کد خبر: 993408
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
افزایش هزینه‌های نظامی مداخله ترکیه همزمان با تشدید فشار‌های داخلی و تلاش فرانسه برای آتش‌بس
تداوم حملات ترکیه در شمال سوریه از یک سو و استفاده این کشور از اهرم فشاری به نام گشودن مرز‌ها به روی پناهجویان برای ورود به اروپا در شرایطی صورت می‌گیرد که نه تنها رئیس‌جمهور ترکیه در پیگیری سیاست خود در سوریه از حمایت همه‌جانبه داخلی برخوردار نیست، بلکه فرانسه نیز خواستار آتش‌بس در سوریه است و روسیه هم تحقق صلح در سوریه را پیگیری می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تحولات روز‌های اخیر در شمال سوریه نشان می‌دهد که رجب طیب اردوغان با ورود به سوریه عملاً بحرانی خودساخته را آغاز کرده است. اگرچه خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز یک شنبه گفت که از آغاز اقدام نظامی کشورش در خاک سوریه بیش از ۲ هزار نیروی وابسته به دمشق را در ادلب کشته و یک پهپاد، هشت فروند بالگرد و ۱۰۳ تانک را منهدم کرده است و خبرگزاری سانا هم اعلام کرد که نیرو‌های نظامی ترکیه دو هواپیمای سوریه را در منطقه ادلب هدف گرفتند، اما همان روز یک منبع در وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که آسمان استان ادلب منطقه بسته نظامی اعلام شده است و ارتش سوریه هر هواپیمایی را که حریم هوایی سوریه را در این منطقه نقض کند، نیروی متخاصم تلقی و آن را سرنگون می‌کند. ساعاتی بعد خبرگزاری سانا سرنگونی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ترکیه‌ای در خاک سوریه را تأیید کرد. از طرفی سازمان ملل روز یک شنبه از تجمع حداقل ۱۳ هزار نفر در مرز زمینی ترکیه با یونان در پی گشودن مرز‌های ترکیه با اروپا خبر داد. اگرچه آنکارا این اقدام را به منظور تحت فشار قرار دادن طرف‌های اروپایی برای حمایت از عملیات نظامی خود در سوریه انجام داده است، اما به نظر نمی‌رسد در جهت جلب حمایت طرف‌های اروپایی کارساز باشد.

اردوغان حق تعیین تکلیف برای سوریه را ندارد
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای درباره نشست اخیر میان هیئت روسی و ترکیه‌ای به تداوم پیگیری صلح در سوریه پرداخته و آورده است: «در این رایزنی‌ها، گام‌های معین برای تثبیت اوضاع در منطقه امن ادلب با اجرای کامل تفاهمنامه روز چهارم ماه می‌سال ۲۰۱۷ و تفاهمنامه ۱۷ سپتامبر سال ۲۰۱۸ بررسی شد.» همچنین دیمیتری نوویکوف، رئیس کمیته بین‌الملل مجلس دومای روسیه در واکنش به درخواست اردوغان از مسکو برای دوری از دمشق گفت که ترکیه صلاحیت تعیین سرنوشت سوریه را ندارد. حاکمان سوریه به ترکیه اجازه تعیین سرنوشت کشورشان را نمی‌دهند و همچنین هیچ کدام از قطعنامه‌های بین‌المللی نیز چنین اجازه‌ای به ترکیه نداده است. رهبری ترکیه در حال حاضر تلاش می‌کند دخالت در سوریه را به حق انحصاری خود تبدیل و اراده خود را به دیگر کشور‌ها تحمیل کند، اما چنین اقداماتی به هیچ وجه قابل قبول نیست. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از او خواست که این کشور فوراً حملات به ادلب سوریه را متوقف کند. خبرگزاری فرانسه هم با اشاره به کشته شدن شماری از نظامیان ترکیه‌ای در عملیات روز پنج شنبه در تحلیل موقعیت ترکیه نوشت که گزینه‌های محدودی پیش روی این کشور قرار دارد. اردوغان در کشور خودش هم از حمایت چندانی برخوردار نیست. نمایندگان حزب وطن ترکیه در پارلمان این کشور در بیانیه‌ای از عملیات نظامی ترکیه در سوریه انتقاد کردند. در این بیانیه با اعلام اینکه چنین اقدامی باعث انزوای ترکیه شده و آنکارا را از هم‌پیمانان استراتژیک خود دور می‌کند، آمده است: «مقامات امریکا و اسرائیل ترکیه را به سمت جنگ در سوریه می‌برند. ما در خصوص کشیده شدن ترکیه به سمت یک دام هشدار می‌دهیم. آن‌ها نه فقط ترکیه بلکه رئیس‌جمهورش را نیز به سوی این دام می‌برند.»

اردوغان درگیر بحرانی واقعی
روزنامه رأی‌الیوم در گزارشی وضعیت اردوغان را اینچنین تحلیل کرده است که غرب در مشکلات جنگی کنونی اردوغان به رئیس‌جمهور ترکیه کمکی نخواهد کرد چرا که دیگر تمایلی برای ورود در پرونده سوریه و درگیری با مسکو ندارد. اردوغان در بدترین دوره سیاست خارجی خود پس از کشته شدن ده‌ها نفر از نظامیان ترکیه در ادلب به سر می‌برد و خود را در بحران واقعی می‌بیند. وی از یک سو نمی‌تواند به عقب بازگردد و بزرگی ترکیه و ارتش آن را حفظ کند و از سوی دیگر نمی‌تواند به ماجراجویی خود به ویژه پس از ادامه حمایت تمام‌عیار روسیه از سوریه، ادامه بدهد، زیرا خسارات سنگین در انتظار اردوغان خواهد بود. در مقابل، مسکو راهکاری که آبروی اردوغان را حفظ کند و کشته شدن نظامیان ترکیه را عمدی قلمداد نکند را مطرح کرده است. رأی‌الیوم نوشت: «ناتو از سیاست اردوغان تعجب کرده است و اینکه چگونه از همکاری محکم با روسیه تا نیمه فوریه به یکباره به سوی امریکا شتافت و خواستار استقرار پاتریوت برای مقابله با جنگنده‌های روسی در آسمان سوریه شد.» روزنامه لوموند فرانسه هم نوشته است که اردوغان خود را در انزوای بزرگی می‌بیند و کسی پاسخی به وی نمی‌دهد و از سوی دیگر روابطش با سران غرب به سبب تصمیمات غافلگیرکننده اش سرد و با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به مشکل برخورد کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار