کد خبر: 993390
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
افزایش بهای حمل و نقل، اجاره مسکن و قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها سه عامل مسلط در افزایش ۱/‌۱ درصدی نرخ تورم در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ بوده‌اند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش مهر، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی افزایش ۱/ ۱ درصدی نرخ تورم در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ با استناد به آمار‌های مرکز آمار ایران پرداخته و نوشته‌است: در این ماه تورم سالانه از ۶ /۳۸ درصد در دی‌ماه با ۶/ ۱ درصد کاهش به ۳۷ درصد رسید، ولی با این حال نرخ تورم ماهانه از ۸/ ۰ درصد در دی‌ماه به ۱/ ۱ درصد افزایش یافت.

این گزارش اضافه می‌کند که تورم نقطه به نقطه در یازدهمین ماه ۱۳۹۸ از ۳/ ۲۶ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته‌است. 

بررسی سهم هر بخش از رشد ۱/ ۱ درصدی شاخص تورم در بهمن‌ماه نشان می‌دهد که سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۲/ ۰ درصد، سهم اجاره مسکن ۴۴/ ۰ درصد و سهم حمل و نقل ۴۶/ ۰ درصد بوده و بیشتر از سایر عوامل در افزایش نرخ تورم ماهانه نقش داشته‌اند.

این آمار‌ها همچنین نشان می‌دهند که سهم آب، برق و سوخت ۳/ ۰ درصد و سهم گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن ۱/ ۰ درصد در رشد ۱/۱ درصدی تورم بهمن‌ماه تأثیر منفی داشته‌است.

با این حال نان و غلات ۰۴/ ۰ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۰۲/ ۰ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۰۰۳/ ۰ درصد، میوه و خشکبار ۰۴/ ۰ درصد، سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) ۲/ ۰ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۰۲/ ۰ درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه ۰۰۴/ ۰ درصد در افزایش نرخ تورم این ماه تأثیر داشته‌اند.

همچنین در این ماه، تأثیر دخانیات بر افزایش ۱/ ۱ درصدی نرخ تورم ۰۰۴/ ۰ درصد، پوشاک و کفش ۱/ ۰ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر ۱/ ۰ درصد، مبلمان و لوازم خانگی ۱/ ۰ درصد، بهداشت و درمان ۰۴/ ۰ درصد، ارتباطات ۰۱/ ۰ درصد، تفریح و فرهنگ ۰۲/ ۰ درصد، آموزش ۰۱/ ۰ درصد، هتل و رستوران ۰۱/ ۰ درصد و کالا‌ها و خدمات متفرقه ۰۴/ ۰ درصد بوده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار