کد خبر: 993790
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
حاشیه‌ای بر مخالفت فیفا با برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در صورت عدم اصلاح اساسنامه
تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال به بهانه مخالفت فیفا و اصلاح اساسنامه فدراسیون در حالی کلید خورده است که گفته می‌شود برخی از داخل کشور به فدراسیون جهانی فوتبال برای سنگ‌اندازی در مسیر مجمع انتخاباتی ۲۵ اسفند خط داده‌اند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: ساختمان معروف کوچه دوم خیابان سئول جنوبی تهران روز‌های پرخبری را پشت سر می‌گذارد. اگرچه شیوع ویروس کرونا خیلی از جلسات و مسابقات ورزشی را لغو کرده، اما فدراسیون فوتبال با توجه به مجمع انتخاباتی ۲۵ اسفند روز‌های شلوغی را تجربه می‌کند. در چنین شرایطی نامه فیفا برای تعویق انتخابات تا اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال، برگزاری مجمع انتخاباتی را در ۲۵ اسفند در هاله‌ای از ابهام قرار داده است، مسئله‌ای که سبب شده شک و شبهه‌های زیادی درباره چرایی نامه فیفا در آستانه انتخابات به وجود آید و آن را مشکوک جلوه دهد.

سر کار گذاشتن فیفا تا ماه انتخابات!
در حالی که روال برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال با ثبت‌نام نامزد‌ها و در ادامه بررسی مدارک و تأیید صلاحیت‌ها پیش می‌رفت، نامه فیفا در تاریخ پنجم اسفند‌ماه به فدراسیون فوتبال معادلات را بر‌هم زد. در این نامه فیفا اعلام کرده بود که چهار بار در تاریخ‌های ۱۵ و ۲۶ مهرماه، ۲۰ آذرماه و ۲۶ دی‌ماه از فدراسیون ایران خواسته اساسنامه را اصلاح کند، اما این کار انجام نشده است. در این نامه ایراد‌هایی همچون چرا آیین‌نامه‌ای برای انتخابات ندارید، چرا کمیته انتخابات ندارید و کمیته استیناف انتخابات در اساسنامه وجود ندارد، از فدراسیون گرفته شده است. همچنین فدراسیون جهانی اعلام کرده بود که وزیر ورزش و معاون او نباید در انتخابات ایران حق رأی داشته باشند.

در پایان این نامه آمده است: «به‌رغم اینکه چهار بار با شما (فدراسیون ایران) مکاتبه کرده‌ایم، شما هیچ جوابی به ما نداده‌اید و این مغایر با قوانین فیفاست. شما به مکاتباتی که انجام شده احترام نگذاشتید. به شما (فدراسیون ایران) ابلاغ می‌شود؛ اساسنامه‌ای را که با همکاری کارشناسان ما در واحد حقوقی فیفا تهیه شده مصوب و برای ما ارسال کنید، در غیر این صورت برگزاری انتخابات از نظر ما قانونی نیست.»

عدم اقدام از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال برای به تأیید رساندن اساسنامه با وجود تأکید‌های چندباره فیفا، از موضوعات قابل تأمل در آستانه انتخابات ۲۵ اسفند فدراسیون فوتبال است. با وجود بی‌توجهی فدراسیون فوتبال به درخواست فیفا، ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال پس از نامه فیفا، هشتم اسفند‌ماه با تأیید دریافت این نامه اینطور توضیح داد: «ایراداتی به اساسنامه گرفته شده و ما پاسخ آن را برای‌شان ارسال کردیم. من احساس می‌کنم در فیفا اطلاعات کافی از اساسنامه ما وجود ندارد که این مطالب را عنوان می‌کنند. ما پاسخ داده‌ایم و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا انتخابات در تاریخ خودش برگزار شود.»

با وجود توضیحات فدراسیون فوتبال، فیفا باز هم قانع نشد و دوشنبه ۱۲ اسفند در نامه‌ای دیگر ضمن پافشاری بر موضع قبلی خود تأکید کرده که انتخابات فدراسیون فوتبال ایران در چنین شرایطی نباید برگزار شود. فیفا همچنین از فدراسیون خواسته که اصلاح اساسنامه را در دستور کار خود قرار دهد. چند ساعت پس از نامه دوم فیفا، ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال که دبیر مجمع انتخاباتی فدراسیون هم هست از برگزاری انتخابات در تاریخ ۲۵ اسفند خبر داد: «با توجه به مکاتبات صورت گرفته و مسائل مطرح شده در نامه فیفا در تلاش هستیم تا در کمترین زمان ممکن به پرسش‌ها و ابهامات پاسخ دهیم و با فیفا به توافق برسیم تا انتخابات در موعد مقرر برگزار شود.»

از داخل به فیفا راپورت می‌دهند
ایرادات فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال و تأکید فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر عدم برگزاری انتخابات تا اصلاح نشدن اساسنامه در شرایطی است که برخی گمانه‌زنی‌ها درباره خط دادن داخلی‌ها به فیفا برای تعویق انتخابات مطرح شده است. در این زمینه خبرگزاری تسنیم ۹ اسفند‌ماه در مطلبی قابل تأمل به این موضوع پرداخته و نوشته است: «نداشتن آیین‌نامه انتخاباتی، نداشتن کمیته انتخابات و نداشتن کمیته استیناف که با توجه به ضمیمه الف اساسنامه یا همان آیین‌نامه انتخاباتی مشخص شد، این ایراد‌های فیفا مستند نیستند. اینکه چه کسانی چنین مسئله‌ای را به فیفا گفته و اعلام کرده‌اند فدراسیون فوتبال آیین‌نامه انتخابات ندارد، درخور توجه است. حتی این سؤال مطرح می‌شود که چرا آیین‌نامه انتخاباتی به اطلاع فیفا نرسیده بود.»

در همین راستا احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس و عضو فراکسیون ورزش هم حساسیت فیفا به اصلاح اساسنامه را ناشی از کددهی نهاد‌های داخلی می‌داند و می‌گوید: «ابهاماتی که به وجود آمده، ابهامات الزاماً قانونی نیست و ابهامات مدیریتی برای ماندن در فدراسیون است، اما سؤالی که در این بین مطرح است اینکه نامه‌نگاری‌ها چرا الان باید اتفاق بیفتد؟ قطعاً کدگذاری‌هایی از داخل به خارج شده است. نباید انتخابات مهندسی شده داشته باشیم. مدعی هستیم مداخله‌ای که صورت می‌گیرد توسط دوستانی است که دنبال مهندسی انتخابات هستند. افراد بازنشسته که ثبت‌نام کرده‌اند قطعاً کاری خلاف قانون داخلی انجام داده‌اند. در فیفا هم احترام به قوانین داخلی اشاره شده که با مداخله متفاوت است.»

البته شائبه دیگری در این باره مطرح شده است و آن کوتاهی فدراسیون فوتبال در اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال به‌رغم تذکر چندباره مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال است. در این باره گفته می‌شود شاید این کوتاهی را عده‌ای خاص انجام داده‌اند که با اساسنامه جدید منافع‌شان به خطر می‌افتاد و با جلوگیری از تأیید آن دست‌شان برای تفسیر اساسنامه به سود خود بسته می‌شد.

فوتبال رئیس می‌خواهد
حال در چنین شرایطی برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال با توجه به حساسیت فیفا با چالش‌هایی همراه شده و شائبه‌ها درباره لغو مجمع انتخاباتی ۲۵ اسفند بالا گرفته است. با وجود چنین مسائلی به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون فوتبال در راستای عملی کردن صحبت‌های‌شان درباره برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده باید با رایزنی با فیفا اجازه ندهند فوتبال که در ماه‌های اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، همچنان بدون رئیس بماند، مسئله ای‌که نابسامانی‌های فوتبالمان را افزایش خواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار