کد خبر: 995729
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
سیدعبدالله متولیان
سال ۹۸ سال پرحادثه برای ملت ایران و سال آزمون‌های سخت برای مسئولان و دولتمردان بود. مروری اجمالی بر برخی حوادث دستچین شده در سال ۹۸ علاوه بر اینکه پرده از حقایق تلخ سوءمدیریت و عدم پیش‌بینی نسبت به حوادث بر می‌دارد، برای اداره آینده کشور در گام دوم انقلاب بسیار درس‌آموز و عبرت‌انگیز است:

۱ - آغاز سال ۹۸ با آغاز باران‌های سیل‌آسا و ویران‌گر در چندین استان از جمله گلستان، فارس، خوزستان و لرستان مصادف شد و اگر نبود تشکیل قرارگاه‌های فرماندهی نظامی در استان‌های بلازده و همت انقلابی و جهادی مردم، بسیجیان و نظامیان در امدادرسانی و کمک به مردم، بی‌شک مدیریت بحران توسط سازمان‌ها، نهاد‌ها و دستگاه‌های مسئول بسیار مشکل (تقریباً محال) بود. رشادت، پایمردی، ایثار، همت انقلابی و عزم جهادی دلیرمردان و نیرو‌های مسلح به‌ویژه بسیجیان و پاسداران در امدادرسانی به سیل‌زدگان واقعاً ستودنی بود، اما آنچه بیش از امدادگری نظامیان و بسیجیان موجب تسلای خاطر مردم و برای آنان آرامش بخش و امیدآفرین بود خود حضور عاشقانه و مؤمنانه آنان در کنار مردم بود. وقتی مردم فرمانده ارشد نظامی را در میان سیلاب و گل ولای در کنار خود و در حال امدادگری و کمک به مردم می‌دیدند احساس آرامش وجودشان را فرامی‌گرفت و بر ظرفیت صبرشان افزوده شده و گله‌مندی و عدم رضایت از سوءمدیریت و بی برنامگی دولتمردان را از یاد می‌بردند. در همان زمان و در کوران حوادث، برخی مدیران بی‌تعهد و بعضاً دوتابعیتی، عرصه خدمت را رها کرده و به سفر و گردش و سرکشی به خانواده خود در خارج از کشور پرداخته بودند!

ناگفته نماند معتقدان به تفکر انقلابی در سال ۹۷ هم به صورت تمام‌عیار درگیر زلزله مهیب کرمانشاه شده بودند و در آنجا هم آن چیزی که بیش از هر چیز دیگر روح و روان مردم را می‌آزرد سوءمدیریت و فقدان قرارگاه فرماندهی، مدیریت انقلابی با نگاه جهادی در صحنه امدادرسانی به مردم بود.

۲ – زلزله‌های پی‌درپی و نسبتاً شدید در اغلب استان‌ها ازجمله آذربایجان‌غربی، شرقی و اردبیل، ایلام، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی، فارس، قم، هرمزگان، کردستان و بوشهر که در همه موارد به‌ویژه زلزله‌های شدیدتر، آن‌چیزی که برای مردم امیدبخش، راهگشا و مشکل‌گشا بود، حضور داوطلبانه نیرو‌های مردمی، بسیجیان و نیرو‌های مسلح در کنار مردم بود و آن چیزی که همواره مورد اعتراض بوده و گله‌مندی مردم را در پی داشته نگاه اداری و غیرجهادی برخی مسئولان به حوادث بوده است.

۳ - سال ۹۸ که آغازش با تشکیل قرارگاه فرماندهی نظامیان برای کمک به سیل‌زدگان و زدودن آثار ویرانگر سیل مترادف بود پایانش نیز با تشکیل قرارگاه فرماندهی نظامیان برای مقابله با جنگ بیوتروریستی کرونایی همراه شده است.

بی‌شک هیچ حادثه‌ای به اندازه این ویروس، برای زندگی مردم ایجاد مزاحمت نکرده است. ویروس کرونا از حیث شدت، وسعت، عمق و گستردگی، دامنه، تنوع با هیچ حادثه تاریخی قابل قیاس نبوده و توانسته همه ابعاد زندگی بشر تقریباً در تمامی قاره‌ها و کشور‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده و سایه شوم خود را علاوه بر سلامت مردم بر اقتصاد، فرهنگ، اخلاق اجتماعی، کسب و کار، امنیت روحی و روانی، زیست اجتماعی و... بگستراند. اینک تقریباً تمامی تجمعات مردمی نظیر نماز‌های جماعت و جمعه، دید و بازدید‌های متعارف، تجمعات و مجالس عزا و عروسی، زیارت امامان معصوم و حتی طواف خانه خدا را به حال تعطیل درآورده و ظاهراً قرنطینه خانگی را تنها راه نجات و مصون ماندن از آثار و پیامد‌های ویرانگر و مرگبار آن می‌دانند.

اینک مردم شریف و عزیز ایران همانند رهنمود مقام معظم رهبری در آغاز سال جاری (در کمک به سیل‌زدگان)، به تشکیل قرارگاه فرماندهی نظامیان برای مقابله انقلابی و جهادی با ویروس کرونا دل بسته و چشم امیدشان به همان بچه‌های انقلابی است که در طول همه سال‌های پس از جنگ و در همه حوادث و بلایا در کنار مردم برای رفع آثار فقر، مفاسد اقتصادی، حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی، حاضر بوده و همواره کمبود‌ها و نقایص ناشی از سوءمدیریت، سهل‌اندیشی، نگاه به بیگانه، اشرافی‌گری، ریاست‌طلبی و... را با عزم جهادی و انقلابی جبران کرده‌اند.

٤ - در شرایطی که اداره و مدیریت مشکلات کشور در آغاز و پایان سال به قرارگاه ویژه واگذار شده است، در طول سال نیز مانند سال‌های پیشین مقرر بوده است که امر مهم اقتصاد مقاومتی هم از طریق قرارگاه فرماندهی دنبال شود که با جرئت می‌توان گفت یا وجود قرارگاه اقتصاد مقاومتی تأثیر قابل ملاحظه‌ای در زندگی مردم و اقتصاد کشور و رونق تولید نداشته یا مردم از آثار احتمالی چنین قرارگاهی بی‌خبر و بی‌بهره بوده و دولت محترم نیز گزارش قابل دفاعی از عملکرد خود در حوزه رونق تولید و اقدامات اقتصادی مقاومتی ارائه نکرده است.

۵ - در کنار حوادث مذکور، دو حادثه بسیار تلخ نیز سال ۹۸ را از تلخ‌ترین سال‌ها برای مردم رقم زده است:

اول: حوادث آبان و آذرماه موسوم به حوادث ناشی از افزایش قیمت بنزین که در نوع خود در طول ۴۱ سال عمر انقلاب بی‌بدیل بوده و تقریباً تمام مردم به سوءمدیریت مسئولان کشور در این موضوع و موضوعات مشابه معترض بودند و اگر نبود بلوغ و فهم انقلابی مردم و اگر نبود حضور نیرو‌های انقلابی و مدیریت جهادی در کنار مردم و در تقابل با اغتشاش‌گران، معلوم نبود سرنوشت کشور به کجا کشیده می‌شد.

دوم: حادثه ترور سردار سلیمانی عزیز که مظهر تمام نمای یک سرباز جان برکف برای تضمین امنیت کشور و مردم و تضمین امنیت عمق استراتژیک جمهوری اسلامی بود از تلخ‌ترین حوادث سه دهه گذشته به شمار می‌رود که میزان پایبندی به تفکر انقلابی و ارادت مردم به وی در تشییع پیکر و وداع جانسوز و بی‌نظیر در تاریخ ایران و جهان با آن عزیز (به‌جز وداع با حضرت امام خمینی) را به تصویر کشید.

نگاهی به «پنج واقعه پیش گفته» و «حجم توطئه‌های جدید نظام سلطه علیه انقلاب اسلامی که با ترور شهید سلیمانی و احتمال تولیدی و تروریستی بودن ویروس کرونا و...» تردیدی باقی نمی‌گذارد که ادامه مسیر پرفراز و نشیب انقلاب و عبور از گردنه‌های پیش‌رو جز با مدیریت مقاومتی و بازگشت به الگو‌های تجربه شده در عرصه جنگ تحمیلی امکانپذیر نیست.

تشکیل مجلس انقلابی یازدهم در سال ۹۹ بارقه‌ای از امید به آینده‌ای روشن با بازگشت به رویکرد انقلابی و مدیریت مقاومتی را در اذهان مردم روشن کرده است. جوانان پرشور انقلابی در سال ۹۸ امتحان بسیار خوبی پس‌داده و آمادگی خود را برای پذیرش مسئولیت‌های سنگین اداره نظام در گام دوم برای ایجاد تحول اقتصادی اعلام کرده‌اند.

مردم و به‌ویژه جوانان در گام دوم انقلاب، در راستای غلبه بر «عوارض خسارت بار ویروس کرونا»، «مقابله با زیاده‌خواهی و توطئه‌های نظام سلطه»، «رفع فقر، فساد، تبعیض، تورم، گرانی» و «گشایش‌های اقتصادی و رونق بخشی به تولید» و... تعمیم مدل مدیریت مقاومتی را مطالبه کرده و آشکارا اعلام می‌کنند که اقتصاد مقاومتی چنانچه به مدل مدیریت مقاومتی سپرده نشود قطعاً راه به جایی نبرده و در حد حرف باقی خواهد ماند. تجربه سال ۹۸ (اولین سال در گام دوم انقلاب اسلامی) در به‌کارگیری مدل مدیریت مقاومتی به همه ما دیکته می‌کند که عبور از مشکلات پیش‌رو و تحقق آرمان‌های انقلاب فقط و فقط با الگوی مدیریت مقاومتی امکانپذیر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار