کد خبر: 995675
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
هشدارمعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
دکتربهروز کلیدری گفت: وضعیت نامطلوبی در مورد پرسنل نداریم، اما خودمان را برای شرایط سخت‌تر آماده کرده‌ایم؛ حدود هزار و ۷۰۰ تخت در استان اصفهان برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده و پرسنل لازم را داریم، البته اگر چالش شدید‌تری داشتیم از نیرو‌های کمک‌پرستار نیز استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری اظهار داشت:کمبود لوازم حفاظتی در هرجایی که اپیدمی کرونا صورت گرفته، وجود دارد و در استان اصفهان به نیاز‌های حداقلی رسیده‌ایم و در مورد ماسک‌های سه لایه شرایط نسبتا مطلوبی داریم اما ماسک ان 95 به مقدار مورد نیاز نیست.

دکتر بهروزکلیدری گفت: اگر نتوانیم اپیدمی را به شکلی مدیریت کنیم که بار زیادی به نظام پزشکی و پرستاری وارد کند، منجر به فرسودگی و اختلال در خدمت‌رسانی می‌شود و باید سیر حرکت این اپیدمی را کند کنیم تا همراه با پیشرفت این بیماری، مجموعه نظام ارائه‌دهنده خدمت بتواند به بیماران سرویس دهد.

وی تصریح کرد: چند بیمارستان را در استان اصفهان به این بیماری اختصاص دادیم و پرسنل درمانی با تمام توان در حال خدمت هستند؛ نگران هستیم که فشار بیش از حد پرسنل را بیمار کند؛ هرچند از همه ظرفیت‌ نیرو‌های موجود استفاده می‌شود و سعی می‌شود تعادل ایجاد شود ولی اگر بار بیماری بیشتر شود ممکن است شکنندگی پرسنل ایجاد شود همچنین تعداد پرسنلی که گرفتار بیماری کرونا شده‌اند حدود 10 نفر است و تاکنون مرگ و میری در علوم پزشکی اصفهان نداشته‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: نقاهتگاه یکی از ابزار‌ها برای کنترل تخت‌های بیمارستانی و بیمارانی که ترخیص می‌شوند، است؛ از 10 روز پیش برنامه‌ریزی شد تا تخت‌هایی برای بیماران مرخص شده از بیمارستان که امکان قرنطینه شدن و امکان پرستاری در منزل را ندارند، اختصاص پیدا کند، هلال احمر متولی این کار شد، 2 نقطه در شهر کاملا برای نقاهتگاه آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در باغ ابریشم تا هزار تخت و منطقه رو به رو بانو مجتهده امین حدود 70 تخت داریم و از فردا بیمارگیری این مجموعه‌ها صورت می‌پذیرد تا بیماران ویزیت شوند و در صورت تجدید بیماری آن‌ها را به بیمارستان منتقل کنیم؛ همچنین اگر اوج بیشتری از بیماری داشتیم و تخت لازم را نداشتیم، بیمارانی که امکان ترخیص دارند را در این مکان‌ها ببریم و از بیمارستان برای بیماران کرونا استفاده کنیم.

کلیدری بیان داشت: وضعیت نامطلوبی در مورد پرسنل نداریم اما خودمان را برای شرایط سخت‌تر آماده کرده‌ایم؛ حدود هزار و 700 تخت در استان اصفهان برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده و پرسنل لازم را داریم، البته اگر چالش شدید‌تری داشتیم از نیروهای کمک‌پرستار نیز استفاده می‌کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اذعان کرد: در حوزه فضای روانی چالش ما در مورد پرسنل بیمارستان‌ها بود که نگرانی در مورد خود و خانواده‌اش داشت؛ برنامه‌ریزی شده که روانپزشک و روانشناس در کنار کادر درمانی قرار گیرند تا از پرسنل بیمارستان حمایت‌های لازم را داشته باشند؛ همچنین برای بیماران و خانواده مبتلایان به کوید 19 کلینیک روانی ایجاد خواهد شد.

وی گفت: در حال آماده کردن خطوط تلفنی برای مشکلات روانپزشکی هستیم تا در صورت نیاز مشاوره تلفنی شوند و با توجه به نیاز بیمارستان‌ها درگیر کرونا کردیم؛ کاشان مجبور شد بیمارستان شهید بهشتی را در اختیار کرونا قرار دهد و از همین رو کادر درمانی خستگی شدید پیدا کردند و بار روانی سبب شد درخواست نیروی کمکی داشته باشند.

کلیدری اظهار داشت: در اصفهان این امکان را داشتیم که بیمارستان الزهرا را برای سایر بیماران حفظ کنیم؛ همچنین پرسنل این بیمارستان می‌توانند به سایر بیمارستان‌ها کمک کنند و اگر نیاز باشد حدود 500 تخت را برای ادامه کار می‌توانیم وارد چرخه کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: از ابتدا سیاست ما در بیمارستان‌های سطح استان اصفهان این بود که کلیه خدماتی که در نظر می‌گیریم اگر جنبه اورژانس نباشد یا برای بیماران سرطانی نباشد، متوقف شود تا از ظرفیت موجود به خوبی استفاده کنیم و تا جایی که امکان دارد باید مانع حضور سایر بیماران در بیمارستان باشیم تا شیوع کرونا کم‌تر شود.

وی در مورد مدت زمانی که این بیماری در کشور وجود دارد، اظهار داشت: در خوش بینانه‌ترین حالت تا پایان فروردین‌ ماه درگیر این بیماری خواهیم بود و اگر همکاری لازم از سوی مردم صورت نگیرد ممکن است تا تابستان نیز گرفتار کرونا باشیم.

در ادامه این نشست، شقایق حق‌جو اظهار داشت: از مجموع هزار و 909 نمونه 36 درصد مثبت داشته‌ایم که 61 درصد مردم و 39 درصد مرد هستند و میانگین سن مبتلایان 58.5 سال است؛ کم‌ترین سن ابتلا 14 سال و بیشترین 99 سال بوده است.

معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: 33 درصد ترخیصی داشته‌ایم و 6.4 درصد از بیمارانی که بستری شده‌اند، فوت کرده‌اند و فقط برای بیماران بستری تست انجام می‌شود اما در برخی کشورها مانند چین برای مردم سالم نیز تست انجام می‌گیرد.

در ادامه رضا فدایی نیز اظهار داشت: وقتی این مسأله در چین مطرح بود به دنبال بیماریابی بودیم اما جواب مثبتی نداشتیم؛ در تاریخ اول اسفند برای اولین‌بار 2 مورد مثبت داشتیم و فردی که کارمند فرودگاه بود، مبتلا به کرونا نبود.

مدیر اداری بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان ادامه داد: از ابتدا موارد را به تهران ارسال می‌کردیم و از 7 اسفند انجام آزمایش در اصفهان شروع شده و ادامه دارد؛ مشکلی در مورد داور برای بیماران بستری وجود ندارد

وی تصریح کرد: این بیماری داروی ویژه ندارد و ترکیبی از دارو‌ها استفاده می‌شود؛ برای بیماران سرپایی داروخانه‌های ویژه دانشگاهی تأمین شده که در صورت داشتن نسخه می‌توانند داروی خود را تهیه کنند و هرکسی نیازمند به دارو باشد به داور دست پیدا می‌کند.

فدایی ادامه داد: در مناطق محروم استان اصفهان گرفتاری کمی با بیماری وجود دارد و نقشه از توریع جمعیت بیماران در شهر اصفهان نشان می‌دهد توزیع یکنواخت است؛ ایجاد کلینیک‌های تخصصی از راهکار‌ها بوده است و ظرفیت قابل قبولی از شرکت‌های دانش بنیان وارد کار شدند.

مدیر اداری بیماری های واگیر مرکز بهداشت تصریح کرد: شرکت‌های زیادی برای تولید تجهیزات کمک کردند؛ یکی از شرکت‌ها تولیدکننده بازی‌های درمانی است که برای بیماری کرونا نیز برای بچه‌ها بازی ساخته‌اند که جنبه آموزشی دارد.

وی تصریح کرد: معاونت غذا و دارو به شرکت‌هایی که در جریان کرونا نقش ایفا کنند، به آسانی مجوز می‌دهد و کمیته مطالعات کرونا در معاونت پژوهشی تشکیل شد؛ تاکنون چندین پروپزال ارسال شده است البته نباید هیجان کمک به مردم به مداخلات نادرست روی بیاوریم.

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر