایط مشابه، کمترین میزان محدودیت‌ها را برای ورود مسافر اعمال کرده است.

تنها با مرور اجمالی اخبار درخصوص وضع محدودیت‌های ورود و خروج به بسیاری از استان‌ها و شهرها به راحتی متوجه شد چه استان‌هایی مانند خوزستان مازندران و گیلان با بیشترین میزان درگیری با کرونا و چه استان‌هایی مانند فارس و حتی مناطقی مانند کیش که بسیار بیشتر از آذربایجان‌شرقی وابسته به صنعت گردشگری و از مقاصد معمول سفرهای داخلی هستند، همه محدودیت‌های ورود به این استان‌ها و مناطق را اعمال کرده‌اند تا از گسترش بیش از پیش کرونا جلوگیری کنند.

با جمع‌بندی تمام این فعل و انفعالات و با سطحی‌ترین رصد وضعیت آذربایجان‌شرقی و به‌ویژه تبریز در خصوص کرونا و با توجه به شیب تند افزایش روزانه آمار مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری در استان باید پذیرفت که نه تنها بخشی از مردم، بلکه برخی از مسوولان استانی نیز هنوز وخامت اوضاع را آن‌طور که باید درک نکرده‌اند و تنها با انداختن توپ عدم رعایت قرنطینه خانگی به زمین مردم، از پذیرش مسوولیت برخی تصمیمات در ظاهر هزینه‌زا برای ساختار مدیریتی استان اما به نفع سلامت عمومی اجتناب می‌کنند و نتیجه آن می‌شود، سر درآورن خروجی‌های عوارضی آزادراه تهران - قم از ورودی‌های تبریز و افزایش فشارها و بار کاری بر سیستم درمانی که توانش در حال تضعیف و تحلیل رفتن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر