کد خبر: 993674
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
سرمربی تیم ملی هاکی بانوان ایران گفت: رشته هاکی از معدود رشته‌هایی است که به اسم ایران در فدراسیون جهانی ثبت شده است.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: رشته هاکی از جمله ورزش‌های جذابی است که در دنیا سکه رایجی دارد و در المپیک و باز‌های آسیایی حضور داشته و مدال‌های مهمی را به خود اختصاص می‌دهد، اما سالهاست که در ایران مهجور واقع شده و به آن توجهی نمی‌شود. نیلوفر سرمربی تیم ملی هاکی زنان درباره این رشته و مشکلات آن صحبت کرده است.

*خیلی به رشته هاکی پرداخته نمی‌شود. دلیل آن چیست، استعداد زیادی در این رشته نداریم یا مشکلات زیرساخت و امکانات و تجهیزات وجود دارد؟

نه، اینگونه نیست ما استعداد‌های خیلی خوبی داریم. هاکی رشته سختی است و از نظر رسانه‌ای روی آن مانور داده نشده است. ما در چند سال اخیر کار‌های خوب زیادی انجام داده ایم و تفاهم نامه‌هایی با آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ... در یک سال اخیر امضا شده تا هاکی در کشور بیشتر شناخته شود و در آینده بیشتر از هاکی خواهید شنید.

*در سال‌های اخیر در این رشته فعالیت و تحرکات بیشتری انجام شده...

رشته هاکی از معدود رشته‌هایی است که به اسم ایران در فدراسیون جهانی ثبت شده است. هم هاکی چمنی و هم سالنی و در مسابقات المپیک تاریخچه این رشته به نام ایران معرفی می‌شود. از زمانی که دکتر قدیمی آمدند، تلاش شد ثبت جهانی شود و از یکی اسطوره‌های ورزشی ما آقای کریم باقری دعوت شد به عنوان سفیر هاکی به فدراسیون جهانی بروند و این رشته کاملا به نام ایران ثبت شود.

*برنامه‌های پیش روی هاکی بانوان چیست؟

در زمینه مسابقات در یک سال اخیر توجه ویژه‌ای به چمن شده و اولین بار در تاریخ هاکی بانوان هاکی روی چمن برگزار شد. همچنین برای اولین بار قرار بود اردوی مستعدین هاکی روی چمن برگزار شود که موضوع کرونا پیش آمد وهمه اردو‌ها لغو شد، اما بعد از عید اردوی تیم ملی مستعدین را داریم که قرار است برای کسب سهمیه نوجوانان المپیک شرکت کنند. اگر کار شود حتما در بخش بانوان و آقایان موفق‌تر خواهیم بود.

*هاکی بانوان ما سال‌ها تعطیل بود. برای جبران عقب ماندگی چه کاری انجام شده است؟

ما در سالن در آسیا در آقایان حرف اول را می‌زنیم، اما بخش بانوان، چون سال‌ها اعزام نشده جایگاه اصلی مان را به دست نیاوردیم، اما مسابقاتی که اخیرا شرکت کردیم، اثبات کرد بچه‌ها توانمندی بالایی دارند. ما جوان گرایی کرده بودیم و بچه‌ها اولین تجربه مسابقات بین المللی شان را به خوبی پشت سر گذاشتند. با نظر دکتر قدیمی و نایب رییس ایشان قرار شده در سال آینده حتما در بخش بزرگسالان اردو‌های چمن داشته باشیم و برای مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنیم، اما اختلافمان خیلی است و هم در بخش آقایان هم بانوان این اختلاف را در هاکی روی چمن داریم که ان شاءالله با کار بیشتر و حضور مربی خارجی اوضاع بهتر شود.

*پس قرار است مربی خارجی به ایران بیاید؟

ما در بخش چمن خیلی فاصله داریم. در بخش سالن ۱۰، ۱۱ سال آقایان ما در آسیا مقام اول را داشتند و در مسابقات جهانی مقام سوم را داریم، اما برای هاکی روی چمن باید از مربیان خارجی استفاده کنیم.

*رقابت‌های لیگ ما چطور است؟ منظم برگزار می‌شود؟

امسال ما با ۱۶ تیم مسابقات لیگ برگزار شد و نیمه نهایی و فینال مربوط به اسفند ماه بود که به همین خاطر کرونا لغو شد. لیگ مستمر برگزار می‌شود، اما متاسفانه چیزی که ما خیلی با آن درگیر هستیم، عدم وجود اسپانسر است، تیم‌ها همه با اداره ورزش استان‌ها حمایت می‌شوند و همین باعث می‌شود که بچه‌ها بدون هیچ دستمزد و قراردادی کار می‌کنند و قراردادشان سفید است.

*کل هزینه لیگ چقدر است؟ اندازه قرارداد یک بازیکن فوتبال؟

بله، همینطور است. با ۳۰، ۴۰ میلیون تومان می‌شود تیم اعزام کرد. من در استان ایلام نائب رییس بودم و الان هم عضو هیات رییسه شمال غرب هستم ما مشکلات زیادی داریم؛ حتی برای اجاره سالن و تهیه وسایل. هاکی یک مقدار از نظر وسیله هزینه بردار است و فدراسیون امسال خیلی حمایت کرده است.

*درباره تجهیزات هاکی بگویید. قیمت چوب و توپ چقدر است؟

ما از وسایل آماتور تا حرفه‌ای داریم که از نظر ظاهر قابل تشخیص نیست. البته در هاکی اینگونه نیست که بگوییم یک چوب حرفه‌ای می‌تواند خیلی روی بازیکن تاثیر داشته باشد. چوبی که الان آورده ایم آماتور است و ۱۵۰، ۲۰۰ قیمت دارد. توپ هم در حد ۳۰، ۴۰ تومان است. گران‌ترین وسیله ما لباس دروازه بانی است که هر تیمی در تمرین به دو دست از آن احتیاج دارد و یک لباس دروازه بان معمولی ۸ تا ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.

*توپ خیلی هم سنگین است، در بازی که به سر و صورت کسی برخورد نمی‌کند؟

قوانین داوری هاکی طوری است که اگر توسط بازیکنان رعایت شود آسیب دیدگی به حداقل می‌رسد، اما وقتی مثل فوتبال شما یک تکل خطرناک بروید، قطعا بازیکن آسیب می‌بیند و کارت می‌گیرد. در هاکی هم همینطور است. خطا‌ها بازنگه دارنده است، اما اگر بی احتیاطی پیش بیاید، قطعا مثل همه رشته‌ها آسیب داریم.


منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار