کد خبر: 993863
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
سفیر ایران در روسیه گفت: با گذشت بیش از یک سال از راه‌اندازی مکانیزم مالی اینستکس اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اما تاکنون هیچ تراکنشی در قالب آن انجام نشده است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: کاظم جلالی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و سفیر کنونی ایران در روسیه، در دیدار با کنستانتین کساچف، دبیر کمیته روابط خارجی سنای روسیه، گفت: علیرغم آنکه بیش از یک سال از راه‌اندازی مکانیزم مالی اینستکس که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط اروپایی‌ها راه‌اندازی شد، می‌گذرد، اما تاکنون هیچ تراکنشی در قالب این مکانیزم انجام نشده است.

جلالی گفت: اروپایی‌ها این مکانیزم را راه‌اندازی کردند، اما تا به امروز و تا همین حالا که من با شما صحبت می‌کنم هیچ مبادله مالی از طریق آن انجام نشده است.

اینستکس در ژانویه سال ۲۰۱۹ توسط سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس راه‌اندازی شد تا بتوانند در سایه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از برجام توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهند.

پس از آنکه این کانال مالی شکل گرفت ۶ کشور اروپایی دیگر شامل بلژیک، دانمارک، فنلاند، هنلد، نروژ و سوئد هم به آن پیوستند.

در حالی که بعید به نظر می‌رسد به این زودی‌ها شاهد آغاز به کار این کانال مالی باشیم، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران، این کشور بیشتر از هر زمان دیگری برای انجام مبادلات خود به این کانال مالی نیاز دارد.

اگرچه کانال مالی اروپایی‌ها در کاغذ مناسب به نظر می‌رسد، اما ایران بار‌ها به دلیل انفعال طرف‌های باقیمانده در برجام به شدت انتقاد کرده است.

البته طی ماه‌های گذشته ایران به صورت تدریجی اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام را کاهش داده است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار