کد خبر: 992853
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج :
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج گفت: با توجه به اینکه شهروندان در این ایام از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند و این اقلام پزشکی می‌تواند ناقل این ویروس کرونا باشدلذا به هیچ عنوان این اقلام را در معابر عمومی نیندازید.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، اواخر هفته گذشته بود که به ورود کرونا ویروس به کشور ما هم رسما اعلام شد، مهمان ناخوانده‌ای که تاکنون جان 22 نفر را گرفته و بیش از 130 نفر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کروناویروس‌ نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ کشف شد و مطالعه روی آن‌ها به‌ طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند و با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌ که آخرین نوع آن در دسامبر (آذر- دی) ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

براساس بررسی دانشمندان ۹۰ درصد ژنتیک این ویروس با ویروس موجود در بدن خفاش یکسان است و به همین دلیل حدس زده می‌شود منبع آن از این حیوان باشد، چین بعد از گذشته سه هفته متوجه مبتلا شدن افرادی به این بیماری شد به همین دلیل در سطح وسیعی گسترش پیدا کرد.

این ویروس سه درصد کشندگی دارد، هر چند نسبت به بیماری عفونی سارس درصد کشندگی پایین‌تری دارد ولی واگیری آن وسیع و سریع اتفاق می‌افتد و هر فرد مبتلا می‌تواند سه تا چهار نفر را آلوده کند،  دوره نهفتگی این ویروس در بدن انسان از ۲ روز تا ۱۴ روز طول می‌کشد و همین موجب سخت‌تر کردن کار درمان می‌شود.  

یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با این بیماری پیشگیری است، موضوعی که از سوی مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان در قالب مختلف مصاحبه‌های رسانه‌ای و پیامک‌های تلفنی مورد تاکید قرار می‌گیرد.

خرید و استفاده ماسک و اسپری‌های ضدعفونی و دستکش‌های یکبار مصرف و غیره برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس به موضوع مهمی در بین مردم تبدیل شد تا جایکه از یک سو با کمبود این اقلام و از سوی دیگر با احتکار و افزایش قیمت چندین برابری آن از سوی عرضه کنندگان مواجه هستیم.

یکی از مهم‌ترین نکات در بحث مقابله با این بیماری نحوه دفع پسماند است، موضوعی که مورد توجه شهرداری سنندج قرار گرفته و در همین راستا از مردم خواست که در این زمینه نکات لازم را رعایت کنند.

مردم ماسک و دستکش‌های خود را در معابر عمومی نیندازید

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و نگرانی مردم از این ابتلا به این بیماری ضرورت آشنایی مردم با این بیماری و روش های مراقبت و پیشگیری از آن بسیار حائز اهمیت است.

سیروان غفوری اضافه کرد: آموزش و رعایت اصول پیشگیرانه می‌تواند به پیشگیری از شیوع کرونا ویروس کمک کند از آنجا که حوزه خدمات شهری در معرض خطر بیشتری با توجه به جمع آوری زباله و پسماند قراردارند باید تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند.

وی اعلام کرد: با همکاری مرکز بهداشت  دوره آموزشی کرونا ویروس برای کارکنان حوزه خدمات شهری این شهرداری به منظور آشنایی با کرونا ویروس، علائم بیماری و راههای انتقال آن و روش‌های پیشگیری و درمان بیماری برگزار شد.

وی افزود: در این کلاس آموزشی موارد بهداشتی و نکات پیشگیرانه از قبیل استفاده صحیح از لوازم حفاظت فردی و ماسک و همچنین شستشوی صحیح دست‌ها به مدیران و کارکنان حوزه خدمات شهری آموزش داده شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج گفت: با توجه به اینکه شهروندان در این ایام از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند و این اقلام پزشکی می‌تواند ناقل این ویروس باشد.

وی از شهروندان در خواست کرد: به هیچ عنوان اقلام پزشکی مورد استفاده خود نظیر ماسک و دستکش را در معابر عمومی  نیندازید.

اولویت‌بندی اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه شهرداری سنندج برای مقابله با ویروس کرونا

معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری سنندج اظهار کرد: شهرداری‌ها  بواسطه تنوع فعالیت و وظایف گسترده از جمله مهمترین سازمان‌های خدمت رسان هستند که بیشترین ارتباط را با شهروندان دارند.

سرکه‌وت نجفی گفت: تنظیف فضاهای عمومی در سطح شهر در حیطه مدیریت مجموعه شهری قرار داشته و شیوع ویروس کرونا در این ایام نگرانی زیادی را در برداشته که باید این مساله را به نحو مطلوب مدیریت و نظارت کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: متاسفانه حجم گسترده اطلاع رسانی در فضای مجازی نوعی سردرگمی را در خصوص این ویروس به وجود آورده و باید با فضاسازی محیطی مناسب در راستای انتقال اطلاعات صحیح به شهروندان نهایت تلاش را داشته باشیم.

وی افزود: بسیاری از سازمان‌ها و شهرداری مناطق نظیر سازمان حمل ونقل بار و مسافر اقداماتی را در خصوص ضدعفونی کردن ناوگان اتوبوس رانی و پایانه‌های مسافربری انجام داده که این اقدام هم از لحاظ رعایت توصیه‌های بهداشتی و هم از لحاظ بار روانی تاثیر مناسبی داشته است.

 نجفی عنوان کرد: هدف از تشکیل کارگروه سلامت اولویت‌بندی اقدامات و فعالیت‌های شهرداری   در راستای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است.

وی افزود: در این کارگروه مواردی که از سوی علوم پزشکی ابلاغ شود به سایر بخش های تابعه شهرداری اعلام و بر نحوه اجرای آن نظارت لازم صورت خواهد گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری سنندج با بیان اینکه مهم‌ترین راههای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا، خودمراقبتی و رعایت مسایل بهداشتی است؛ گفت: شهروندان با توجه کردن به توصیه بداشتی و رعایت کردن آنها نقش بسزایی در پیشگیری از این ویروس را دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر