کد خبر: 992880
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
یک کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه می‌توان با روش‌های مناسب نقدینگی را به سمت تولید مسکن هدایت کرد، گفت: اگر نقدینگی به سمت تولید مسکن سوق پیدا کند هم بخش مسکن و هم سایر بخش‌های مرتبط با بخش مسکن رونق خوبی خواهند گرفت.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مهدی غلامی در پاسخ به این سئوال که چندی پیش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که بخش مسکن از وضعیت رکودی خارج شده و می‌تواند به سمت توسعه این بخش حرکت کرد آیا افزایش میزان نقدینگی در جامعه می‌تواند برای بخش مسکن مفید باشد گفت: دولت می‌تواند با روش‌های مناسبی نقدینگی را جذب تولید مسکن کند، اما اگر این نقدینگی به جز تولید مسکن در هر نقطه‌ای از بخش مسکن وارد شود موجب جهش قیمت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ورود نقدینگی به جز تولید مسکن می‌تواند به ضرر بخش مسکن باشد تاکید کرد:همواره نقدینگی مثل یک شمشیر دو لبه عمل کرده است چرا که وقتی نقدینگی وارد بخش مسکن و تولید شده موجب ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی خوبی در سایر صنایع شده است، اما وقتی نقدینگی‌های سرگردان و در حجم بالا وارد بازار مسکن می‌شود و سوداگران نیز با اهداف مشخص وارد این بازار می‌شوند قیمت‌ها دستخوش تغییر می‌شود.

این کارشناس مسکن افزود: بخش مسکن با ۳۰۰ شغل مهم و صنایع مرتبط به صورت ویژه در ارتباط است و اگر نقدینگی به سمت تولید مسکن سوق پیدا کند هم بخش مسکن و هم سایر بخش‌های مرتبط با بخش مسکن رونق خواهند گرفت.

غلامی با اشاره به اینکه قطعا تبعات منفی ورود نقدینگی به بازار مسکن می‌تواند در جهش قیمت‌ها تعبیر شود ادامه داد:نقدینگی در سال‌هایی مثل سال‌های ۹۲ تا ۹۶ هم رشد داشت، اما قیمت مسکن افزایش پیدا نکرد پس نمی‌توان گفت که اگر نقدینگی افزایش یابد پس قیمت مسکن هم رشد خواهد کرد.

به گفته وی، رشد قیمت مسکن در سال‌های پایانی ۹۶ و اوایل ۹۷ تنها به دلیل ورود نقدینگی به این بخش نبود بلکه در کنار این عامل سایر عوامل مثل رشد نرخ ارز باعث شد تا قیمت مسکن نیز افزایش جهشی داشته باشد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار